Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfing från en nybörjares synvinkel

  • staffomania

    Medlem
    10 november, 2008 vid 23:19

    Idag var vid Farstanäs och körde i lite mer blåst än vanligt. Var väl runt 12 m/s och då hade jag iallfall inga problem att plana med mitt 5.5 segel :-). I början var det lite läskigt då jag var själv, det var kallt och väldigt stora vågor mot vad jag är van vid. Men efter att fixat lite strul med utrustningen flög man fram som en vettvilling över vågorna. Det funkade hyffsat att dra rigg men vågade inte pröva på stropparna dock. Men jäklar vad det känns som man utvecklas när det blåser lite mer och man planar mest hela tiden. En enorm skillnad mot när man guppar fram timme efter timme utan att planing.

  • Knatte

    Gäst
    11 november, 2008 vid 11:23

    @staffomania 514971 wrote:

    Idag var vid Farstanäs och körde i lite mer blåst än vanligt. Var väl runt 12 m/s och då hade jag iallfall inga problem att plana med mitt 5.5 segel :-). I början var det lite läskigt då jag var själv, det var kallt och väldigt stora vågor mot vad jag är van vid. Men efter att fixat lite strul med utrustningen flög man fram som en vettvilling över vågorna. Det funkade hyffsat att dra rigg men vågade inte pröva på stropparna dock. Men jäklar vad det känns som man utvecklas när det blåser lite mer och man planar mest hela tiden. En enorm skillnad mot när man guppar fram timme efter timme utan att planing.

    Kul att du börjar få klämm på grunderna nu.
    När du fixar stroparna, så är du på jäkligt god väg..:wink:

  • svenne

    Medlem
    11 november, 2008 vid 12:35

    Jag kan nog påstå att ditt guppande gör mer än du tror.

  • staffomania

    Medlem
    18 november, 2008 vid 14:01

    Körde säsongens sista(?) repa på Sätrastrandsbadet och skulle verkligen behöva komma i stropparna. Blir avslängd allt för ofta då jag tappar balansen efter att kört över en våg. Sista vändan så satta jag faktiskt i den främre foten i stroppen och den bakre foten ovanpå bakstroppen och det kändes ju mycket bättre. Blev dock lite sur på mig själv för att jag inte prövat det innan men men.

    Sammanfattning av min första säsong:
    Vi köpte grejerna innan midsommar men kom inte riktigt igång på allvar efter Haga Park i mitten på Augusti. På Haga Park kom jag igång med selen men hade inte planat sådär jättemånga gånger efter det. Nu på hösten har jag kört så mycket jag kunnat och mest försökt komma upp i planing. Nu på slutet har jag blivit rejält biten (nästan som en drog :-)).

    Mål inför nästa år blir:
    – Sätta slag och gippar säkert
    – Få i fötterna i dom där jäkla stropparna
    – Vattenstarta

    Vi hade tänkt tillbringa två av semesterveckorna på haga så där lär jag ju iallfall kunna utvecklas rätt mycket.

    Tack för alla tips å så jag fått i denna tråden!

  • simpa

    Medlem
    18 november, 2008 vid 14:15

    @staffomania 516725 wrote:

    Körde säsongens sista(?) repa på Sätrastrandsbadet och skulle verkligen behöva komma i stropparna.

    Ett tips om du ska komma i stropparna. Börja att köra med endast ena foten i främre stroppen och sätt bakfoten framför bakre stroppen. När du känner dig redo att gå i båda stropparna så är det viktigt att ha mycket fart. Fall av lite och när du känner att du har en stabil fart så går du först i främre stroppen och sen är de bara o trycka i bakre! Tappar du fart då och går upp i vind, försök igen med mer fart!

  • booman

    Medlem
    18 november, 2008 vid 14:31

    @staffomania 516725 wrote:

    Nu på slutet har jag blivit rejält biten (nästan som en drog :-)).

    Mål inför nästa år blir:
    – Sätta slag och gippar säkert
    – Få i fötterna i dom där jäkla stropparna
    – Vattenstarta

    Vi hade tänkt tillbringa två av semesterveckorna på haga så där lär jag ju iallfall kunna utvecklas rätt mycket.

    Tack för alla tips å så jag fått i denna tråden!

    Det ÄR en drog:laugh: Abstinensen blir svår i vinter…
    Lycka till i fortsättningen…

  • irieman

    Medlem
    18 november, 2008 vid 14:36

    @staffomania 516725 wrote:

    Körde säsongens sista(?) repa på Sätrastrandsbadet och skulle verkligen behöva komma i stropparna. Blir avslängd allt för ofta då jag tappar balansen efter att kört över en våg. Sista vändan så satta jag faktiskt i den främre foten i stroppen och den bakre foten ovanpå bakstroppen och det kändes ju mycket bättre. Blev dock lite sur på mig själv för att jag inte prövat det innan men men.

