Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Viktigt med rätt fena?

  • Viktigt med rätt fena?

    Publicerad av markm på 5 juni, 2021 vid 07:53

    Är nybörjare och köpte denna brädan för ev foila i framtiden (dumt tänkt kanske) :
    Rocket+ 133 MTE FOIL READY
    Volume
    133 l

    Length
    237 cm

    Width
    81 cm

    Weight(*)
    9.4

    Box
    Foil-Box

    Fin
    1x FR 46 high perform / wet layup

    Sail Range
    7.0 – 10.0 m²

    Har segel 6.5 m2 med gräsfena 32 cm då det är grunt här i Lomma. Behöver jag större fena ändå? Läste att man ska räkna fenstorlek: segelstorlek x5 +4 då borde jag ha en 36.5 cm fena.

    Sail range vad menas med det? Ibland måste man ju ha mindre segel om det blåser mycket. Har 6.5 m2 och en 7.7m2 vilka vindar passar de bäst till? Ska man köpa en 5.5 typ också? Passar den brädan då?

    Tack för all svar..
    /Förvirrad vindsurfare 🙂

    markm svarade 2 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • hakuna

    Medlem
    5 juni, 2021 vid 19:22

    I Lomma behöver du väl en weed-fena och då är det helt andra mått, jag tror du får svar här snart, annars så ska jag be en kompis som kör där svara.

    Sail range är för vilka segel som brädan passar. Blåser det tillräckligt för 5.5 så kommer du inte kunna ha kontroll över din stora bräda.

  • markm

    Medlem
    5 juni, 2021 vid 21:20

    I Lomma behöver du väl en weed-fena och då är det helt andra mått, jag tror du får svar här snart, annars så ska jag be en kompis som kör där svara.

    Sail range är för vilka segel som brädan passar. Blåser det tillräckligt för 5.5 så kommer du inte kunna ha kontroll över din stora bräda.

    Tack, det var snällt!
    Ja gräsfena är väll samma som weed-fena? Frågade några pensionärer (som är underbara!) vid Habo ljung de ville att jag skulle köpa en ännu kortare weedfena. Det framkom inte riktigt att min bräda är 133 liter så det blev lite missförstånd där. Jag hade för lite erfarenhet. jag skulle varit tydlig med storleken! Original fenan är ju 46 cm.

  • d97jro

    Medlem
    6 juni, 2021 vid 22:39

    Tack, det var snällt!

    Ja gräsfena är väll samma som weed-fena? Frågade några pensionärer vid Habo ljung de ville att jag skulle köpa en ännu kortare weedfena. Men jag tror inte de riktigt förstod att min bräda är 133 liter. Original fenan är ju 46 cm.

    Gräsfena och weed-fena är samma sak. Den har en brantare lutning som gör att sjögräs inte fastnar. Så om du tar en 46 cm lång fena och vinklar den bakåt så kommer den ju fortfarande att vara 46 cm lång, men däremot kommer den ju inte att sticka ner lika djupt mot bottnen (eftersom den vinklas bakåt). Och eftersom man mäter fenstorlekarna i hur djupt ner de går (ja, en del tillverkare som t.ex. Maui Ultra Fins anger fenans area också) så kommer en sjögräsfena som motsvarar en 46 cm lång vanlig/rak fena att vara runt 6–8 cm “kortare”. D.v.s. någonstans runt 38–40 cm.

    Min bräda har en rak 32 cm freeridefena; dess motsvarighet på sjögräs, lite beroende på val av sjögräsfena förstås, ligger runt 24–26 cm. Det vet jag, för jag tycker att originalfenan är för stor för mina preferenser (även när jag kör med större segel) så för mindre segel kör jag med 22 cm sjögräsfena (men ska skaffa en 24 cm för när jag kör större segel).

    Sen finns det vissa som tycker att den fena som skickas med brädan (“originalfena”, ofta tänkt för en 80 kg tung man av medellängd) inte alls funkar; man kanske är en 2 m lång biff på 120 kg och då behöver man större fena, eller så kanske man är en 175 cm lång lättvindsräka på 60 kg och vill ha betydligt mindre. Men det får man ju prova sig fram till.

    Om man vill har lite hjälp att prova sig fram så kan man ju antingen låna en fena av någon annan vindsurfare på plats, eller så kan man kontakta fentillverkarna. Själv fick jag jättefin hjälp av ovan nämnda Maui Ultra Fins kring att lista ut vilken fena som skulle vara bra för mig och det blev jättebra.

    Däremot är det ju mer ofta än sällan just sjögräset snarare än att det är långgrunt som gör att man vill köra med sjögräsfena i skånska vatten. (Ska du köra där det är riktigt riktigt grunt kanske det är en deltafena du vill ha, och de är otroligt mycket kortare, som i djupgående, på grund av sin långa form.

  • d97jro

    Medlem
    6 juni, 2021 vid 22:41

    …och bredden på brädan snarare än volymen är det som påverkar hur stor fena man behöver. Man kan tänka på bredden på brädan som en hävstång relativt fenan. Det finns många beskrivningar av detta med bilder och diagram att finna ute på webben.

  • markm

    Medlem
    7 juni, 2021 vid 17:41

    Tack för svaren! Så hur stor fena behöver jag till tex en 6.5 segel med brädbredd 81 cm. Segelstorlek x5 +4, då borde jag ha en 36.5 cm gräsfena? Vad är bäst för nybörjare längre? Man planar väll lättare med längre?

