Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka klubbar finns i Stockholmsområdet?

  • Vilka klubbar finns i Stockholmsområdet?

    Publicerad av tsss på 25 augusti, 2009 vid 17:22

    hej

    Jag talade med en tjej som bor på Östermalm och som gått kurser utomlands i sommar. Hon skulle ev gå med i TWC för att kunna våga sig ut på vattnet med några andra. Hon hade inte skaffat grejor ännu, men skulle handla våtdräkt o sele. Hon hade även sett att vi lånar ut enkla halvgamla brädor till medlemmar som håller på att lära sig. (Tjejen i fråga hade ingen bil heller)
    Jag hälsade henne välkommen till oss, men det är ju en bit från Östermalm till Tyresö.

    Jag förklarade att vi inte hade någon riktig koll på vilka klubbar som finns i länet och vad de ställer upp med för medlemmar som håller på att lära sig.
    Vet ju att Görväln finns, o Södertälje, och i Österåker finns väl nån klubb. Vid Erstan finns även Saltis-klubben samt att jag vet att på Lidingö var det nån kille som för några år sen samlade ihop användbara brädar till utlåning (han hette nog Tomas också?)

    Tänkte att det är bra med en inventering:

    Alltså vilka klubbar finns i länet som har verksamhet på en fast plats?
    Utlåning av nybörjarprylar till medlemmar?
    Möjlighet att förvara grejor på klubben?

    (Vi i TWC kan svara ja på dessa frågor, men vår tomt kommer att bebyggas så framtiden är osäker)

    Hälsn Tomas

    svenne svarade 14 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • sailorstiffrigg

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 18:00

    Österskärs Vattensportklubb:http://www.ovk.dinstudio.se

    Brädförvaring finns för de som är riktigt aktiva, dvs seglar ett par ggr/vecka förutsatt att det blåser.

    Vi har inga utrustningar att låna ut men målsättningen är att i framtiden kunna erbjuda en andelshyra av tex en Kona el dylikt.

    Vi kan i dagsläget erbjuda privatlektioner i Vindsurfing via Jonathan som är en av Sveriges bästa Konaseglare. Han kör nybörjar och fortsättningskurser.
    För mer information om kurserna, ring eller maila Jonathan: 070-9536676. jonathan_vaxholm@hotmail.com

    Klubbhuset ligger ca 10m från stranden vid Österskärs Havsbad. 10 m åt andra hållet ligger en nyöppnad krog med lunch och middagsservering.

    Från Tekniska Högskolan tar man Roslagsbanan som tar ca 40 min sen har man ca 10 min promenad ner till stranden.

    Klubben återstartades förra våren och antalet aktiva ökar hela tiden. I dagsläget fokuserar vi på Vindsurfing & kajakpaddling men det skulle vara kul o det kom med några aktiva kitare också.

    Vi har blivit fler aktiva Formulaseglare som håller till här ute och till nästa säsong har vi som målsättning att kunna arrangera regelbunden banträning och några tävlingar.

    Kom gärna ut och hälsa på!

    Mats Nilsson 0708 933 971

  • fastforward

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 18:42

    Kan det verkligen bli något surfat om man ska åka kommunalt till ett fast spot varje gång? Antalet vindriktningar som funkar på ett visst sthlm-spot borde begränsa ganska mycket.

    Visst, det kanske funkar för nybörjaren men man bör nog vara tydlig med att det krävs en bil ganska snart.

  • rasmus_w

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 19:47

    Det funkar för nybörjare, formulaseglare och långbrädeseglare. Vill man segla småbräda så är bil närapå ett måste. Fast det beror på livssituationen. Jag har seglat 4.5 och 70 liters bräda med fullt drag på Görväln, är man student funkar det.

    Om man cyklar till Karlberg, tar med cykeln på pendeln och sen cyklar till Görvälnsbadet är man framme på 20 minuter men man får inte ta med cykel på pendeln under rusningstrafik.

  • joachim_larsson

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 20:23

    Den mest aktiva verksamheten finns i Djursholm utan konkkurrens, där finns det också möjlighetet till säker förvaring, bra klubbverksamhet (träning 2 ggr/vecka), vindsurfingskola och massor av ungdomar.

