Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing VindsurfingKamera

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 december, 2002 vid 14:22

    Tanken med den första kameran var just att det var bra zoom till ett bra pris så man skulle slippa ge sig ut i vattnet. Men det är klart att läckra vatten-bilder kan bara tas med dito kamera, men 2900:- för ett kamerahus är lite i överkant, håller mig till engångsvattenkameror.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 december, 2002 vid 14:58

    digitalkamerer fungerar inte så bra till actionbilder, dem blir suddiga, såvidare man inte köper en för 10 000-tals kronor.

  • getwet

    Medlem
    25 december, 2002 vid 17:49

    Ser det som ett problem, att digitalkameran alltid får en “fördröjning” där vanlig analog kamera skjuter direkt i samma ögonblick som avtryckaren trycks ned. Hur många bra bilder har man inte missat……….just det där ögonblicket på tiondelen. Men, man kan visserligen ställa in den på aut. matning men då måste man veta i förväg.
    Håller nog med om att aktion bilder är bättre utan digital….

  • styret

    Medlem
    25 december, 2002 vid 19:31

    Jaså, jag ahr inte använt digitalkameror något vidare.
    Dom jag ahr använt har varit dom lite dyrare från skolan (bild och form, inriktning foto).

    Jo om man ska plåta från land kan kasnke den där skumma kan vara nått att ha men i såna avseende tar jag nog hellre min gamla practica med ett 500-650 zoom objektiv så får man samma grej.
    Skulle hellre rekomendera en mindre systemkamera, typ begagnad och ett schysst objektiv (om detta är det enda användningsområdet behöver du ju bara ett). Lite dyrare och lite större men helt klart prisvärt, du kan ju byta objektiv om du vill använda den till vanligt bruk…

  • getwet

    Medlem
    26 december, 2002 vid 13:50

    Helt med där, beggad utrustning med analog teknik kostar nästan gratis idag när digitalt tar över mer och mer. Så min rek. är också att köpa en beg. systemkamera och ett zoom objektiv med lite mm på så duger det nog bättre än den däringa märkliga grejen. Går utmärkt att även fotografera annat med om man har en normal zoom också, eller ett normal objektiv. Kan inte tänka mig att en beggad utrustning kommer att bli mycket dyrare än den där märkliga saken. Upplösningen är också väldigt dålig vilket i sin tur gör att man inte kan kan förstora digitalt med ett bra resultat. Där missar man massor om man vill komma föremålet ännu närmare.

  • styret

    Medlem
    27 december, 2002 vid 17:50

    Jag kan ge som prisexempel, min practica gav jag 800 spänn för inklusive 3 objektiv och en massa tillbehör som extensiontubes.

    Detta var lite underpris sa alla som jag snackade med men 1000 spänn så har du en helt schysst analog utrustning lägg till en eller två hundringar så har du ett stativ till vilket kan vara schysst.

    något man ska komma ihåg är att medans det digitala byter filformat och överföringsteknik fortare än någon surfbuss jag ahr sett så kommer analogt foto och scanrar alltid finnas, min practica är från 79 och jag kan troligtvis göra bättre förstoringar än vad man kan göra med flertalet moderna digitalkameror av brukskvalite.

    Idag köpte jag til en liten del som jag skruvar på i kamera och sedan i tubkikaren så har jag ett gigantobjektiv, där har du nått att plåta med på distans.

  • krille

    Medlem
    28 december, 2002 vid 01:32

    Grattis till köpet, måste dock klämma in med faktumet att om man får bra kvalilte på digitala foton så kostar dom inte ett smack att ta in i datorn och sedan kunna beskådas i det forum man väljer eller tilll och med för ett smärre summa printas riktigt billigt. Men om man vill ha kvalite på distans till liten kostnad rular 35-mm,
    //Krille

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 december, 2002 vid 10:34

    att skriva ut BRA bilder från datorn är INTE billigt! Och man kommer inte i närheten av vanliga foton eller dia. Dessutom är en bra digitalkamera svindyr och efter några år är den inte värd många kronor, detta ger dyra bilder även i datorn.

  • getwet

    Medlem
    28 december, 2002 vid 11:16

    Nja, inte riktigt korrekt kanske….digitalt blir billigare om man har all kringutrustning vill säga. Men ska man skaffa en dator, DVD-r osv enkom för foto, skriva ut allt på papper, då blir det dyrt som attan. Men om du redan har en dator med brännare, kanske tom en DVD som tar CD-R så är det i princip betydligt billigare med digitalt, även om nu kameran kostar ett par kronor mer. En duglig digital kamera med hygglig zoom kostar ca 6-8000kr, och det följer alltid med ett enklare redigeringsprogram.
    Själv framkallar jag analoga bilder för ca 4-6000kr om året, observera att knappt hälften av bilderna är intressanta…..! Numera digitalt kostar det mig ingenting……kringutrustningen har jag redan sedan tidigare och finns som familjens spelredskap, verktyg för att skriva med här på konfen, tv och dvd spelare.
    Så för min del, så blev digitalt betydligt billigare i slutänden. Kastar de bilder jag inte vill ha, sparar på CD-r allt som är intressant, skriva ut på foto papper om jag vill skicka…..betydlig skillnad mot 4-6000kr i framkallning varje år, plus bättre bildkvalite.

