Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfingbräda som är ok till SUP

  • rillestark

    Medlem
    2 augusti, 2014 vid 11:53

    Seglar du på insjö så finns det nog få brädor som slår en Kona One där vinden oftast är byig. Vid kusten däremot så skulle jag tro att en bräda med något mindre volym, som är kortare och bredare kan vara ett bättre val.

    Frid!

  • evertk

    Medlem
    2 augusti, 2014 vid 14:45

    Ok, KonaONE alltså. Vilken storlek på segel rekommenderas?

  • svenne

    Medlem
    2 augusti, 2014 vid 20:00

    Fan vad jag inte tycker som alla andra.
    Det finns inget som är bra på allt. Välj en bra bräda på det du vill göra mest och skit i resten.

  • rillestark

    Medlem
    2 augusti, 2014 vid 20:41

    Jag hade originalriggen i storlek 7,4 på min de första åren & nu kör jag mest med ett Simmer V-Max 8,6.
    Originalseglena väljer man efter kroppsvikt. Jag prövade den senaste segelmodellen, denna gång en 8,2:a, i förra veckan & det är trevliga segel med stort register. 🙂

    Frid!

  • evertk

    Medlem
    2 augusti, 2014 vid 21:16

    @Svenne 725612 wrote:

    Fan vad jag inte tycker som alla andra.
    Det finns inget som är bra på allt. Välj en bra bräda på det du vill göra mest och skit i resten.

    Jag vill inte ha nåt som är bra på allt, jag vill ha en bra vindsurfingbräda. Främst för insjöbruk. Har du nåt tips?

  • svenne

    Medlem
    2 augusti, 2014 vid 21:42

    Som jag ser det så finns det EN stor fördel med Kona One – alla som tävlar seglar en lika dålig bräda.
    Jag skulle välja en Starboard Go alla dar i veckan om jag vore dig. Vilken bräda som helst över 140 liter och 75 bredd (eller till och med 130/70) kommer att vara skitkul för din del. Dessutom till halva vikten jämfört med en Kona.

  • rillestark

    Medlem
    3 augusti, 2014 vid 10:02

    Ok, jag gick för långt. Förlåt.

    Jag menar bara att Patrice Belbeoch som ritade Kona ju har en hel del kunskap och erfarenhet, precis som du.

    För det tänkta användningsområdet så tycker jag dock att ditt epitet “dålig bräda” är orättvis.

    Frid!

  • svenne

    Medlem
    3 augusti, 2014 vid 11:49

    @RilleStark 725634 wrote:

    Nåja, Svenne, det var till att vara bitter & trångsynt.

    Det är ju så att du, trots din begränsade geografiska horisont, lyckats skaffa dig en hel del kunskaper inom brädbyggande och bräddesign. 🙂
    Att du då inte kan unna en designer som på många sett banat vägen för dagens brädor och dessutom lyckats sälja ganska stora volymer, lite credit för en populär design är ju bara ren jante. 🙁

    Frid!

    Bra att du raljerar utan ens veta vad jag har i förrådet, eller vem jag känner för den delen. Vem är det som gnäller egentligen? Tycker det verkar vara du som är begränsad.

    Vem ska jag unna vad?

  • rillestark

    Medlem
    3 augusti, 2014 vid 12:07

    Ok, jag gick för långt. Förlåt.

    Jag menar bara att Patrice Belbeoch som ritade Kona ju har en hel del kunskap och erfarenhet, precis som du.

    För det tänkta användningsområdet så tycker jag dock att ditt epitet “dålig bräda” är orättvis.

    Frid!

  • maglu

    Medlem
    5 augusti, 2014 vid 17:08

    Håller med att man ska prioritera och optimera mot det man vill fokusera på, men ändå intressant att veta vilka kompomisser som kan ge ökat användningsområde och fler dagar på vattnet.
    Grymt att komma ut en sån dag som igår, och SUP:a med freeride vindsurfingbrädan.
    Skulle gått fortar, rakare och enklare med en race SUP, men detta är klart billigare, bara en paddel =). Det är tillräckligt trevligt för mig, så att jag gärna SUP:ar så fort det går, när det inte blåser.

  • rillestark

    Medlem
    5 augusti, 2014 vid 18:27

    Härliga bilder! 🙂

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfingbräda som är ok till SUP

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.