Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vill ha hjälp med tips på resa i Januari.

  • Vill ha hjälp med tips på resa i Januari.

    Publicerad av roggan på 24 augusti, 2012 vid 16:19

    Hej.
    Tänkte ta semester Januari och åka till något varmt ställe med bra vind.
    Vill ha lite förslag på ställen som är bra och avrådan från ställen som är mindre bra. Jag vill inte ha några jätte vågor. Platt e fint men chopp funkar.
    Har förstått att tex Sydafrika Colombia vietnam med flera ska vara sjysta resmål den tiden på året.
    Utöver kite och värme vill jag att det ska finnas bra resturanger,bra boende, party, mm. Något nice ställe helt enkel.
    Får inte kosta en förmögenhet heller.
    En sak till som kan vara bra att nämna är att jag vill kunna ha lite egen plats att träna på så jag kan åka fort downwind eller tappa kite i misslyckade hopp utan att chrasha med någon annan.
    Har läst hela Boracay tråden här på surfzone och funderar på att åka dit som det ser ut nu.
    Har inte letat jätte mycket info om övriga ställen som finns och det finns ju säkert massor av andra ställen som är minst lika bra att åka till.
    Vad tycker ni?
    Ska jag fortsätta leta info efter andra ställen eller är det bara att boka en resa till Filippinerna så snart som möjligt?

    Det som står här uppe har jag tagit från min andra tråd som ingen svarar på och postar här i stället där fler läser.

    Pratade med en på jobbet om Boracay. Han var där för ca tio år sen innan kite hade kommit dit.
    Han sa att han aldrig sett något liknande när det gäller stranden. Men att det inte var nått jätte roligt ställe utan mer romantiskt. Nu var ju detta 10+ år sen så lär ju vara helt anorlunda när kite tagit över stranden?
    Han hade varit där i från Februari och då hade regnperioden nyss slutat sa han. Men han sa också att det var inte regn hela tiden utan en stund då det bara öste ner och sen kom solen sen öste det ner igen. Då var han ändå där när regnperioden höll på att ta slut så Januari kanske det regnar nästan hela tiden?

    Venuzuela, Vietnam eller vad som. Inte säkert det blir Philippinerna. Men jag behöver hjälp av er som varit iväg så min resa blir så bra som möjligt. Vill ju boka så snart som möjligt så man får en riktigt varm och skoj vintermånad.:laugh:

    stinky svarade 11 år, 7 månader sedan 15 Medlemmar · 47 Svar
  • 47 Svar
  • supersystem

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 20:23

    Hej,

    Har inte varit i Boracay – men det man läst och sett på tex windfinder.com så låter det som ett bra resmål. Ett närmare är Egypten. Jag var i El Gouna i November 2011 som jag kan rekommendera. Varmt som en normal svensk sommar, platt och helt okej med vind. Lite mer info i sista inlägget på [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=84666″]http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=84666[/ame].

    /Tomas

  • nolcap

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 21:46

    Kolla upp Kanarieöarna. I Januari är det som bättre svensk sommar och man kan köra i shorty. Billigt resmål och bra kitesurfing (vindsäkert) och bra nattliv. Har bara varit på Teneriffa Medano, men det ska finnas bra plattvattenställen på de andra öarna, ex fuerte. Kolla vindstatistik på klart.se.
    /CC

  • mokrypes

    Medlem
    25 augusti, 2012 vid 00:22

    Funkar Kanarieöarna även för nybörjare? Dvs låggrunt, side-onshore osv….

  • wakenils

    Medlem
    25 augusti, 2012 vid 06:39

    Skippa boracay…

  • lelleee

    Medlem
    25 augusti, 2012 vid 07:32

    nä men boracay är ganska mysigt med ladyboys, tjocka turister fula brudar.. sen kitemässigt så kan jag inte rekomendera att krasha kiten för då hamnar den antingen i en palm eller i en kiteskola..
    Men om du tvunget måste åka dit så kan jag rekomendera att kitea på union beach,, man tar sej dit på 2timmar med båt och trike.
    Kanarieöarna och egypten har inte så mycket vind på vintern.
    Kap Verde är ett bättre alternativ om du inte vill resa runt halva jorden

  • roggan

    Medlem
    25 augusti, 2012 vid 08:56

    Jag måste inte åka till boracay det är därför jag frågar.
    Är det dålig vind på Kanarieöarna och egypten blir det inte dit.
    Ska kolla Kap Verde.
    Kom gärna med fler tips.

