Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Vilket expanderskum vid brädlagning?

  • Vilket expanderskum vid brädlagning?

    Publicerad av martin på 10 augusti, 2009 vid 13:02

    Jag har sett att boardlady ofta använder någon form av “bygg-/fogskum” eller vad det nu heter för att fylla hålrum och liknande vid lagningar. Är det någon som vet om man kan köpa typ vanligt fogskum från tex Cheapy för 25kr sprayflaskan och fylla med? Risk att man smälter cellplasten? Vad ska man i så fall använda? Just egenskapen att skummet expanderar in i hålrum är mycket lämplig på den lagning jag just ska börja med.

    svenne svarade 14 år, 8 månader sedan 12 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • aronh

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 13:28

    Du ska helst få tag på 2-komponents-polyuretanskum. Det har bättre hållfastsegenskaper. Vanligt fogskum brukar vara 1-komponent som är syrehärdande dvs behöver luft för att stelna. Det kan resultera i att det inte stelnar fullt ut. Jag vet dock inte var det är lättast att få tag på 2K-skum.

    Sen är ett hett tips att prova sökfunktionen. Det det finns en hel del tips för olika lagningar.

  • safesurfer

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 13:53

    jag blanda dana poluretanlim med lite vatten. tipps jag fick från Guy och det funka

  • snaffe

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 14:54

    Undrar också var man kan köpa 2k skum som privatperson.

  • lars_k

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 18:09

    Här kanske (har ej testat själv dock):
    http://www.kinn.com/es/product/product.asp?productid=167562&returnurl=../docs/offers.asp

  • teamrider

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 18:49

    Använd Bostik PU-lim. Blir stenhårt och därmed även slipbart.

  • bananen

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 20:06

    Har använt PU-skum på trycksatt burk. Funkar fina-fisken att fylla med. Låt det expandera under tryck, dvs borra ett hål, spruta in och plugga direkt. Billigt och bra, finns i närmsta färgbutik. Tips: Skit i slangen på flaskan, borra hål med samma dimension som pipen, minst kladd så. Tag bort det som ev pyser ut innan det stelnat.

  • tsss

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 21:47
    Lars_K;565349 wrote:
    Här kanske (har ej testat själv dock):
    http://www.kinn.com/es/product/product.asp?productid=167562&returnurl=../docs/offers.asp

    Intressant, har redan beställt en sats. Verkar något svårtyglat – max 14 sek gjutningstid låter tufft.
    En massa intressanta produkter för konstnärlig verksamhet, men windsurf är ju en konstart, så varför inte.
    Skall redovisa när jag testat produkten.

  • lars_k

    Medlem
    11 augusti, 2009 vid 04:53

    OK, då väntar jag tills du testat innan jag beställer! 😉

  • jopi

    Medlem
    11 augusti, 2009 vid 05:56

    Fick tag på skum från en firma som isolerar fjärrvärmerör förra året. Efter lite labbande med bas/härdar förhållandet så blev det riktigt bra (var lite oklart då jag fick det). Men det expanderar våldsamt snabbt, börjar sekunden efter man blandat ihop det.

  • tsss

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 20:13
    Lars_K;565349 wrote:
    Här kanske (har ej testat själv dock):
    http://www.kinn.com/es/product/product.asp?productid=167562&returnurl=../docs/offers.asp

    Jag har nu hämtat den beställda PU-skumsleveransen.

    Produkten är fransk o heter Polymousse Dure. Förpackn 2 x 1 liter. Köpte o fick hemskickat med faktura. Kostnad ca 190 plus frakt det blev 270 eller något

    Läsning av etiketterna:
    A-flaskan innehåller 60% plyeter/ polyesterpolyol
    B- flaskan Difenylmetan 4,4 di isocyanat

    Man kan forma o gjuta under 14 sek vid 20 grader. Expansionen pågår under 85 sek.

    Färdigt skum väger 33 eller 70 gram per liter- två uppgifter- den mindre gäller kanske vid fri utvidgning- den andra när man gjuter i en form…

    Användningsområde -dekor på teatrar osv…

    Varning- allergi framkallande, skyddsklädsel, glasögon osv

    Intressant blir att prova huruvida epoxi fäster på det expanderade skummet …

    Svenne, vad säger du om detta??