    Sammanfattning av min första säsong:
    Vi köpte grejerna innan midsommar men kom inte riktigt igång på allvar efter Haga Park i mitten på Augusti. På Haga Park kom jag igång med selen men hade inte planat sådär jättemånga gånger efter det. Nu på hösten har jag kört så mycket jag kunnat och mest försökt komma upp i planing. Nu på slutet har jag blivit rejält biten (nästan som en drog :-)).

    Mål inför nästa år blir:
    – Sätta slag och gippar säkert
    – Få i fötterna i dom där jäkla stropparna
    – Vattenstarta

    Vi hade tänkt tillbringa två av semesterveckorna på haga så där lär jag ju iallfall kunna utvecklas rätt mycket.

    Tack för alla tips å så jag fått i denna tråden!

    Härligt jobbat!
    Välkommen in i drogernas värld 😉

    Apropå dina mål så är dom jättebra, kräver många timmar på vattnet dock. Vattenstarta kan kännas helt omöjligt i början men efter man har lärt sig
    det så undrar man vad det var som var så svårt.

    Fotstroppar: Nå’n skrev nå’n gång om planing att man kan dela in den i olika faser som växlar på en bil.
    Växel 1: Köra framåt utan att vara ikrokad och i stropparna.
    Växel 2: Haka i hängselen, nu får man mer tryck på mastfoten och brädan accelererar.
    Växel 3: I med främre foten, här måste man ha tryck på mastfoten annars lovar brädan upp, detta tryck får man ju bäst om man är ikrokad.
    Växel 4: I med bakre foten, häng i hängselen och ta mycket tryck på främre foten.
    Växel 5: Nu bör du vara i full planing, stansen är nästan automatiskt bra i o m att du är i stropparna och i hängselen, nu är det dags att skota hem
    och ‘close the gap’ (innebär att du tiltar seglet bakåt för att stänga till utrymmet mellan brädan och underliket, gör mest skillnad när man
    har större segel, slalom/race e t c). Tänk även på att armarna ska vara så avslappnade som möjligt och ganska raka, hängselen ska ta ca
    80% av kraften.

    När det gäller gippar och slag så är det väldigt mycket beroende på vilken bräda man har, slå på en stor nybörjarbräda är ganska lätt men slag på en
    vågbräda är ju nästan ett trick.

  • staffomania

    Medlem
    30 juli, 2009 vid 20:52

    Sådär nu har man kommit i stropparna!! Riktigt skönt faktiskt och inte alls så svårt som det först kändes. Nästa problem är att kryssa i planing. Vet inte om det berodde på att jag jag ställde in hängselelinorna fel men hade jäkligt svårt att kryssa i full planing när jag stod i stopparna. Förlorade kraften helt i seglet och trillade när jag tog för mycket höjd.

    Någon som har några bra knep?

    Edit: Ska tillägas att jag hade jäkligt bra tryck i seglet då jag var överriggad så det skrek om det.

  • carl-r

    Medlem
    30 juli, 2009 vid 20:58

    Man kan inte gå sådär jättehögt direkt, så det är hela tiden att avväga höjd mot fart och anpassa. Annars är väl knepen att luta framåt med kroppen, vikten i hängselen, kanske flytta fram mastfoten, kanske ta in lite uthal, ev köra större fena. 🙂

  • surf-addict

    Medlem
    30 juli, 2009 vid 21:31

    tyvärr så är det svårt att laga mono film så att det håller en längre tid. Det finns det alternativet att byta ut den ruta i seglet där hålet finns, det är dyrt men absolut bäst ,eller så kan du köpa mono films tejp, har bara sett i surfshops, Fungerar bra men somär dyr och som ändå vill lossna efter du använt och rullat ihop seglet ett par gånger, som billigare alternativ, som faktiskt fungerar väldigt bra är vanlig sk. lådtejp. Sådan tejp som är brun och sitter på papp lådor. Denna finns i transparent variant, om du sätter på denne när seglet är torrt kommer det att kunna hålla. Om du skaffar mono films tejp kan du för att ej behöva byta ut denna ofta komplettera med transparent lådtejp. Finns på t.ex. Biltema

