Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfingbräda som är ok till SUP

  • Vindsurfingbräda som är ok till SUP

    Publicerad av evertk på 24 juli, 2014 vid 18:39

    Hej

    Har hyrt en SUP en timme och tyckte att det var helt ok, men skulle vilja ha möjligheten att sätta på ett segel. Har läst om WindSUP, uppblåsbara osv men det verkar vara ganska mycket av en kompromiss om man prioriterar vindsurf?
    Funderar då på en SUP-vänlig vindsurfingbräda, finns det, eller är även det för mycket av en kompromiss om det ska va kul att vindsurfa? Tex Kona ONE? Finns det fler liknande brädor? Vore YTTERST tacksam om jag kunde få lite reflektioner från er surf-proffs!

    rillestark svarade 9 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • tigerflash

    Medlem
    24 juli, 2014 vid 19:14

    Hallåj! Är inget surfproffs men har en starboard phantom 295 som jag köpte förra året på surfspot.Blev nyfiken på att paddla så jag köpte paddel för ngr veckor sedan och paddlat ngr gånger och det funkar hur bra som helst.:) är förmodligen inte lika stor som en ren sup men funkar kanon för mig och ryggan:)

  • evertk

    Medlem
    24 juli, 2014 vid 20:12

    @Tigerflash 725345 wrote:

    Hallåj! Är inget surfproffs men har en starboard phantom 295 som jag köpte förra året på surfspot.Blev nyfiken på att paddla så jag köpte paddel för ngr veckor sedan och paddlat ngr gånger och det funkar hur bra som helst.:) är förmodligen inte lika stor som en ren sup men funkar kanon för mig och ryggan:)

    Ok, jag som är helt nollad gällande kategorier på brädor.. hur jämför sig en Starboard Phantom 295 med en KonaONE? Starboard står som “Crossover, Freeride” och Kona står som Longboard, Raceboard på Surfspot.

  • tigerflash

    Medlem
    24 juli, 2014 vid 22:56

    Då jag själv är nybörjare på detta ville jag bara tipsa om en bra bräda i min mening för båda ändamålen 🙂 och just att brädan då med sin storlek funkar att paddla med. Sen ska jag inte ge mig in på att diskutera i detalj vilken som kanske är bäst då jag inte har den erfarenheten:)

  • isletwig

    Medlem
    25 juli, 2014 vid 04:43

    Nu har jag aldrig testat en riktig SUP-bräda, men jag lärde mig vindsurfa med en stor nybörjarbräda från 80-talet som jag också tycker funkar bra som SUP. Den är ju inte superkul att köra på när man väl har fastnat för seglingen men den har varit bra att lära sig grunderna på. Det kan ju vara ett alternativ om du vill hålla det billigt. Jag la ut en köpes annons i lokaltidningen och blev helt nerringd av folk som ville bli av med sina gamla brädor. Men betala inte mer än någon hundralapp för en 80-talsbräda.

  • nachoman

    Medlem
    25 juli, 2014 vid 20:05

    Vad vill du ha ut av SUPandet respektive vindsurfandet? En gammal 80-talsbräda (läs pråm) funkar kanon att glida omkring med men vill du plana behövs nåt annat. En allround-SUP med masfotsfäste planar inte heller, iaf inte de jag testat. De är ofta alltför bananformade för det. Däremot är de trevliga att surfa på men det går inte att jämföra med en renodlad vindsurfbräda. Som sagt, fundera på vad det är du vill ha ut av de respektive grenarna och välj därefter.

  • evertk

    Medlem
    26 juli, 2014 vid 10:28

    Känns som att vindsurfandet är den primära aktiviteten, och SUP mera av en najs-to-have egenskap. Vissa vindsurfingbrädor anges ju dock som bättre lämpade för SUP, tex KonaONE. Nån som testat hur mycket “sämre” dom isf skulle vara att vindsurfa på?

  • nachoman

    Medlem
    26 juli, 2014 vid 10:48

    Som sagt, beror nog på vad du vill ha ut av vindsurfandet. Vill du kunna plana, köra fort, köra vågor eller nöjd med att bara kryssa runt utan planing? Man kan nog inte säga bu eller bä om en viss brädtyp utan att först veta vad den skall användas till.

  • bicless

    Medlem
    26 juli, 2014 vid 19:04

    Jag älskar vindsuppar, har testat massvis eftersom vi säljer dem och jag gillar konceptet att ha på landet i skärgården. Många användningsområden. Så därför har jag testat en massa varianter.

    Konan planar finfint och är en bra vindsurfingbräda, funkar kanon för sup. Skulle säga 90% vindsurfingbräda 10% SUP. Bra familjebräda för segling i många olika förhållanden.

    Nah skwell har massa modeller, de är alla 80 % sup men går fint vindsurfa med, plana går inte så bra. Man kan ha kul med seglingen endå men vill man ha shortboardegenskaper och planing. Njet.