  • crash151

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 00:26

    Inga problem att få epoxin att fästa på skum, så länge du slipar/bryter bort den glansiga ytan som bildas efter den har härdat.
    Ofta gör man ju det automatiskt, efter som skummet brukar expandera långt utanför området som skulle fyllas.

    Hot tips är att smörja in händer och armar med vaselin och ha skydds handskar efter som skummet har en tendens att komma överallt.

  • hdtv

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 04:49
    tsss;568088 wrote:
    Jag har nu hämtat den beställda PU-skumsleveransen.

    Produkten är fransk o heter Polymousse Dure. Förpackn 2 x 1 liter. Köpte o fick hemskickat med faktura. Kostnad ca 190 plus frakt det blev 270 eller något

    Läsning av etiketterna:
    A-flaskan innehåller 60% plyeter/ polyesterpolyol
    B- flaskan Difenylmetan 4,4 di isocyanat

    Man kan forma o gjuta under 14 sek vid 20 grader. Expansionen pågår under 85 sek.

    Färdigt skum väger 33 eller 70 gram per liter- två uppgifter- den mindre gäller kanske vid fri utvidgning- den andra när man gjuter i en form…

    Användningsområde -dekor på teatrar osv…

    Varning- allergi framkallande, skyddsklädsel, glasögon osv

    Intressant blir att prova huruvida epoxi fäster på det expanderade skummet …

    Svenne, vad säger du om detta??

    Var försiktig med det där eftersom den innehåller isocyanat! Isocyanat är STARKT allergikallande. Inom industrin måste man vara utbildad vid användning samt att området spärras av vid användning. De som jobbar med isocyanat måste gå på extra läkarkontroller där man bl a kolla lungkapaciteten.

    Använd handskar, skyddsglas, andningsskydd samt sörj för god ventilation tills det är härdat. Låt inga andra komma in eller kontakt med det tills det är härdat, speciellt barn.

  • lars_k

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 07:17

    Nasty stuff. Men skitbra att laga brädor med. Precis som epoxy alltså…
    Berätta hur det gick sen tsss! Gärna med bilder! 🙂

  • tsss

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 17:35

    TAck för tipsen HDTV!

    Lät ju ganska tufft! Avspärrat område osv.. Tror att jag låter bli att testa i köket som jag tänkte…
    Och letar fram min gamla gasmask från plastjollebygget.

    Tur att man är gammal (Vågar äta vidbränt kött från grillen!) När försändelsen kom var en hatt dåligt påskruvad på plastflaskan så några milliliter hade läckt ut… (F ö var det proffsigt inslaget osv)

    Testar ev under helgen (har fått en muskelbristning så det blir nog ingen surf)

  • tsss

    Medlem
    22 augusti, 2009 vid 18:47

    Har testat PU skummet idag.

    Gjorde först ett prov med 3+3 centiliter. Det var ca 19 grader varmt ute samt att vätskorna nog var litet mer, dom kom hemifrån där det nog var 25 frader inomhus.
    Var litet orolig för att det skulle sätta i gång på stört med expansionen, men inget hände så jag hann utan problem röra ihop blandingen med en pinne. Hällde över i en plastburk coh så där efter en halvminut så kom expansionen. När man lyfter burken så känner man hur extremt lätt sån t här skum blir.

    På TWC har vi en gammal Seatrend, som jag ska laga, utan krav på toppresultat. Har skurit bort mjukt laminat och en del Divinycell samt frigolit som var trasigt. En grop på ca halvlitern blev det. Blandade i lugn o ro ihop 5+5 cl och hällde i hålet. Inga problem att hinna ta fram kameran o fota när blandningen hällts i hålet reaktionen inte gått igång. Ca 30 sek efter ihällningen så börjar det jäsa och det gör det under en halvminut cirkus. En dryg halvtimme senare så vågar jag skära för att se hur skummet ser ut. Det är något hårdare än Divinycell när man skär i det.

    oj, bilderna hamnade i oordning men du hänger nog med i alla fall.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Vilket expanderskum vid brädlagning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.