Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!

  • sailortrash

    Medlem
    29 september, 2011 vid 11:01

    är inte köpa nytt varje år lite som att dopa sig? man njuter av fabriks “poppen” tills den lägger sig…och så känner man sig lite sämre när grejerna blivit lite inkörda…men det mörkar man genom att säga “fan va snabbt grejerna blir slitna alltså…det va bättre förr..”

    …: never trust a guy with shiny gear…

  • doc

    Medlem
    29 september, 2011 vid 11:49

    Man ska inte underskatta den dopingen 🙂
    Det är en jäkla kick varje gång man har nya grejor, oavsett om det är begagnade eller fabriksnya grejor.

    Apropå begagnat i bra skick? Är det någon som har en HotRod 400 att sälja? Helst Kilwell-byggd dvs före 2011. Ingen tycks ju läsa köpesspalten.

    Nu biter jag i det sura äpplet och kör budgivning. Är det inget intresse då heller bedömer jag marknaden som död och återgår till gravöl-planerna 🙂

  • carlito74

    Medlem
    29 september, 2011 vid 12:14
    Doc;671404 wrote:
    Nu biter jag i det sura äpplet och kör budgivning. Är det inget intresse då heller bedömer jag marknaden som död och återgår till gravöl-planerna 🙂

    Vilka master har du kört till seglen? Funkar de med constant curve-master, typ Simmer, Reptil? Har du riggat 5.6’an på en 430 nån gång, funkar det?

    Kul diskussion för övrigt, håller med om att det tycks vara antingen små vågprylar av nyare årgångar eller stora ladugårdsdörrar som kommer ut på begagnatmarknaden.

    Att det blir en flockmentalitet kring ett visst märke/modell beror väl på att man i hög grad tvingas gå på rekommendationer/rykten, det är helt enkelt svårt att “testa runt” för att hitta det optimala seglet. Just Icon skulle jag personligen köpa för dess ryktbara hållbarhet, 100% x-ply kommer till nytta när man är i början av surfkarriären…

    I grund och botten är ju detta en marknadsplats, där köpare och säljare sätter prisnivån baserat på utbud och efterfrågan. Vill man göra affär får man helt enkelt anpassa sig…

  • doc

    Medlem
    29 september, 2011 vid 12:49

    Hej!
    Jag har inte provat själv men jag har pratat med andra som har riggat constant curve i seglen och säger att det fungerar utmärkt. K3 battlestick påstås vara snudd på bättre än Vandal original enligt en tråd på Boards forum. Vet inte vad jag ska säga om det. För lättare seglare kan det säkert göra seglet bättre i övre registret eftersom det flexar ut lättare i toppen men man förlorar nog lika mycket i undre registret så det går kanske på ett ut. Jag körde själv CC i Gaastra en gång i tiden vilket funkade men jag tyckte man tappade lite av den tidiga planingen för mina 80+ kg. Min 65kg kompis som jag köpte seglen av gillade det dock. Personlig smak…
    Prydemast i ett Vandal är bara dumt, passar inte flextop.
    Det finns ju en kille som tävlar på hög nivå i Italien som kör Reptilemaster i Gaastrasegel, så det borde funka utmärkt. (Reptileteamet har jag för mig).

    Jag mailade med Dan Kaseler i julas och han sa att han försökt göra ett segel som inte är väldigt mastkänsligt och det stämmer ju med kommentarerna på Boards.
    5.6 skulle säkert funka med en 430-mast rent egenskapsmässigt men jag är osäker på om det är variotop, tror inte det. Jag ska kolla och återkommer. Det kan man ju alltid sätta dit hos en segelmakare för en billig peng om man vill.

