Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfing från en nybörjares synvinkel

  • Vindsurfing från en nybörjares synvinkel

    Publicerad av staffomania på 21 juli, 2008 vid 09:31

    Är en rätt färsk vindsurfare som tänkte starta en tråd här där jag berättar lite om hur det går för mig att klara mig förbi nybörjarstadiet (om det nu kommer att ske någon gång) och även ställer en del frågor så att jag slipper skapa en tråd varje gång jag har någon töntig fråga.

    Bakgrund: Förra sommaren så var jag och min flickvän Anna uttråkade ute på landet och plockade fram farsans gamla pråm med trekantssegel (köpt på NK). Den är av märket Alto och mastfoten är sönder så ibland så står man och håller riggen i luften :laugh:. Jag hade prövat den förut någon gång så hade iallfall lite koll på hur man i praktiken skulle göra. Riggning hade vi då heller ingen koll på så seglet såg ut som att det satt på en segelbåt. Vi drog ut vindsurfingbrädan med en båt och sen började vi. Det dröjde inte länge förrän vi började bråka om vem som skulle få segla.

    Var inne på blocket och tänkte köpa någon billig bräda som liknade den vi hade (typ se tråden blocket superstars) men träffade som tur var en gammal vän. Han hade för övrigt också hade börjat sin vindsurfingkariär på alton. Han sa att det hade hänt mycket efter år 2000 gällande vindsurfingbrädor och att man skulle satsa på en sån. Sen fortsatte han och säga att dom nyare nybörjarbrädorna var mycket lättare att plana med och sen nämnde han säkert plana 10ggr på en minut. Vad är plana tänkte jag :confused2:.

    Vi beslutade oss tillslut för att gå en Vindsurfingkurs i Rålandhovsparken i Stockholm för att pröva dessa nymodiga brädor. Var rätt kul även om det blåste lite mycket för oss första dagen. Anna hamnade först ute i farleden sen drev hon in till Mälarpaviljongen (en resturang som ligger vid vattnet) och fick gå hem med bräda och segel. Andra dagen blåste det för lite men vi fick ändå lite blodad tand.

    Efter att ha läst igenom ett antal trådar här på forumet angående nybörjarbrädor så drog vi iväg till surfspot för att handla. Blev en begagnad Fanatic Viper 80 (6.0) till Anna och En F2 Stoke (7.5 segel) till mig.

    Vi har en så länge bara kört på ett ställe och det är vårat landställe som ligger vid Ekolsund (enköping). Blåser det från N eller från S har jag väldiga problem att kryssa ut eller tillbaka + att det blir väldigt byigt. Blåser det Ö så blir det jäkligt stora vågor. Västligt har jag inte varit med om än men kan tänka mig att det blir det bästa.

    Vi körde lite runt midsommar (blåste S) och jag hade väldiga problem att få riggen ur vattnet då brädan känndes väldigt instabil. Prövade Vipern lite och den gick allt mycket lättare på.

    Vi var sen ute några gånger till men det har inte riktigt lossnat för min del. Trivs fortfarande bäst på Vipern och det känns som att det vore skönt med ett lite mindre segel ibland då det går åt så himla mycket kraft att lyfta upp 7.5 när det blåser.

    roding svarade 14 år, 9 månader sedan 26 Medlemmar · 63 Svar
  • 63 Svar
  • svenne

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 09:33

    Jag har en 6.4 du kan få köpa. 🙂

  • tropic

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 09:40

    Plana är väl per definition att saken i vattnet (allt kan plana) lämnar sin egen svallvåg. Vad innebär det då? -Jo, man kör på vattnet istället för i det…känns som man flyger. Nästan alla tror sig ha planat innan de gjort det. Tro mig, det kommer märkas!

  • staffomania

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 09:43

    Vi var ute och körde i helgen och då blåste det ostligt vilket ger en hyffsat jämn vind men också stora vågor. Tog mig först ut med F2n och tog Annas lilla segel. Gick riktigt uselt och det var princip omöjligt att komma iväg när man skulle dra rigg med vågorna som kom bakifrån. Vet inte hur många svärord jag skrek ute på vattnet. Prövade Vipern och då gick det mycket bättre.

