Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfing från en nybörjares synvinkel

  • staffomania

    Medlem
    12 september, 2008 vid 20:18

    Var och körde vid skälåker idag . Ett riktigt grymt ställe som måste besökas igen. Jäkligt skönt att kunna stå och ta igen sig på grunden och sen dra iväg med en beachstart.

    Idag körde jag i fyra timmar med 7.5 segel och min 145l freeride och kanske kom upp i planing tre eller fyra gånger. Det blåste 6-7m/s tror jag. Vill tillbaka till den där känslan jag hade förra veckan då det gick sådär tokfort så man nästan blev rädd. Grejen är att jag tror jag har en spricka i pekfingret så jag kör ihakad i selen hela tiden. Är det en stor nackdel när det gäller att komma upp i planing? Finns det några andra trix? Eller måste man helt enkelt ha ett större segel såna här dagar. Det var ju en del andra där som hade en jäkla fart fast dom såg iallfall ut att ha lite mindre brädor och var säkert inte lika feta som mig som väger 0,1 ton. Kändes lite skumt när en kille körde förbi mig med en jäkla fart och hängde som en galning i selen medan jag inte hade något tryck alls.

    Svenne;497633 wrote:
    Häng på nån gång till Närlunda eller Björkvik, där bottnar du. Dessutom lovar jag att komma med så många onödiga tips jag kan. 🙂

    Jo det låter kul. Var ligger Närlunda?

  • bicless

    Medlem
    12 september, 2008 vid 21:56

    Det är en hel del teknik inblandat också. Hänger du bara så kommer många plana tidigare. Du måste träna på att komma upp i planing, läs tips här på konfen. Första man kan träna på är att falla av för att få upp farten och sen är det lättare behålla planing.
    Jag planar lättare i stroppar och sele än utan så tror ej det hänger på detta.

    Vad har du för 7,5 segel? Cambersegel planar oftast tidigare än segel utan camber, så detta är också en parameter.

  • staffomania

    Medlem
    12 september, 2008 vid 22:02
    Bicless;499380 wrote:
    Det är en hel del teknik inblandat också. Hänger du bara så kommer många plana tidigare. Du måste träna på att komma upp i planing, läs tips här på konfen. Första man kan träna på är att falla av för att få upp farten och sen är det lättare behålla planing.
    Jag planar lättare i stroppar och sele än utan så tror ej det hänger på detta.

    Vad har du för 7,5 segel? Cambersegel planar oftast tidigare än segel utan camber, så detta är också en parameter.

    Har ett Aerotech Glide utan cambers.
    Försökte falla av från vinden några ggr och ställa mig bakom masten som dom säger i Beginner To Winner och då gick det nästan.

  • joli

    Medlem
    13 september, 2008 vid 15:07

    Jag blir lite nyfiken när du skriver Ekolsund. Jag har bott i Skåne i många år och har surfat här nere 6-7 år. Men jag började surfa i Ekolsundsviken, närmare bestämt Krägga i slutet av 80-talet. Är det där i närheten du kör nu? Isf ska jag hålla utkik nästa gång jag är hos mina kusiner som fortfarande har stuga där.

  • staffomania

    Medlem
    14 september, 2008 vid 15:10
    joli;499486 wrote:
    Jag blir lite nyfiken när du skriver Ekolsund. Jag har bott i Skåne i många år och har surfat här nere 6-7 år. Men jag började surfa i Ekolsundsviken, närmare bestämt Krägga i slutet av 80-talet. Är det där i närheten du kör nu? Isf ska jag hålla utkik nästa gång jag är hos mina kusiner som fortfarande har stuga där.

    Jo det är rätt nära, vi har sommarstuga på andra sidan viken. För att komma till Krägga måste man dock korsa “Bosses hav” som vi på tomten kallar det. Där brukar det blåsa lite bättre. Kolla in kartan på länken nedan för stranden som jag brukar utgå ifrån. Bäst är ju,som man ser på kartan, sydostlig vind men då blir det rätt stora vågor.

    http://maps.google.se/maps?f=q&hl=sv&geocode=&q=ekolsund&sll=61.606396,21.225586&sspn=14.637586,39.111328&ie=UTF8&ll=59.608999,17.367196&spn=0.007555,0.019097&t=h&z=16

  • staffomania

    Medlem
    30 september, 2008 vid 10:20

    Då var man ute och körde igen i söndags. Först drog jag och kollade läget vid Tyresö Vindsurfing klubb men det verkade precis som det slutat blåsa när jag kom. Sen irrade jag omkring ett tag och kom fram till att det skulle bli kort om tid då jag skulle gå på fotboll senare på dagen. Kolla in Sätrastrandbadet eftersom jag bor 10minuter därifrån. Var ett rätt mysigt bad med bra parkeringsmöjligheter. Däremot var det jäkligt byigt vilket gjorde att man kastades av några gånger då man inte hade rätt balans.

