Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Viktigt med rätt fena?

  • d97jro

    Medlem
    8 juni, 2021 vid 22:31

    Jag har själv aldrig kört deltafena. Jag vet att en del av speed-folket som kör i Vikhög använder deltafenor eftersom deltafenor ska vara snabba och det är mycket grunt där de kör speed i Vikhög. Någonstans stod det att deltafena är opraktiskt i choppiga förhållanden (som vi ju ofta har i Habo Ljung) men har alltså ingen egen erfarenhet.

    Maui Ultra Fins Delta-XT-50 ser ju mäktig ut, alltså! Jag betvivlar inte att det torde vara en alldeles utmärkt fena. De skriver ju att den provats ut i Danmark och Australien, och Danmark har ju vatten som är rätt lika våra, tänker jag.

  • markm

    Medlem
    8 juni, 2021 vid 22:56

    🙂 Ja verkar lovande. Hade varit kul och testa! Hittade detta: https://www.seabreeze.com.au/forums/Windsurfing/Gps/Maui-Ultra-Fins-New-Delta-XT-50?page=2

    Ska försöka hitta mer recensioner img.

  • d97jro

    Medlem
    9 juni, 2021 vid 07:57

    Jag tror att det nog hade funkat jättebra. Lite förvånad är jag (som dock kan betydligt mindre om fenor än folket på Maui Ultra Fins) att de rekommenderar en 28 cm; enligt deras sajt har den en area på hela 584 cm²! Den 32 cm MUF Weed jag förstod att du hade ligger ju på 395 cm² (och är förvisso för liten) men med utgångspunkt från deras tabeller och sådant hade jag gissar på i alla fall 26 cm på deltan. Men min gissning är också att de vet mer om sina produkter än jag. 🙂

  • markm

    Medlem
    9 juni, 2021 vid 08:28

    Min bräda har sail range 7-10 m2 och enl deras tabell ska jag välja 26 cm till 30 cm. Så 28 cm borde vara bäst om jag ska upp till 9-10 segel (de känns dock för stora o tunga speciellt när de har cam). Seglar folk med 9-10? Om inte så kanske jag ska ta 26cm? 🙂

    Attachment Image
  • d97jro

    Medlem
    9 juni, 2021 vid 08:36

    Jag vet faktiskt ingen som kör med 9+-segel i Habo Ljung, men å andra sidan kan det vara för att jag inte själv är ute när det blåser så lite att man behöver så stora segel (jag tycker inte att det är kul med så stora grejer, och inte heller när det blåser alldeles för mycket så man måste ha minisegel). Många har ju typ 8.3–8.6 eller så som största och de som väger lite mer har dem när det blåser kanske 7–8 m/s.

    Jag tänkte att du skrev att du har 6.5 för närvarande och då tänker jag att delta 26 kanske är mer lämplig, det var där mina funderingar låg. Alltså köpa för det man har och inte för framtiden. Ska du sedan skaffa mindre segel som du antydde initialt i tråden så är det ju också något som gör att det är åt det mindre hållet man vill. (Kanske är det din nuvarande lilla weed-fena som blir bra om du kör mindre segel, eller så är den alldeles för liten för den brädan oavsett hur litet segel man väljer.)

  • d97jro

    Medlem
    9 juni, 2021 vid 08:38

    (Ja, sen har vi ju slalomgubbarna som alltid kör 2 m² större segel än alla andra och tycker att 7.8 är ett lagom val när det blåser 14 m/s, men det är ju också lite skillnad på renodlade racesegel och freeride så i vanlig ordning gäller ju “det beror på”… 😉 Själv är jag freeride-nisse och kör inget extremt åt något håll.)

  • markm

    Medlem
    9 juni, 2021 vid 08:59

    Köpte en 7.7 m2 också. Så jag har 6.5 och 7.7 m2. Borde väll räcka med det om jag nu ska gå ner i brädstorlek sen om nått år. Så 26 cm borde vara bäst för dessa. 🙂

    Förresten när det gäller vinden, när ska jag ut med 6.5 o 7.7? 🙂 När det pratas om vindar så antar jag att det inte är byvindar man pratar om. Jag är värsta nooben alltså 🙂 Synd att man inte började med sporten tidigare. Bara plugg o jobb 🙁

  • d97jro

    Medlem
    9 juni, 2021 vid 09:33

    Inget fel med att vara ny! Kul att folk kommer igång med sporten! Vindsurfare är, men oerhört få undantag, trevliga och hjälpsamma och det kvittar om man är gammal, ung, man, kvinna, annat; man är alltid välkommen. Ingen har något att förlora på att någon annan får en bra surfdag, liksom. Och frågar man inte lär man sig inte, så det är bara att dyka in i sådana här forum, på YouTube, med Google, etc. etc. Det finns bra grupper på Facebook också (är du med i den för vindsurfare i Habo Ljung?).