    Var laddad och revanchsugen på söndagen och det började blåsa upp rejält på eftermiddagen. Med vita gäss lite överallt på sjön och stora vågor (med mina mått mätT) även idag så vågade jag mig på 7.5 seglet och givetvis snodde jag Annas viper. Nu var man ju lite van med vågorna och hade lärt sig en del tricks som att lägga grejorna rätt i vattnet. Kände på en gång att det var riktigt bra tryck i grejerna och vips så var jag upp i min första planing :laugh:(jäklar vad snabbt det gick!!!). Lyckade även att haka i hängselen några gånger (vilken skillnad!) men kastades även framåt en massa gånger. Sen kom Anna ner och skulle ha sin bräda så då gav jag mig ut på stoken. Kände på en gång att jag inte hade några krafter kvar i armarna så kom upp i planing några gånger med orkade inte hålla i och har rejält trött när jag till slut kom iland.

    Nu sitter jag här på kontoret och har historiens träningsvärk.

    När jag planar med stoken så blir den mycket mer instabil och nervös än Vipern. Har det med fenan eller bredden på brädan att göra? Fenan är mycket längre på stoken.

  • staffomania

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 09:48
    Svenne;484166 wrote:
    Jag har en 6.4 du kan få köpa. 🙂

    Du har pm.

  • svenne

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 09:53

    Och jag har svarat. 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 11:11

    Att stoken är lite instabil har nog att göra med att den är lite smalare och att den antagligen har längre fena. När du lärt dig hänga ordentligt i selen och stå i stropparna och pressa ordentligt mot fenan så kommer du tycka att det är till stokens fördel, den kommer kännas mycket rappare än vipern men än så länge upplever du den nog mest som lynnig och svår. Jag kan tänka mig att nosen pekar ganska rakt upp när du seglar, det brukar ta fram brädors nervösa sida om de har en sån. När brädan ligger ungefär platt i vattnet så blir den mycket lugnare och snabbare.

    Bra att ni börjar med hängsele från början, jag var på väg att föreslå sele…

  • staffomania

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 11:28
    Rasmus_W;484193 wrote:
    Att stoken är lite instabil har nog att göra med att den är lite smalare och att den antagligen har längre fena. När du lärt dig hänga ordentligt i selen och stå i stropparna och pressa ordentligt mot fenan så kommer du tycka att det är till stokens fördel, den kommer kännas mycket rappare än vipern men än så länge upplever du den nog mest som lynnig och svår. Jag kan tänka mig att nosen pekar ganska rakt upp när du seglar, det brukar ta fram brädors nervösa sida om de har en sån. När brädan ligger ungefär platt i vattnet så blir den mycket lugnare och snabbare.

    Bra att ni börjar med hängsele från början, jag var på väg att föreslå sele…

    Det har du nog rätt i. Det är nog så att den kändes instabil precis innan jag kom upp i planing och när jag väl gjorde det var jag såt trött att jag tappade taget om bommen. Brädan drog iallafall iväg åt sidan då. Vad blir det förresten för skillnad om man byter till en kortare fena? (den jag har nu är 48cm)

  • hakuna

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 11:40

    Stor fena är inte fel i början, förutsatt att du inte kör på grund.
    När du har _för_ stor fena så vill brädan lägga sig på sidan, men det krävs full fart i planing för att det skall hända.
    Stor fena gör det lättare att plana och ta höjd, men den ger lägre toppfart.

  • rasmus_w

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 12:01

    @hakuna 484205 wrote:

    Stor fena är inte fel i början, förutsatt att du inte kör på grund.
    När du har _för_ stor fena så vill brädan lägga sig på sidan, men det krävs full fart i planing för att det skall hända.
    Stor fena gör det lättare att plana och ta höjd, men den ger lägre toppfart.

    Står man i stropparna krävs det full fart i planing för att märka konstigheter, men om man står en bit längre fram (som nybörjare ofta gör) så behövs det inte lika mycket.

    Fast jag håller med om att fördelarna överväger. Rätt lösning på problemet är att hänga mer i selen så brädan sätter fart på riktigt och planar ut, och att kanske flytta (antagligen bak) tamparna så seglet blir hårt inskotat när man krokar i. Inte byta fena.

    För den delen, viperns fena passar antagligen stoken så det går ju att prova men allt som kommer hända är att stoken planar senare.