  • larsagbg

    Medlem
    31 juli, 2009 vid 07:05
    IrieMan;516735 wrote:
    Fotstroppar: Nå’n skrev nå’n gång om planing att man kan dela in den i olika faser som växlar på en bil.
    Växel 1: Köra framåt utan att vara ikrokad och i stropparna.
    Växel 2: Haka i hängselen, nu får man mer tryck på mastfoten och brädan accelererar.
    Växel 3: I med främre foten, här måste man ha tryck på mastfoten annars lovar brädan upp, detta tryck får man ju bäst om man är ikrokad.
    Växel 4: I med bakre foten, häng i hängselen och ta mycket tryck på främre foten.
    Växel 5: Nu bör du vara i full planing, stansen är nästan automatiskt bra i o m att du är i stropparna och i hängselen, nu är det dags att skota hem
    och ‘close the gap’ (innebär att du tiltar seglet bakåt för att stänga till utrymmet mellan brädan och underliket, gör mest skillnad när man
    har större segel, slalom/race e t c). Tänk även på att armarna ska vara så avslappnade som möjligt och ganska raka, hängselen ska ta ca
    80% av kraften.

    Om man väljer denna sekvens som nybörjare bör man vara medveten om att det finns ett ganska stort riskmoment efter “växel 2” då man sitter ikrokad planande i hög hastighet utan att vara i stropparna. Om det kommer en fet by mellan “växel 2” och “växel 3” är det stor risk för hårt kastfall eftersom man som nybörjare oftast inte är så bra på att ha koll på byarna och snabbt få ur kraften ur seglet om det behövs.

    Det är betydligt lättare att undvika ikrokade kastfall om man är i stropparna. Själv seglar jag aldrig ikrokad i höga hastigheter utan att vara i stropparna.

  • roding

    Medlem
    31 juli, 2009 vid 07:15
    larsagbg;562813 wrote:
    Det är betydligt lättare att undvika ikrokade kastfall om man är i stropparna. Själv seglar jag aldrig ikrokad i höga hastigheter utan att vara i stropparna.

    Menar du då att du går i stropparna och håller emot seglet med armarna och sen när du väl börjar plana så krokar du i dig?

    Är på ungefär samma nivså som staffomania och håller på att lära mig samma saker så tycker att det är intressant att höra hur alla andra gör.

  • larsagbg

    Medlem
    31 juli, 2009 vid 09:00
    Roding;562819 wrote:
    Menar du då att du går i stropparna och håller emot seglet med armarna och sen när du väl börjar plana så krokar du i dig?

    Är på ungefär samma nivså som staffomania och håller på att lära mig samma saker så tycker att det är intressant att höra hur alla andra gör.

    Jajamensan, det är speciellt bra för nybörjare tycker jag eftersom risken är ganska stor att man tappar balansen när man lär sig att hitta in i bakre stroppen när man planar, och då är det betydligt roligare att kunna släppa grejerna än att sitta ikrokad.

    Om det inte är tillräckligt drag för att plana brukar jag dock segla ikrokad även utan stroppar för att avlasta armarna, men så fort det blir drag nog krokar jag ur, pumpar upp i planing, går i stropparna och sen krokar i.

  • benx

    Medlem
    31 juli, 2009 vid 10:34
    larsagbg;562845 wrote:
    Jajamensan, det är speciellt bra för nybörjare tycker jag eftersom risken är ganska stor att man tappar balansen när man lär sig att hitta in i bakre stroppen när man planar, och då är det betydligt roligare att kunna släppa grejerna än att sitta ikrokad.

    Om det inte är tillräckligt drag för att plana brukar jag dock segla ikrokad även utan stroppar för att avlasta armarna, men så fort det blir drag nog krokar jag ur, pumpar upp i planing, går i stropparna och sen krokar i.

    Du har ju rätt i det du säger 😉 Men för mej var det lättare att vara ikrokad när jag skulle lära mej stropparna.. Förvisso lite mer risk men du seglar stabilare och tappar inte planingen lika lätt när du kliver i… Så hade jag det:tongue:

  • staffomania

    Medlem
    31 juli, 2009 vid 11:21

    Så vaknar man upp i natt av att axeln värker som fan.. Så blir nog inget surf idag trots lovande prognos. Körde ju toköverriggad igår och armarna tog rätt mycket stryk.

    När det gäller sele så kör jag ikrokad nästan hela tiden och även när jag ska upp i planing. Detta för att jag blir så jäkla trött och får ont i armarna annars. När jag ska komma upp i planing så har jag inte riktigt fått till tekniken när man inte är ikrokad.

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfing från en nybörjares synvinkel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.