    Jag, med mina 75 kg och min 106-liters freeridebräda, kör 6.6 när det blåser kanske 9 m/s (och då är det inte byvind, precis som du skriver, utan grundvind eller vad det kallas). 8 m/s kan gå. Sen när det blir 10 m/s någonting så riggar jag ner till min 5.8 och sen när det blir 11–12 m/s kanske så riggar jag ner till min 5.0. Blåser det mer än typ 14 m/s så är jag inte ute på vattnet. Det tycks kanske som ett snävt register men i Skåne får man ordentligt med vindsurfingdagar på ett år med “mitt” upplägg.

    Men allt beror ju också på hur stor man är. Väger man 100 kg behöver man större grejer i motsvarande vindar, väger man 50 kg behöver man mindre grejer.

    Din bräda är ju stor och därmed förlåtande och planar enkelt och ger stabilitet. Det är bra när man ska komma igång. Samtidigt är den, som jag bedömer det, tillräckligt “liten” för att den ska vara rolig att köra på och ingen sådan där gigantisk flytbrygga som aldrig blir kul (min subjektiva åsikt). Med större bräda kan du ju i viss mån köra mindre segel än du måste på en mindre bräda och allt sammantaget (inkl. fenan!) blir ju ett system som ska lira bra ihop.

    Att köra när det inte blåser, eller blåser för lite, tycker jag är jättesvårt. Då måste man balansera upp allting själv och det är ett misstag jag gjorde när jag började vindsurfa för en massa år sedan, att gå ut i för lite vind. Samtidigt är träning i lättvind mycket bra för tekniken, för då tvingas man öva på all balans och alla tyngdpunkter, etc.

    Att köra när det blåser alldeles för mycket för den utrustning man har tycker jag också är svårt. Det blir mycket tungt och ingenting går åt det håll man vill. Trött blir man, fort, och sen var den dagen slut.

    Idealt är att man har tillräckligt med vind för att brädan ska komma upp i planing så att man sen kan kliva i fotstropparna och känna in hur man kan flytta tyngdpunkten för att få brädan att gå åt de håll man vill att den ska. Att komma igång med hängsele, även om det känns lite läskigt i början, är guld värt för att orka hålla igång när det blåser. Jag kör inte många meter utan hängselen ikrokad, så kan jag ju säga.

    En fördel om man är klen är att man måste kompensera all bristande styrka med att jobba upp sin teknik. Det har man igen sen. En fördel om man är stark är att man har orken att kompensera för all bristande teknik och jobba upp den efterhand (eller skippa den biten och bara köra 😉 ).

    Men för att göra något estimat för dina segel. 6.5 kanske när det blåser 8–9 m/s? Skulle det då visa sig att du inte har något drag alls och att seglet var alldeles för litet så kan du tänka några svordomar åt mitt håll och rigga om till 7.7 och få ös med det i stället. 🙂 Och för 7.7, ja, det borde du väl kunna köra med i 6–7 m/s, skulle jag gissa. Åtminstone som utgångspunkt tills du själv känt in och vet vad som funkar för dig. (Jag kör oftast aningen mindre segel och mindre fena än andra i min storlek, har jag märkt, men det är det som känns bra för mig.)

  • markm

    Medlem
    9 juni, 2021 vid 10:15

    Du är bäst alltså! Så himla bra och roligt skrivet!!

    Tog bort Facebook när jag fick barn (hur tvingar man de ut?? Haha. Äldsta är 10år). Nu måste man ju nästan skaffa fb igen. Mest pensionärer som kör när jag kommer ut 🙂

    Ja lätt-lagom vind är nog bra start. Kommit igång med hängsele nu 🙂 Svårt o veta var man ska ha den dock. Om jag ska gå mer uppvind ska man ändra positionen på de då? Eller har ni de på samma plats hela tiden?

