Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindstilla Stockholm: vem vill SUPa?

  • blandsvamp

    Medlem
    21 september, 2009 vid 21:18

    Bicless>> När jag kikar på bilder och mått verkar AHD Sjölejon och Nah Skwellen vara väldigt lika i både form och storlek. Du som har sett båda, vad är skillnaden?

  • bicless

    Medlem
    21 september, 2009 vid 22:50

    Hej

    Det är samma kille som är med och utvecklar dessa så därför är de rätt lika (Bruno Andre på bilden) men de har helt olika bottenform, rails mm.

    Sjölejonet är shapad med fokus på vågridning med segel och segling, då krävs hyfsat tjocka rails för att hålla emot segelkraften bra. Alltså prioritet segling och i andra hand SUP. Har riktig mastbox

    Nah Swell är byggd med fokus på SUP och i tredje hand segling. Dvs bättre glid och tunnare rails. Inte lika smidig att segla. Ingen mastbox utan bara en gängad plugg man kan skruva ner mastfoten i om man vill segla den.

    Det är för övrigt Brunos fru på bild 2. Hon är förutom vindsurfare och SUPare en av de bättre kitarena man kan hitta. Undrar om ungarna kommer hålla på med vattensport.

  • pipe69

    Medlem
    22 september, 2009 vid 06:57

    Efter första teståkning i choppigt vatten liknande (Dalarö på 8 m/s) och byte mellan brädorna kan jag konstatera följande:

    • 9’6”:an är mkt stabilt, svänger bra, särskilt med hjälp av lite vikt på baken. Även med en liten chopvåg bakom känner man av att den vill glida. Tjejen tyckte det var enkelt och kul (hade testat Naish 10’6” och Southpoint Bonga 10′ innan).
    • 7’8”:an är även i chop bra stabilt kräver dock bra balans och mkt mer övning att känna sig trygg på. Får man skjuts av en liten våg, byter till surfstance och paddla på blir den bra mkt stabilare.

    Brädorna finns på Torö i eftermiddag och imorgon fram till lunch (sover över i bussen).

    [IMG]http://lh4.ggpht.com/_gYSoj-kTgDE/Srhy0Zm-7HI/AAAAAAAAIwo/n4zFc6Sah_I/s512/IMG_3593.JPG[/IMG]

    Ingo

  • falle

    Medlem
    22 september, 2009 vid 12:46

    Spännande med fishen! Låter väldigt liten dock… Naish minsta är 8 fots Hokua som min dotter kommer att paddla på nästa säsong.
    Naish satsar stort på SUP för 2010 och släpper 21 olika varianter av SUPs! Här finns att läsa om dem:
    http://www.fahlensurf.se/v4/index.php?cPath=68_69
    Vi kommer att satsa stort på SUP för 2010 och ha en hel del på lager!
    Har en kille i Stockholm som lånar ut Naishbrädor (Paul Rosenquist), bara att höra av sig till oss på Fahlén. Nemo Bergnehr lånar gärna ut olika Naish SUPs i Malmöområdet
    Läs även nya numret av Outside (sept 2009) där Micke Raittila gjort ett riktigt fint reportage om SUP.
    Jag har kört det mesta av de olika SUParna och jag tycker att 9,6-10,6 (130-180liter) är skönast att paddla, både på platten och i vågor, till exempel Naish Nalu 10,6. Har seglat med dem och haft riktigt kul!!! Prova gärna!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindstilla Stockholm: vem vill SUPa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.