Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka är de bästa hängselelinorna?

  • Vilka är de bästa hängselelinorna?

    Publicerad av manno på 13 september, 2006 vid 12:38

    Drar igång en ny vilken-är-bäst-tråd. Har kört av ett gäng hängselelinor den här säsongen, pryde och prolimit. Jävligt irriterande och man frågar sig hur svårt är det att göra en lina som inte går av.. Kan ju inte vara lika svårt som att göra en styv bom eller lätt mast.

    så vilka är bäst?

    rasmus_w svarade 17 år, 8 månader sedan 18 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • endy

    Medlem
    13 september, 2006 vid 12:42

    Jag tror det är lite hugget som stucket, du får bara låta bli att få så många kastfall helt enkelt 😉
    Har kört min pro-limit hela säsongen utan att de gett vika, tycker de funkar bra, priset är ju en annan fördel.

  • ola_p

    Medlem
    13 september, 2006 vid 12:47

    Jag tycker mina PL har levt längre än vad mina pryde tampar gjorde, fast det kanske har med frekvensen på spolningar på stenrev att göra.. :p

    Jag har bockat en bom rätt ordentligt på en ikrokad krasch, föredrar nog att tamparna går av innan man har sönder sig själv eller bommen…

  • adde

    Medlem
    13 september, 2006 vid 13:12

    Nån som testat denna?

    [IMG]http://www.pro-limit.nl/itemimages/2263[/IMG]

    Ser fräna ut tycker jag

  • oscar

    Medlem
    13 september, 2006 vid 13:50

    Bör ju vara rätt stor punktbelastning med dessa. SKulle inte köra dem på en alubom.

    Maui Magics linor tycker jag är bra!

    http://www.ontopsports.com/catalog/product_info.php?cPath=29&products_id=192&osCsid=c653fcea77f1510038bba1da88e38c4b

  • donpedro

    Medlem
    13 september, 2006 vid 20:10
    adde wrote:
    Nån som testat denna?

    [IMG]http://www.pro-limit.nl/itemimages/2263[/IMG]

    Ser fräna ut tycker jag

    Är inte det dår nån kite variant?

  • vinta_kestrel

    Medlem
    13 september, 2006 vid 20:16

    Adde,
    jag tog hem de där på skoj förra säsongen för att en kund ville testa de. De är riktigt dåliga! De vrider sig något alldeles fantastiskt runt “midjan” och gör det hart när omöjligt ibland att kroka i. Håll dig borta från de är mitt råd!

    Mvh
    Niclas

  • ola-h

    Medlem
    14 september, 2006 vid 08:12

    Jag har tidigare kört Pryde och de har hållt rätt OK. Nu seglar jag (förståss) på HotSails Mauis variant. De ser i princip ut som alla andra (sånär som på läderdetaljerna då) men de har en unik detalj: ett kevlarsnöre som ligger inne i slangen tillsammans med den vanliga tampen. När tampen går av (vilket den förr eller senare gör) kan man i alla fall segla in ikrokad och kanske rent av plocka ett par vågor till. Märkligt att ingen tänkt på en sådan lösning förut.

  • safesurfer

    Medlem
    14 september, 2006 vid 09:25

    Har ett par hawaianproline linor (köpa runt 96). Riktigt feta rep i som är stenhårda för att de är så kompakta. Skulle korta plasthylsan runt men det var riktigt svårt att kapa plasten så otroligt seg och hård, prova med sekatör, kniv och bågfil, var tvungen att elda lite på dem innan jag lyckades kapa dem. Nötte av aluminiumkroken på Dakine hängselen med linorna som var helt opåverkade. Fått kastfall med HPL linorna då gick bommen av, då jag fått kastfall med NP linor går linorna av.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    14 september, 2006 vid 09:56

    När kommer hängselelinorna med utlösningsmekanism? Kastfall är ju nästan det enda obehagliga med vindsurfing och är väl det överlägset mest materialförstörande.

  • clocknose

    Medlem
    14 september, 2006 vid 10:53

    Måste säga att Da Kines linor är grymma. Det är små saker som gör det men de är vridstyva och håller bra. Bara känslan i dem är rätt. Samma sak med deras selar och stroppar. Da Kine är tillbehörskungarna! / Joacim

  • Johan!!

    Gäst
    14 september, 2006 vid 18:57
    fredrik.ygge wrote:
    När kommer hängselelinorna med utlösningsmekanism? Kastfall är ju nästan det enda obehagliga med vindsurfing och är väl det överlägset mest materialförstörande.

    Intressant tanke men tror inte det skulle fungera så bra. Om riggen lossnar och flyger iväg och slår i nosen samtidigt som man står kvar på brädan så knäcks nästan garanterat nosen.

  • alexasu

    Medlem
    14 september, 2006 vid 19:12
    Johan!! wrote:
    fredrik.ygge wrote:
    När kommer hängselelinorna med utlösningsmekanism? Kastfall är ju nästan det enda obehagliga med vindsurfing och är väl det överlägset mest materialförstörande.

    Intressant tanke men tror inte det skulle fungera så bra. Om riggen lossnar och flyger iväg och slår i nosen samtidigt som man står kvar på brädan så knäcks nästan garanterat nosen.
    fast mina erfarenheter tyder just på att så länge man inte är ikrokad pajar inte nosen.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    14 september, 2006 vid 19:30

    Håller med alexasu. Kraften kommer av att man sitter fast. De skulle ju inte heller lösa ut förrän det är stor kraft (inte när man står kvar på brädan).

    Finns ju busenkel och funktionellt spänne för t.ex. barnhjälmar som är gjort så att remmen öppnas vid stor kraft (barnet fastat i något och hänger i hjälmen). Borde funka utmärkt. Hade jag en liten plastfabrik skulle jag nog tillverka ett gäng …

  • ian

    Medlem
    14 september, 2006 vid 19:44
    fredrik.ygge wrote:
    Håller med alexasu. Kraften kommer av att man sitter fast. De skulle ju inte heller lösa ut förrän det är stor kraft (inte när man står kvar på brädan).

    Finns ju busenkel och funktionellt spänne för t.ex. barnhjälmar som är gjort så att remmen öppnas vid stor kraft (barnet fastat i något och hänger i hjälmen). Borde funka utmärkt. Hade jag en liten plastfabrik skulle jag nog tillverka ett gäng …

    men man får ju ordentlig kraft i selen ändå och ofta är det ju inte draget i linorna i kastfalle som är så mycket större än vanligt förutom just när man slår i och stannarupp, så skulle kunna tänka mig att manskulle kunna ha nån sorts utlösningsmekanism för attt spara rygg/nacke/bom kanske men knappasst för nosen.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    15 september, 2006 vid 03:58
    Ian wrote:
    men man får ju ordentlig kraft i selen ändå och ofta är det ju inte draget i linorna i kastfalle som är så mycket större än vanligt förutom just när man slår i och stannarupp, så skulle kunna tänka mig att manskulle kunna ha nån sorts utlösningsmekanism för attt spara rygg/nacke/bom kanske men knappasst för nosen.

    Kanske du har rätt.

    Man skulle nog behöva testa. De få gånger jag fått nosskada har jag dock suttit fast hårt och bankat i. Löjligt svårt att säga om det hade hjälpt om linorna släppt, men jag är benägen att tro det.

    Rygg/nacke/bom är ju inte så lite i sig f.ö.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka är de bästa hängselelinorna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.