    Kolla in under lokalt på http://www.bradsegla.se

    Kör hårt……

    Surfa bör man annars dör man….

  • joachim_larsson

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 20:24
    sailorstiffrigg;570140 wrote:
    Österskärs Vattensportklubb:http://www.ovk.dinstudio.se

    Brädförvaring finns för de som är riktigt aktiva, dvs seglar ett par ggr/vecka förutsatt att det blåser.

    Vi har inga utrustningar att låna ut men målsättningen är att i framtiden kunna erbjuda en andelshyra av tex en Kona el dylikt.

    Vi kan i dagsläget erbjuda privatlektioner i Vindsurfing via Jonathan som är en av Sveriges bästa Konaseglare. Han kör nybörjar och fortsättningskurser.
    För mer information om kurserna, ring eller maila Jonathan: 070-9536676. jonathan_vaxholm@hotmail.com

    Klubbhuset ligger ca 10m från stranden vid Österskärs Havsbad. 10 m åt andra hållet ligger en nyöppnad krog med lunch och middagsservering.

    Från Tekniska Högskolan tar man Roslagsbanan som tar ca 40 min sen har man ca 10 min promenad ner till stranden.

    Klubben återstartades förra våren och antalet aktiva ökar hela tiden. I dagsläget fokuserar vi på Vindsurfing & kajakpaddling men det skulle vara kul o det kom med några aktiva kitare också.

    Vi har blivit fler aktiva Formulaseglare som håller till här ute och till nästa säsong har vi som målsättning att kunna arrangera regelbunden banträning och några tävlingar.

    Kom gärna ut och hälsa på!

    Mats Nilsson 0708 933 971

    Nu har också Fam Lindmark en Kona ONE bräda….så nu blir ni flera…ha det…

  • bicless

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 22:37

    Jag gissar att det är Tyresö och Saltis som är mest etablerade med utlåning och österskär på gång. Järfälla tror jag inte har utlåning, rätta mig om jag har fel.

    Det vore jäkligt synd om Tyresö blev av med sin plätt, denna inventering visar ju hur begränsat med klubbar det är och sporten växer ju. Hoppas länet fixa nått om Tyresötomten försvinner för vi kan ju inte vara utan klubb i södra stockholm. De kanske lånar ut mark i Björkvik eller Fituna :). Eller så får tyresöklubben ha en portabel klubbstuga som man kör till lämplig spot beroende på vindriktning. Jag lovar att surfspot är med och täcker kostnaden om ni köper en sådan (dock inte hur mycket av den).

  • stefanlindmark

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 10:15
    Joachim_Larsson;570203 wrote:
    Nu har också Fam Lindmark en Kona ONE bräda….så nu blir ni flera…ha det…

    Ha ha! Outad! 😀

  • rasmus_w

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 10:34

    Jag vill inte äga en Kona, jag har redan så många brädor och att köpa en till, som dessutom inte får plats inuti bussen, känns bara jobbigt. Fanns det nån klubb i Stockholm som hyrde ut kompletta Kona-kit med uthalstrim och allt man behöver för att segla seriöst så skulle jag hyra ofta.

  • tsss

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 16:44

    hej Joachim

    Du snodde tråden som var seriöst menad, och startade någon sorts Kona-kampanj. Det är många som ger dig erkännande för vad du dragit igång, men såna här takter drar ner din credit. Vore väl bra om någon i Djursholmsklubben svarade eller är du dess talesman?

    T

  • joachim_larsson

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 20:07

    De flest som seglar seglar i Djursholm vet inte vad Steffo är för något och det var inte min mening att proma kona. OBS! jag seglar allt själv och säljer alla typer av brädor för mej spelar det ingen roll vad folkt seglar på bara dom seglar.

    Salits har nu brädseglingsträningar varje onsdag…….kl 18:00 alltså KSSS….

  • svenne

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 20:20

    Döööh… Finns inte Lidingö windsurfingklubb längre? Ring Tom Alvå och fråga.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka klubbar finns i Stockholmsområdet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.