    Körde på tjejens Fanatic Viper då jag lämnat in Stoken till lagning hos Svenne. Det är ändå rätt skön och förlåtande för en noob som mig. Kom väl upp i planing några gånger i byarna allafall. Hade på 7.5 seglet som kändes lite stort när byarna kom men för litet därimellan.

    Var några andra vindsurfare som körde och bytte bl a nummer med en annan noob så att man har en surfkompis att köra med.

    Har fortfarande lite svårt att komma upp i planing. Blir ju sånt jäkla tryck i seglet när det ska dra mig på 100kg plus vipern att jag inte ens orkar tänka på att pumpa. Sen till nästa fråga. Hur pumpar man? Ska man trycka ner bomen så mycket det bara går och sen släppa upp den några gånger?

    Nu är jag jäkligt sugen på att köra mera!!

  • svenne

    Medlem
    30 september, 2008 vid 10:28
  • hellgren

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 11:43

    Hej hej!

    Ville bara kasta in ett inlägg, kanske någon som nämt innan men jag såg inget om det.

    Du pratade om kramp eller att du blev slut i underarmarna, och att det eventuellt kanske kunde va dräkten. Sen så jag också att du nämnde handskar. Vad är det för handskar? Handskar är ökänt för att ge kramp och problem.

    bara en tanke.

    /Hellgren

  • Johan!!

    Gäst
    1 oktober, 2008 vid 12:32

    @Tropic 484170 wrote:

    Plana är väl per definition att saken i vattnet (allt kan plana) lämnar sin egen svallvåg.

    Nu kommer jag med ett riktigt messersmith inlägg men allt kan verkligen inte plana. För att en något ska plana måste den vara designad för det. En icke planande båt har en tydlig maxfart och det är när den ligger i jagarhumpen, dvs att båten ligger i en lång stor våg som börjar vid fören och slutar vid aktern. Om du sen fortsätter att öka kraften framåt så kommer bara vågen att växa och båten ökar nästan ingenting i fart.

    Sen finns det halvplanande båtar som endast förskjuter aktervågen så att maxfarten blir som på en betydligt längre båt. Dessa båtar kommer dock aldrig att helt lämna sin aktervåg som en vindsurfare gör.

    Boats%5C333%5CElan%20333.jpg

  • staffomania

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 12:53
    hellgren;504188 wrote:
    Hej hej!

    Ville bara kasta in ett inlägg, kanske någon som nämt innan men jag såg inget om det.

    Du pratade om kramp eller att du blev slut i underarmarna, och att det eventuellt kanske kunde va dräkten. Sen så jag också att du nämnde handskar. Vad är det för handskar? Handskar är ökänt för att ge kramp och problem.

    bara en tanke.

    /Hellgren

    Kanske kan det vara så, fast kör jag med mina neoprenhandskar så dör armarna direkt. Dom andra är så himla tunna att jag har svårt att tro att det ska göra någon skillnad. Har också för mig att det blivit bättre sen jag stoppade några petflaskor i ärmarna på våtdräkten men det kan ju vara ren placebo också. Ska iallfall pröva att köra utan och se om det gör någon skillnad.

    Tack för tipset iallfall!

  • staffomania

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 17:05

    När det gäller att jag blev trött i armarna så har jag kunnat konstatera att en del var hanskarnas fel. Orkar mycket mer utan handskar.

    Har hunnit köra en del mer nu och kommit fram till att jag borde köpa ett större segel. Har 7.5 som störst nu. Kanske ett 8.5 segel borde passa när man guppar omkring eller ska man kanske satsa på en lite mindre bräda?

    Idag körde jag vid Årsta havsbad och fick då och då rätt bra tryck i grejerna. Kom upp några få riktigt långa planingar men när jag försökte ta höjd så tappade jag kraft och fart finns det något att tänka på där? Kände också att jag ville stå där stropparna sitter men vågade inte sätta i fötterna när det gick så pass snabbt.