  • staffomania

    Medlem
    10 augusti, 2008 vid 20:33

    Jaha då har man varit på haga och kört i drygt en vecka. Dom två första dagarna blåste det för mycket för mig. Då mitt minsta segel var 6.5 så hyrde jag ett paket första dagen (man inte kunde hyra lösa riggar) bestående av en fanatic shark 130 och en rigg med 5.0 segel. Hade aldrig strandstartat och hade väldiga problem i blåsten (många körde på 4.0) men när man väl kom upp och inte blev avkastad så gick det rätt lätt att plana. Fast det hände väl bara en fem sex gånger. Andra dagen vilade jag och tredje dagen var det nästa helt vindstilla.

    Sen blev det lite bättre vindar för mig och jag börjar få häng på det där med hängsele (haha) . Tycker fortfarande att det går mycket lättare att plana med tjejens viper än min stoke. Tror till stor del det beror på att jag har svårt att hålla stoken plant i vattnet medan vipern inte är lika känslig för var jag placerar mina 100kg.

    Det var iallfall skönt att det var långgrunt och när det inte blåste så mycket kunde man öva tacks och jibes utan att behöva dra upp riggen femtioelva ggr. Nackdelen med det långgrunda var att man ofta fastnade och vid ett antal gånger vurpade då fenan tog i.

    Fick även en ding på nosen då det knappt blåste någonting (kommer inte ens ihåg att jag tappade masten) lagade den med ett material som stelnar av uv-strålning. Någon som prövat detta och vet om det håller eller om man borde göra om det på riktigt sen? Efter lagningen tappade jag iallfall masten ett antal gånger på nosen utan att det hände ett skit.

  • oscar

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 06:16

    Hur går det för Anna då?

  • surfslusken

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 06:28

    Har du ingen bild på Anna??

  • frippe75

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 06:59

    @surfslusken 488919 wrote:

    Har du ingen bild på Anna??

    Bra inlägg där…. Du har gjort nästan 880… Varav säg 850 är ren dynga och resten bara skit!

    Det dröjer färmodligen inte många veckor innan du faktiskt kommer att få nytta av den här tråden…

  • staffomania

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 08:27
    Oscar;488918 wrote:
    Hur går det för Anna då?

    Det går väl sådär. Hon hon har fastnat lite för tillfället och tycker inte direkt det är jättekul att bara åka rakt fram i icke planingsfart. Att hon är gravid kanske inte underlättar heller.

  • staffomania

    Medlem
    6 september, 2008 vid 11:41

    Har varit ute och kört några gånger till nu.. Först på vårat landställe där det blåste extremt byigt så att jag blev avkastad ett antal gånger men aldrig fick upp någon riktigt fart.

    Igår såg jag att det skulle blåsa rätt bra i Stockholm så tog ledigt från jobbet. Hade hört mycket bra om Dalarö så började åka ditåt. Tog en sväng förbi badet på gålö på men det var lite fel vindrikting för att köra där men det såg ju onekligen lovande ut med långgrunt och bra riggningsmöjler.

    När jag kom till Dalarö insåg jag rätt snabbt att det inte var lite för hardcore för mig att rigga på en parkeringsplats och gå i brevid en hamn. Vill även kunna ta mig tillbaka till startpositonen på ett enkelt sätt för att t ex kunna ställa in hängseletampar och vila. Men det såg jobbigt ut om man körde vid badet då man blev tvungen att kryssa ut.

    Tänkte att jag drar och kollar in Erstaviken istället men såg en skylt till Årsta havsbad på vägen och drog ditt på vinst eller förlust. Där var det riktigt bra även om jag inte orkade köra med mitt 7.5 så bytte till ett 6.4. Fick på mina livs första riktigt långa planingar fasiken vad snabbt det gick!!
    Drog på en riktig vurpa mitt i en så att det blev ett hål i seglet men det var det värt :-).

    Lite frågor
    – Har fått för mig att jag blir extra trött i armarna när jag kör i min långarmade våtdräkt (Ascan Polar). Det käns liksom som att armarna inte får blod för att den sitter för tight i ärmarna. Nu igår tog jag slut efter fem minuter. Ok att jag var lite överriggad men så trött brukar jag inte bli av att lyfta upp seglet några ggr. Någon annan som upplevt detta och kommit på någon smart lösning? Eller är det bara jag som inbillar mig?

    – Vad ska man använda för att laga plasten i seglet som gick sönder?

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfing från en nybörjares synvinkel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.