  • skanepaul

    Medlem
    25 augusti, 2012 vid 11:07

    Kap Verde är fint.

  • lelleee

    Medlem
    25 augusti, 2012 vid 11:32

    kap verde kan bli segt i längden.
    annars om man gillar hårdvind och gött häng så är perth i västra austrailen riktigt fint.

  • roggan

    Medlem
    25 augusti, 2012 vid 14:08
    Lelleee;696468 wrote:
    kap verde kan bli segt i längden.
    annars om man gillar hårdvind och gött häng så är perth i västra austrailen riktigt fint.

    Perth såg bra ut men lite dyrare flyg dit. Hotel blir dyrt där också. Hur är Priserna i övrigt australien på mat med mera? Nix. inte Perth men tack för tipset.

    Thailand hur är det med kite där?

  • borste

    Medlem
    25 augusti, 2012 vid 14:44

    Hua Hin i Thailand är bra

  • roggan

    Medlem
    25 augusti, 2012 vid 16:37

    Kollade på George town Malaysia på google eart och det ser bra ut där. Stor stad och stor strand. Hittar inte mycket info på google. Någon som vet nått om det stället?

  • button

    Medlem
    25 augusti, 2012 vid 19:16

    Essaouira i marocko, väldigt bra, fint och trevliga människor där!
    Var där januari 2011 och det var grymt! Dock så är det ju vår och höst säsongen som funkar bäst men det funkade då också!

  • roggan

    Medlem
    25 augusti, 2012 vid 21:47

    kollade George town Malaysia på wind finder efter jag postat och det kan ju förklara att jag inte hittade någon info. blåste kass i medel.

    Ska kolla Marocko imorgon kväll när jag har tid. Blir upp ganska tidigt och Torhamns udde imorgon:)

  • nolcap

    Medlem
    25 augusti, 2012 vid 23:51

    Kap Verde är inget för nybörjare eftersom Kitebeach har för stora vågor och de södra stränderna har förvisso plattvatten, men frånlandsvind. Medano på Teneriffa är bra för nybörjare och hyffsat vindsäkert. Var där 2v i början av januari och hade vind hela tiden. Långgrunt, sideshore, Yes.
    /CC

  • atte

    Medlem
    26 augusti, 2012 vid 03:38
    roggan;696394 wrote:
    Hej.

    Pratade med en på jobbet om Boracay. Han var där för ca tio år sen innan kite hade kommit dit.
    Han sa att han aldrig sett något liknande när det gäller stranden. Men att det inte var nått jätte roligt ställe utan mer romantiskt. Nu var ju detta 10+ år sen så lär ju vara helt anorlunda när kite tagit över stranden?
    Han hade varit där i från Februari och då hade regnperioden nyss slutat sa han. Men han sa också att det var inte regn hela tiden utan en stund då det bara öste ner och sen kom solen sen öste det ner igen. Då var han ändå där när regnperioden höll på att ta slut så Januari kanske det regnar nästan hela tiden?

    Det är lite skillnad mot 10 år sedan men stranden han pratade om heter white beach och är inte den strand man kitear på vintertid. Man kitear på Bulabog som ligger på andra sidan ön.
    Jag kan tycka att har man inte rest runt så mycket så är white beach romatiskt men seriöst så är det mest barer och restauranger med turister.

    Regnperioden som egentligen är tyfonsäson och inte regnperiod startar runt juli och slutar runt okt. Det regnar givetvis året runt eftersom det inte riktigt finns någon torrperiod men mycket sällan det regnar på dagtid nov-jun. du behöver inte oroa dig för regnet.

    Peace

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vill ha hjälp med tips på resa i Januari.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.