  • argulander

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 22:54

    @staffomania 511518 wrote:

    När det gäller att jag blev trött i armarna så har jag kunnat konstatera att en del var hanskarnas fel. Orkar mycket mer utan handskar.

    Har hunnit köra en del mer nu och kommit fram till att jag borde köpa ett större segel. Har 7.5 som störst nu. Kanske ett 8.5 segel borde passa när man guppar omkring eller ska man kanske satsa på en lite mindre bräda?

    Idag körde jag vid Årsta havsbad och fick då och då rätt bra tryck i grejerna. Kom upp några få riktigt långa planingar men när jag försökte ta höjd så tappade jag kraft och fart finns det något att tänka på där? Kände också att jag ville stå där stropparna sitter men vågade inte sätta i fötterna när det gick så pass snabbt.

    Väger Du 100 kg och börjar bli lite varm i kläderna och dessutom surfar mest på ostkusten så kommer Du definitivt få fler dagar med planing med ett 8,5. 145 liter är nog ganska lagom för 8,5 och 100 kg, lär inte plana fortare eller gå lättare med en mindre bräda förutsett att din nuvarande bräda inte är onormalt tung. Vikten på brädan spelar stor roll för planingen. Någon sa att 1 kg på brädan motsvarar 10 kg på surfaren, troligen överdrivet men en viss sanning ligger i detta.

    Finns en hel del trådar om att ta höjd med planing, enligt min mening är det viktigaste att ha rejält tryck, är man överriggad kommer höjden automatiskt.

    Att få i fötterna i stropparna speciellt bakstroppen är nog klart ett av de svåraste momenten för en nybörjare. Särskilt svårt kan det vara när man redan fått upp bra fart i planing, kan vara bra att hoppa i stropparna tidigt innan farten blir för hög. Svårt är det dock helt klart. Lättare kan det bli om man sätter stropparna längre fram och framförallt bakstroppen mer mot mitten om det finns möjlighet till detta.

    Klas

  • staffomania

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 09:17
    argulander;511653 wrote:
    Väger Du 100 kg och börjar bli lite varm i kläderna och dessutom surfar mest på ostkusten så kommer Du definitivt få fler dagar med planing med ett 8,5. 145 liter är nog ganska lagom för 8,5 och 100 kg, lär inte plana fortare eller gå lättare med en mindre bräda förutsett att din nuvarande bräda inte är onormalt tung. Vikten på brädan spelar stor roll för planingen. Någon sa att 1 kg på brädan motsvarar 10 kg på surfaren, troligen överdrivet men en viss sanning ligger i detta.

    Finns en hel del trådar om att ta höjd med planing, enligt min mening är det viktigaste att ha rejält tryck, är man överriggad kommer höjden automatiskt.

    Att få i fötterna i stropparna speciellt bakstroppen är nog klart ett av de svåraste momenten för en nybörjare. Särskilt svårt kan det vara när man redan fått upp bra fart i planing, kan vara bra att hoppa i stropparna tidigt innan farten blir för hög. Svårt är det dock helt klart. Lättare kan det bli om man sätter stropparna längre fram och framförallt bakstroppen mer mot mitten om det finns möjlighet till detta.

    Klas

    Tack för tipsen! Tror det blir ett 8,5 segel då. Någon som säljer ett begagnat blir ju så jäkla dyrt när man också behöver mast och bom.

  • schnitzler

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 20:07

    När jag lärde mig att stå i stropparna ställde jag mig först på dom, för att sedan kliva in. Efter det kan man pröva att falla av, (jag gick lätt upp mot vind när jag tog i första) kliv i med främre först. när du har balansen uppe så sätter du i bakre.

  • jps

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 21:15

    @staffomania 511518 wrote:

    Idag körde jag vid Årsta havsbad och fick då och då rätt bra tryck i grejerna. Kom upp några få riktigt långa planingar men när jag försökte ta höjd så tappade jag kraft och fart finns det något att tänka på där? Kände också att jag ville stå där stropparna sitter men vågade inte sätta i fötterna när det gick så pass snabbt.

    Om det kan vara någon tröst så är det med stropparna precis som med cykling. Helt omöjligt tills det funkar. Efter det fattar man inte varför det var något problem.

    Öva, öva, öva och våga. Man kan inte mer än krascha 😉

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfing från en nybörjares synvinkel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.