    AHD, har också några modeller, typ sealion. De är typ 50% vågsup 50% vindsurfing för vågor. Man kan segla som nybörjare med dem också, JAg tycker de har rätt mycket vågfokus så har man vågor titt som tätt så yes, har man mest plattvatten så kolla på andra modeller.

    Starboards 12’2 freeride windsup är den jag kör nu som semesterbräda och landetbräda. Förälskad. Grym SUP och faktist Grym vindsurfingbräda. Alltså grymmaste kombin. Den glider bra, kurstabil som SUP, kryssar otroligt bra som vindsurfingbräda och går otroligt snabbt. MEN, planing, vet inte riktigt den går bara snabbt och det blir adrenalin när den far som en spetsig torped genom vattnet, särskilt om man inte fäller upp centerborder och får centerbordsplaning :), Sådan planingströskel som en shortboard har den inte. Men en Hit är den för mig och vad jag vill ha denna typ av bräda till. Sen kryssar den grymt och går snabbt även i 2-4m/s vind så typ kvälls surf när vinden mojnat funkar också bra, eller köra upp i en kanal eller liknande. Jag har till exempel kryssat upp i väddö kanal med den i motvind och det vet jag ingen annan vindsurfingbräda som skulle funka utan att få megatristess. Med denna var det en fröjd.

    Har även kört exocets 11’2 windsup och den är väldigt lik kona, något svängingare kanske men sämre på kryss. Planar bra och tidigt som kona.

  • mangew

    Medlem
    26 juli, 2014 vid 19:45

    Jag håller med Nachoman, när du har en klar bild över vad du vill med din vindsurfing respektive ditt SUP paddlande/surfande så blir det enklare att guida.

    det finns dock ett givet val! AHD Sealion – det är en SUP med snabb rocker för att passa vindsurfing, dessa brädor är riktigt kul i vågor och på plattvatten, med eller utan segel! inga stroppar så det blir en annan känsla att plana än med stroppar. Gå in på supersurfing.se och läs mer, eller kolla in :http://www.ahd-boards.com/category/sealion-concept

    lycka till med ditt val

    /Magnus

  • evertk

    Medlem
    27 juli, 2014 vid 11:05
  • pgvirtual

    Medlem
    28 juli, 2014 vid 07:42

    Tyska SURF testade vindsuppar i sitt senaste nummer. http://www.surf-magazin.de/magazin_service/surf-082014/a13679.html. Man kan tydligen köpa digitala lösnumer om man har en Android tablet eller iPad.

    De testade åtminstone

    Fanatic Viper Air 285
    Fanatic Fly 11’6’’
    JP-Australia Windsurf SUP 10’9’’
    Mistral Ventura 12’6’’
    Naish Crossover Air 11’
    RRD Airsup+ Conv Kid 8’0’’
    RRD Airsup+ Conv 10’4’’
    Starboard Freeride 12’2’’
    Starboard Astro 12’6’’
    Starboard Wind 11’2’’
    Simmer The Zeppelin 12’6’’
    Tabou Supa Wind 10’2’’
    Vandal Flow 11’

    De bästa SUParna för vindsurfing var väl JP och Bic. De fungerade också i lite mera vind. Alla de andra var väl (i bästa fall) mera som en stabilare div 1 bräda från början av 80-talet. Kul i lätt vind, men planar inte upp på riktigt (för mycket banan i bottenformen).

    Om man vill ha en bräda som i huvudsak är för vindsurfing i både lätt och starkare vind, men till nöds går att paddla med, så tror jag nog att Kona One är svår att slå. Exocets Windsup har ett liknande steg i aktern dom Kona och kunde vara intressant som kombibräde (alldeles säkert bättre som SUP).

  • mangew

    Medlem
    1 augusti, 2014 vid 17:14

    Saknar AHD Sealion i listan ovan, en helt grym bräda 😉

  • rillestark

    Medlem
    1 augusti, 2014 vid 21:33

    En sak att fundera på när man använder Kona One som SUP är att anksjärten inte når ner till vattenytan om man inte är tyngre vilket ger brädan en ganska kort vattenlinje. Den svänger dock väldigt bra, men för att gå framåt ordentligt behövs nog en större fena, 25 var för liten, men 38 funkade fint enligt min högst begränsade erfarenhet. (Har paddlat den två gånger i sommar)

    Den seglar som sagts ovan bra fint. Jag gjorde 25 knop idag trots byiga vindar på en insjö.

    Frid.

  • evertk

    Medlem
    2 augusti, 2014 vid 09:31

    Jag testade en Kona One igår och shit va kul det var att vindsurfa igen! Sup-egenskaperna kan nog kvitta känner jag 🙂

  • evertk

    Medlem
    2 augusti, 2014 vid 09:32

    Tips på bra kit? Starboards board Finder säger Rio M eller Go.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfingbräda som är ok till SUP

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.