    Själv har jag kört Gaastramaster i seglen. Det är samma mast som Vandal RDM, annan etikett. Det är de master som också ligger till salu.
    Jag har ju anpassat mig till köparens marknad och kör budgivning nu… Första buden har kommit men är lite väl låga än så länge… Men förr eller senare når väl någon upp till skamnivån 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    29 september, 2011 vid 13:39

    jag är som det står ovanför avataren, en noobe, så det är legitimt för mig att fråga: hur stor roll spelar egentligen böjkurvan?

    1. det går knappt att hitta info om den ens på tillverkarnas egna sidor
    2. gränserna mellan vilka segel som passar till vilka är ju duktigt flytande (enligt de tabeller jag sett)..
    3. många surfare bryr sig ju inte utan kör ju kanske 430 med fet förlängare istället för 460 (t.ex)..för “mjukare/mer respons” i riggen…
    4. och fel böjkurva på den för korta masten förekomme också…

    hur stor roll kan det spela undrar en annan…

  • doc

    Medlem
    29 september, 2011 vid 21:20
    sailortrash;671412 wrote:
    jag är som det står ovanför avataren, en noobe, så det är legitimt för mig att fråga: hur stor roll spelar egentligen böjkurvan?

    1. det går knappt att hitta info om den ens på tillverkarnas egna sidor
    2. gränserna mellan vilka segel som passar till vilka är ju duktigt flytande (enligt de tabeller jag sett)..
    3. många surfare bryr sig ju inte utan kör ju kanske 430 med fet förlängare istället för 460 (t.ex)..för “mjukare/mer respons” i riggen…
    4. och fel böjkurva på den för korta masten förekomme också…

    hur stor roll kan det spela undrar en annan…

    Svaret på den frågan är värt en egen tråd. Olika från segel till segel. Gaastra/MauiSails/Naish/Severne har styvare topp, mjukare botten. Många har CC, Pryde bl.a. har flextop. Jag har kört diverse varianter och i vissa fall trivts bättre med sådant som man inte trodde skulle passa. Generellt kan man nog ändå avråda från Prydemast till Gaastrasegel och vice versa.
    Sen skiljer sig ju kurvan ibland mellan RDM och SDM till och med hos samma tillverkare, och stora skillnader från år till år. Mycket snack om Gaastra 2007 som var tokstyva och Simmer 2010 som sägs skilja sig markant från 2011. Tillverkarna brukar tokneka när det kommer på tal.

    Väger man mindre kan ju en kortare mast med extra förlängning funka bättre än den rekommenderade masten och väger man lite mer kan en längre mast än rekommenderat vara bättre för att styva upp saker lite.

    Själv kör jag hellre 400-mast i 4.8 än 370 och jag såg att man nu har börjat ange det som ett alternativ på hemsidan också.

  • doc

    Medlem
    29 september, 2011 vid 21:35

    Nu följde jag min egen länk och där framgår det tydligt att det är variotop i 5.6
    Med en luff på 426 borde 430-mast funka ypperligt.

  • sailortrash

    Medlem
    30 september, 2011 vid 06:09

    gaastra anger ju en annan hårdhet än övriga tillverkare. en gastra 490 har t.ex imcs 33 mot icke märkesspecifika som har 29…mauisails har väl 31 på motsvarande längd…knäcker man masten om man riggar på en för mjuk mast? hur spelar kol-halten in?

    mer kol = starkare/styvare, borde rimligen påverka mastens imcs tycker jag…men det verkar inte så..

  • drakglenn

    Medlem
    30 september, 2011 vid 07:51

    Åter till trådens kärna…….

    Tillgång och efterfrågan, det handlar i slutänden ALLTID om priset!

    Bara att välja alltså, hyllvärma eller skicka av billigt, dessutom har grejer en tendens att sjunka i pris med tiden:rolleyes: så skicka av billigt och gå vidare är mitt tips, livet är för kort för att hänga upp sig på skitpengar……det är ju nya grejer vi vill ha 😉

    Ända anledningen att behålla nått är som Lars K säger (tjena Rille) att ha det som reservutrustning…..

