Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka segel vid vilka vindar?

  • canoya

    Medlem
    24 april, 2007 vid 12:26

    Om man seglar där man är van vid så tycker jag att det går rätt bra att se på vattnet vilket segel man ska ta. När man kommer till oprövade ställen är det värre, då blir man lite beroende av att det är nån annan ute som man kan kolla med.

    Tacka vet jag Gaastra i början på 90-talet, då hade de segelstorleken tryckt med 10 cm höga siffror i fönstret på seglet så att man från land kunde se vad för storlek folk som var ute hade riggat.

  • ola-h

    Medlem
    24 april, 2007 vid 13:04

    Den bästa vindmätaren är förståss en annan seglare som är ute med en känd segelstorlek.

  • andersbq

    Medlem
    24 april, 2007 vid 13:59

    När man hållt på i en sådan evighet som jag, och nästa alltid seglar på samma ställe, då vet man redan i nedförsbacken mot Apelviken vad man kommer segla med om 10 minuter. Sen kan man ibland verifiera med att kolla nåt segel på stranden och uppskatta ägarens vikt i förhållande till min egen, om segelägare saknas eller ej är känd, lägga på 0.5 kvm och rigga!

    Jag har sett vissa “Stockholmare” springa runt med mätare, det kan säkert vara ett hjälpmedel om man är på ett ställe där man inte brukar segla. Annars är det fingertoppskänlsa som gäller, dvs titta på havet och känna vinden i ansiktet.

    På den tiden jag tävlade, så hände det att det var frånlandsvind. Dvs starten 3 km från land. Sällan hade vi rätt segel, alltid för stort.

  • johnjrambo

    Medlem
    24 april, 2007 vid 15:40

    @Lars_K 378671 wrote:

    Ja, i Beerlanda kan du ju alltid klafsa in på lerbottnen om det skulle bli felriggat. På Åsa yttre vill man inte gärna lägga en halvtimme på att slöra in igen och rigga om. Jag lägger nog inte mer tid på min vindmätare än du på ditt pekfinger-slickande. 😉

    Nämen, var detta en kännslig punkt? Lasan din gammle smygfikus, du låter nästan lite upprörd:grin:

    Åsas yttre..muaaa o buuuu, det spökomspunna stället:ooo:

    De får se till att böjra blåsa snart!!

  • rasmus_w

    Medlem
    24 april, 2007 vid 15:51

    Jag har klarat mig utan vindmätare genom nästan hela min surfkarriär men köpte en för några år sen. Jag riggar fortfarande mest på känn men ibland drar jag fram vindmätaren och kollar. Tror knappast jag kommer använda mätaren för att rigga på länge men det är intressant att jämföra vindmätarens siffror med hur mycket jag tror att det blåser.

  • lars_k

    Medlem
    24 april, 2007 vid 16:46

    @jOHNjRAMBO 378818 wrote:

    du låter nästan lite upprörd:grin:

    Ja, detta var verkligen ett upprörande ämne. Ska du inte köra Åsa snart då Rambo? Du är ju hård så det räcker!!? 🙂

  • johnjrambo

    Medlem
    25 april, 2007 vid 18:22

    haha..jo..nog för att jag e hård som få..men Åsa e ingen utmaning, jag kör på mina lite mera hardcore ställen som skulle kunna få dunkerbeck att blekna:cool2:

  • ola_p

    Medlem
    25 april, 2007 vid 18:46

    @jOHNjRAMBO 379209 wrote:

    haha..jo..nog för att jag e hård som få..men Åsa e ingen utmaning, jag kör på mina lite mera hardcore ställen som skulle kunna få dunkerbeck att blekna:cool2:

    Björlanda menar du?

  • drakglenn

    Medlem
    25 april, 2007 vid 20:22
    Ola_P;379224 wrote:
    Björlanda menar du?

    ¨

    😀 😀 😀

    //Glenn

  • adde

    Medlem
    25 april, 2007 vid 20:27

    @jOHNjRAMBO 378669 wrote:

    Fyfan gubbar, under den tiden ni springer runt o mesar er med kompass o vindmätare har vi riggat..jag brukar slicka på pekfingret o sträcka upp det i luften, vindhastigheten räknar jag lätt ut med hur många sek det tar att få fingret helt torrt, o vinkeln beroende vilken sida som torkar först.

    Jag vet nog vart du stoppar upp fingret… :blush:

  • johnjrambo

    Medlem
    26 april, 2007 vid 06:48

    @Ola_P 379224 wrote:

    Björlanda menar du?

    For sure, det e minsan ett spot i sig:cool2:

  • ola_p

    Medlem
    26 april, 2007 vid 06:49

    Leran där kan avskräcka även de hårdaste.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka segel vid vilka vindar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.