  • d97jro

    Medlem
    7 juni, 2021 vid 21:32

    Man planar lättare och snabbare och tar lättare höjd med större fena. Men stor fena blir snabbt tungt och jobbigt om den är för stor. Det är som med allt annat, lagom är bäst. Vill man göra det enkelt för sig så litar man på tyska Surf Magazin som har Maui Ultra Fins standard-sjögräsfena “Weed” som sin favorit. Den vore nog kanon till din bräda också. Det kanske finns bättre sjögräsfenor, men det finns oändligt många betydligt sämre. 🙂

    Då kan du på deras sajt fylla i ett formulär som de har där (eller hade i alla fall häromåret) där man skriver vilken utrustning man har och hur stor man själv är, och så återkommer de med personliga tips. Jag fick JÄTTEBRA hjälp av dem då häromåret och är oerhört nöjd såväl med hjälpen som med fenan. Det är därför jag tjatar om dem; de gör ju erkänt utmärkta fenor och har därtill prima kundservice. Det är en bra utgångspunkt för att få så bra fena som möjligt för dig.

  • markm

    Medlem
    7 juni, 2021 vid 22:23

    Tack! Omg.. Mycket märkligt men min första köpta 32 cm gräs fena är Maui Ultra Fin!! 🙂 Får bli fler såna då 🙂

  • d97jro

    Medlem
    8 juni, 2021 vid 06:58

    Man vill ju att brädan ska ligga platt på vattnet och inte kantra åt vare sig lä eller lovart. Om det känns som att brädan hela tiden kantrar åt lä och man måste pressa jättemycket med bakre foten för att motverka detta så är fenan för stor. Om det tvärtom känns som att brädan kantrar mot lovart och att man knappt kan ha något tryck alls på bakre foten, ja då är fenan för liten. Jag har själv i många år kört med för stor fena och pressat och pressat med bakre foten för att kompensera (och med tail walks och sådant vid hög fart och mycket vind) men har nu hittat storlek så att jag kan stå tämligen neutralt och få ett mycket bättre totalt trim i hela utrustningen.

  • d97jro

    Medlem
    8 juni, 2021 vid 06:59

    Så hur beter sig din nuvarande sjögräsfena? Verkar den vara för stor eller verkar den vara för liten?

  • markm

    Medlem
    8 juni, 2021 vid 07:36

    Tack för tipsen!! Ska tänka på det mer när jag är ute. Tycker mer den dyker ner i vattnet antingen med nosen eller bakändan så fort jag lägger foten lite fel. Inte så mycket åt sidorna, antar att det är det som är lovart och lä 🙂

  • d97jro

    Medlem
    8 juni, 2021 vid 13:02
  • markm

    Medlem
    8 juni, 2021 vid 16:05

    🙂

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Lovart_och_l%C3%A4

    Försökte läsa innan jag skrev meddelandet men det var svårt o fatta 🙂

    Var ute och testade först rak 46 cm och sen 32 gräsfena. Klar mer instabil tippar och alla håll.. Är det därför jag haft svårt och hålla mig uppe.. 🙁 Betydligt mer fart med 32 cm jämfört med 46. Farligt med 46an i det grunda vattnet. Får köpa en större.

    Tuttle box funkar väll i deep Tuttle box? Dumt och köpa deeptuttle om man ska köpa mindre bräda sen?

    Svara på: Viktigt med rätt fena?

  • d97jro

    Medlem
    8 juni, 2021 vid 16:09

    Tuttle med adapter (för att fylla ut uppåt) passar i deep tuttle.

    Bra att du har jämfört de båda fenorna! Hur upplever du 46:an, förutom då att den är djupgående? Känns den lagom? I så fall kanske det är en sjögräsfena runt 38–40 som du ska ha? Eller känns raka 46:an jättestor så att det kanske är något i still med sjögräs 36 du vill sikta på?

    På mindre brädor hittar du ju tuttle på slalombrädor, men på freeride verkar det oftast vara powerbox. Och köper du mindre bräda kommer du sannolikt vilja ha mindre fena för att det ska bli rätt proportioner så jag tror att du inte behöver köpa så mycket “för framtiden” utan sikta på att få det som är optimalt för det du har nu. (Själv optimerar jag genom att endast ha 1 bräda och 3 segel, det blir mindre att fundera på då… 😉 )

  • hakuna

    Medlem
    8 juni, 2021 vid 16:18

    Tuttle med adapter (för att fylla ut uppåt) passar i deep tuttle.

    Jag har gjort en adapter och 3D-printat. Ett enkelt block med två hål räcker, kan fixa ritning om du behöver.

  • markm

    Medlem
    8 juni, 2021 vid 22:19

    Tack för svaren!

    32 cm vs 46 cm (blåste dock för lite för plana):
    32 cm mer instabil tippar lätt sidledes. Men mer toppfart.
    46 cm kändes mer trög som om det tog emot. Men så mycket stabilare.
    Får testa igen sen när det blåser mer.

    Fick mail från Maui!
    De vill att jag ska använda Maui Ultra Fins Delta-XT-50 28 cm. Nån som har erfarenhet när det gäller dessa? På deras diagram står det att 28cm passar 133 l brädor.
    Har ju en Fena Maui Ultra Fins Slalom Weed 32 cm, är det så stor skillnad.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Viktigt med rätt fena?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.