  • hjn

    Medlem
    30 september, 2011 vid 08:51

    Lågkonjunktur tror jag… i blåst.

    Alltså detta kanske inte uppfattas lika starkt på Västkusten, men här i Söderhamnstrakten har det inte blåst 8-11 mer än fyra dagar/år under de senaste 3-4 åren, KATASTROF. Skulle vara nöjd med de vindstyrkorna, men inte ens då får man ihop särskilt många dagar.

    I början av 90-talet blåste det NV här uppe mer än det har gjort på västkusten de senaste åren.
    Hände flera gånger att endast jag kunde gå ut då jag var den enda med mindre än 5.0. Körde oftare 5.0 än jag nu har chansen att fjösa omkring med sjuhalvan. SV och V var de härskande vindarna och inträffade åtminstone några gånger i månaden, och det under varma perioden, april och november var ju hysteriskt blåsande men för kallt.
    På den tiden, blåste det givetvis ännu mer på västkusten.

    Tror det kommer och går i tjugo års perioder. Det hela vände 1995-96 och alla trodde det var “NO NOSE:ens” fel 🙂 Om det bara hade fortsatt blåsa som innan hade det konceptet kunnat serva många surfare en lång tid och vi hade varit övertygad om dess förträfflighet. Haha!

    Har behövat två nya kolfiberbommar de senaste fyra åren och en ny vågis, men i ärlighetens namn kan jag inte säga behöva. De få gånger man varit ut har det gått bra med den gamla böjda fan.
    Nä bättre med en CRF 450R, den finns när jag behöver den. SURFINGEN E DÖD om det inte snart börjar blåsa regelbundet.

    Va inte det här klagotråden 😆

  • ola-h

    Medlem
    30 september, 2011 vid 09:46

    Men så här långt har hösten på västkusten (och hela södra sverige tror jag) varit lika bra som på den gamla goda tiden. Vindmässigt alltså.

  • lars_k

    Medlem
    30 september, 2011 vid 10:41

    Jo, det har blåst bra i höst. Fast inte mkt från NV. Var det inte mer NV för några år sen…? 😛

  • dr-masse

    Medlem
    30 september, 2011 vid 11:08

    Det har varit väldigt dåligt med NV de senaste tre-fyra säsongerna.

    Sent 80-tal och i stort sett hela 90-talet var detta den bästa vindriktningen för mer och stadig vind i norra Roslagen. Sedan mitten av 2000 har det absolut varit klart färre bra NV-dagar.

    Begagnat? Ja, det går i vågor, men nog är det så att antalet nya vindsurfare är för lågt för att det skall bli någe scwhung på prylfronten.

    Det är nog inte lika svårt med kite- och vågsurfingprylar, t ex…

  • jofogel

    Medlem
    30 september, 2011 vid 12:01

    Jag jagade en begagnad freestylebräda större delen av sommaren innan jag fick tag i en från 2003, de gick åt fort som snus de som lades ut. Nu behöver jag ett 6,0-segel, snyggt och billigt sen får jag inte köpa mer på ett tag.

  • doc

    Medlem
    30 september, 2011 vid 12:23

    Det vete faen om kitemarknaden är så mycket bättre. Visst är det omsättning men ingen verkar ju få särskilt mycket för sina årsgamla grejor och en drake som är mer än 2 år gammal verkar ju gå för 2-3000 spänn även om den bara är använd 3-4 gånger. Crazy.

    Jag har resonerat som så nu att det är roligare om någon får nytta av mina prylar än att dom ligger i garaget. Därav budgivning. Det verkar funka bra. Jag får inte så mycket men mer än inget och någon ser ut att snart göra en löjligt bra affär 🙂
    Jag har gjort bra deals genom åren som fattig student och nu blir det kanske någon annan med tight budget som får fina grejor. Det känns egenligen ganska bra även om plånboken lider.

    Win-win alltså.

Sida 3 av 31

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.