Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Vindsurfing Europa

  • Vindsurfing Europa

    Publicerad av jocke-g på 23 november, 2007 vid 21:03

    Tänkte höra om det är någon som har några bra tips på var man ska åka och även var man kan hitta en bra spotguide.

    Tjejen och jag planerar att åka runt i Europa och surfa till sommaren om det nu finns några bra ställen att åka till. Vi kommer åka runt i bussen så tips på var och hur det funkar med att sova i bussen mottages tacksamt. Har för mig att man inte får lov att sova i den om man inte befinner sig på en camping. Men det gäller väl egentligen även här hemma men det burukar ju funka ändå.

    Joakim

    jks svarade 16 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    24 november, 2007 vid 00:56

    Jo, här i Sverige har vi nåt som kallas allemansrätt och den säger i princip att du har rätt att sova i bilen överallt där du har rätt att parkera den.

    Om det du egentligen frågade om: http://www.stoked-publications.com/index.php?rubrik=europe&lang=en

  • evol

    Medlem
    24 november, 2007 vid 12:05

    yes boken som Rasmus angav i länken lär vara bra, men när jag sökte runt lite fann jag stora priskillnader på e-butikerna, värt att kolla innan man beställer

    Angående bilresa kan jag komma med lite tips. Jag har bilat ett antal gånger i Europa, senaste trippen blev med en Dodge Van 350 för 7500.-. vi hade inrett den som en båt med två längsgående kojer i ihopsvetsat aluminium, lätt och smidigt. Resan tog 3 månader, mestadels i östeuropa men med slutmål i Spanien.

    När vi övernattade(i bilen) parkerade vi alltid på noggrant utvalda platser. Utanför flådiga hotell- som oftast var dyngetrunt bemannade eller utanför barer/restaurangersom hade öppet sent, alltid på välupplysta platser.
    Av säkerhetsskäl aldrig på rastplatser eller öde parkeringar. Det finns många ligor som specialicerar sig på att göra inbrott-oftast medans man sover- i bilar med utländska plåtar.

    Fördelen med en van eller i vissa fall en folkabuss är att det inte ser ut som att den är bebodd, vilket gör att du kan parkera var du vill och inte behöva uppsöka camping. dessutom kostar campingen i många fall detsamma som ett billigt Hostel och då faller hela idén med att bo i bilen, enligt mitt tycke.

    Angående reserutt hade jag personligen dragit till portugal via biscaya bukten för att sedan ha som slutmål tarifa i spanien. på vägen hem ett stopp i catalonien och sen plattan i mattan genom Tyskland

  • nek

    Medlem
    10 december, 2007 vid 18:58

    Hallå!
    Jag och tjejen har liknande planer för våren/sommaren som ni, hoppa in i bussen och åka runt i Europa… Vi har skaffat Europaguiden på länken ovan och den är grym inspiration, den blir vår bibel på resan 😉 Vet inte vad ni vill ha för spots men vi siktar mest på vågor för medelgoda surfare. Vi har spanat in Brandon Bay i Irland, Cornwall i England och plattvatten i Leucate Frankrike för våren. Blir vi kvar mot sommaren så är Portugal med Vianna do Castello och Guincho spännande, och Tarifa i Spanien… Finns så mycke schysst surf!!! 🙂
    Ses kanske där nere då!

  • jocke-g

    Medlem
    10 december, 2007 vid 19:43

    Ja det låter helt klart som det får bli ett inköp av den boken. Var köpte ni er bok? och vilket pris fick ni den till?

    För vår del så blir det inte så länge som ni verkar vara borta utan mer ca 5 veckor är vår plan. Och vad det gäller olika spots så är det nog ungeför det samma men ändå en hel del platt vatten då tjejen är ganska ny på surfingen. Men man måste ju prova och vi hoppas att få en bra vår så hon hinner utvecklas lite mer innan vi åker ner och kan köpa henne en mindre bräda.

    Och om ni åker ner så hade ju varit kanon kul att försöka ses på vägen någonstans alltid kul surfa tillsammans.

    Jocke

  • rasmus_w

    Medlem
    10 december, 2007 vid 22:43

    Här kan sägas att vågor (max gubbhöga, långsamma, flacka, inga jaws-monster) inte behöver vara helt negativt för en nybörjare. Har hon börjat göra sina första vingliga försök till fullfartsgippar så kan vågen ge henne lite nedförsbacke så hon kan få uppleva att komma runt med planing.

  • kinghippo

    Medlem
    12 december, 2007 vid 08:52

    I den här guiden finns det några ställen i europa: http://www.lewold.se/TheUltimateTravelGuide_4.pdf

  • nek

    Medlem
    14 december, 2007 vid 10:34

    Absolut, skicka ett meddelande till min användare här på steffo bara när det börjar bli dags och kolla vart vi är nånstans. Om inte annat så kan vi säkert ge er mer tips om bra spots då… Angående boken så minns jag inte vart vi beställde den men leta runt lite på nätet bara så hittar du nog nåt bra…

    /Nicke

  • jocke-g

    Medlem
    2 januari, 2008 vid 22:28

    Jag undrar bara om ni har några bra tips på sidor där man kan hitta boken på. Jag har nu idag sökt en hel del tycker jag och hittar inte billigare än 500:- och det är på On top den svenska internet shopen i skåne.

    Men kom gärna med tips på var jag kan hitta den.

  • jks

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 17:33

    450 på ohana.

    /j

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Vindsurfing Europa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.