    Nu ska jag bara hitta fenen. 26/28 cm finns inte inne. Men tror 24 cm går och få tag på. Hmm.. Ska jag vänta en månad på 26 cm?

  • markm

    Medlem
    9 juni, 2021 vid 10:49

    Hittar förresten inte “vindsurfare i Habo Ljung” på fb.

  • d97jro

    Medlem
    9 juni, 2021 vid 11:09

    Kul att du har nytta av infon!

    Hängselen sitter väl där den sitter? Eller tänker du på hur du placerar hängseletamparna? De ska sitta så att mitten av dem är i seglets tryckpunkt så att man (i teorin……) kan släppa händerna och så är allt i perfekt balans ändå. Sen är det ju så att du lutar kroppen längre mot brädans för när du tar höjd (upwind) och tvärtom, bakåt mot aktern när du går på slör (downwind). Placeringen av hängseletamparna ska anpassas för när man står i fotstropparna, för när man bara står i början och är ikrokad så är tryckpunkter och sådant lite annorlunda. Men märker man när man kör på ikrokad och i stropparna att det blir väldigt mycket kraft som främre armen får ta, då ska man flytta fram hängseletamparna lite, och tvärtom om det är bakre armen som får kämpa.

    För några decennier sedan hade man väldigt brett mellan hängseletamparnas båda infästningspunkter, men så är det inte i dag. Mellanmjölksalternativet brukar vara c:a en knytnäve emellan. Vissa kör med dem helt ihop. (Jag kör med knytnävsavstånd.) Det finns hur mycket som helst att hitta om detta på Google/YouTube/forum/etc.

    Betr. Facebook är nog dessvärre “där det händer” när det gäller inte minst köp & sälj för vindsurfing. :-/

    Här är gruppen för Habo Ljung:
    https://www.facebook.com/groups/198909066906542

    Samt: underskatta inte (de vindsurfande) pensionärerna i Habo Ljung! 🙂 Det är mina vänner och därtill rutinerade och mycket duktiga vindsurfare. Och många av dem kör alla årstider. Trevligt folk!

  • hakuna

    Medlem
    9 juni, 2021 vid 11:33

    Längd på hängseletamparna är en annan grej att justera.
    Jag kör 26″ på wave med midjesele och 28-30″ på slalom med sitt-sele.

  • markm

    Medlem
    9 juni, 2021 vid 20:31

    Åter tack! Mellanmjölksalternativet.. Haha 🙂
    Ska testa så fort det börjar blåsa lite mer. 🙂

    Tycker pensionärerna är underbara. Alltid trevligt och prata med dem!

    Förresten vad ska den oranga bojen betyda? 🙂
    Finns det nån karta över vattendjupet vid Habo ljung? Var är det djupast?

  • d97jro

    Medlem
    10 juni, 2021 vid 08:37

    Om du kikar på en satellitbild så framgår lite var det är “djupast”, vilket då innebär typ till midjan så länge man inte är utanför reven. 🙂

    Satellitbild

    Jag har ringat in två områden där det ibland är för grunt för mig att komma över (med 22 cm sjögräsfena!) och som jag då försöker köra runt. Man brukar ju se det eftersom det skvalpar avslöjande där det är riktigt grunt.

    Är det vind från SV ligger man och kör längs med kusten, och det är riktigt glassigt och fint. Då håller man sig i “rännan” liksom. Är det vind från NV blir det snett utåt och om man då utgår från grusparkeringen får man segla mellan reven som jag har markerat (alt. ta höjd ett slag så man kommer en bit längre norrut och kan ligga där och köra).

    Ofta är det ju bara att fråga de som redan är på plats (om man inte är först, men det är man sällan annat än på vintern) om det är mycket eller lite vatten, så får man en rapport om dagsläget.

  • markm

    Medlem
    10 juni, 2021 vid 17:14

    Tack för kartan och beskrivning. Åkte nog in i det du ringade in sist 🙂 Ingen där då det blåste för lite 🙂

    Har redan pajat den nya brädan :/ Men det hör väll till 🙂 Fick ding på nosen. Reparerade med biltema epoxi. Hoppas det inte är skit. Gillar inte biltema produkter i övrigt. Hoppas nu epoxi passar min bräda :/
    Finns det nosskydd man kan ta av och på? Så man kan kontrollera om det finns nån skada, annars vet man ju inte. Tänkte också köpa mast/boom skydd.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Viktigt med rätt fena?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.