  • getwet

    Medlem
    28 december, 2002 vid 12:16

    Eftersom jag har så dj…. tråkigt just nu så kan jag inte göra något annat än att skriva meningslösa inlägg här på konfen. Så här kommer det några bilder som visar vad du kan använda digital teknik till. Visserligen enkelt men man kan se vad en vettig kamera kan åstadkomma, det visar också att det duger utmärkt till windsurfingkamera. Du var ju ute efter en zoom…….
    Första bilden är tagen på Nacka masten med normalobjektiv, vilket innebär som en normal kompaktkamera.

  • getwet

    Medlem
    28 december, 2002 vid 12:18

    Den här bilden är tagen med 10ggr optisk zoom, från exakt samma ställe. 10ggr optisk zoom är lika med 380mm objektiv.

  • getwet

    Medlem
    28 december, 2002 vid 12:26

    Och nu använder vi av oss digital teknik, 3ggr digital zoom uppepå 10ggr optisk, motsvarar ca 1100-1200mm. För att hitta ett sådant objektiv till en analog kamera får man betala en halvårsinkomst……
    Detta var bara ett exempel, nu kan man föreställa sig vad en digital kamera går att använda till i surfsammanhang och med mer ljus, närmare håll, och det med en kamera för ca 6500kr!!!! Jämför med vad en analog med dito objektiv skulle kosta? Observera att jag inte har tagit bilderna på högsta upplösning……samt sparade i JPEG.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 december, 2002 vid 14:46

    För att man ska få en bra digital bild överfört på fotopapper så behöver man skriva ut flera gånger och det blir riktigt dyrt . skulle då vilja veta var du köper dina fotopapper och färg om det nu är så billigt? Digital förstoring ger jag inget för.För en normalanvändare så är en vanlig kamera överlägsen både i bildkvalitet och pris även om många kort slängs. Det ger också nästan alltid bättre bilder om man kommer nära föremålet än med stora teleobjektiv.

  • krille

    Medlem
    28 december, 2002 vid 15:12

    Eftersom du bara skriver ut dom du tycker är bra, och som du vill ha på papper och kan köpa refill-färg till dom flesta skrivare så tycker i varje fall jag ett det blir rätt billigt. Och när det gäller kvalitet så duger varje fall mina utskrifter och det är på en Hp Deskjet 930C (rätt billig)och det blir riktigt bra tycker i varje fall jag. Dessutom finns det program som tex HP Fotosmart som nyttjar pappersarken så att du kan få med optimalt med bild på ett ark, vilket gör att man inte behöver slänga så mycket oanvänt papper runta kanter på kort. Och när det gäller att köpa en kamera så skiter i varje fall jag om den kan köpas beg i morgon för halva priset. Så är det ju med allt inkl surf-sylar och då skulle man ju inte kunna handla ett skit.
    //Krille
    Fattar dock inte att jag bemödar mig att svar på ett anonymt inlägg

  • getwet

    Medlem
    28 december, 2002 vid 16:01

    Nu tycks du inte ha fattat ett dugg av vad jag eller Krille har skrivit tidigare. För det första vill jag bara påpeka att digitala bilder ÄR bättre kvalite, tro mig….en av mina närmaste vänner är fotograf och han använder sig idag enbart av digitalt i sin studio just för den bättre kvaliten. Ja ser också en stor skillnad trots att jag inte använder mig av proffsgrejer, mer normala för en glad amatör.
    Och du missförstod tydligen mitt tidigare inlägg också, om du läser lite nogrannare så ser du att bild ett och två är optiskt zoomade. Enbart bild tre är digitalt zoomad. Så vad är då skillnaden mellan analogt resp digitalt på de två första?????? Jag tror du missat något i vad digitalt foto är egentligen.
    Själv skriver jag nästan aldrig ut bilder på papper, så den kostnaden är för mig likgiltigt. Tycker inte att det tilltalar mig överhuvudtaget, bra bilder ska ses i storformat, inte i ett album! Eftersom jag använder mig av en “kanon” hemma kan jag även där se skillnaden mellan analogt och digitalt. Bör påpekas att den analoga utrustningen inte är av dålig kvalite, men ändå ger den digitala billigare kameran ett bättre resultat. Skillnaden är stor, ju större bild desto större skillnad kan jag meddela.
    Skickar med en bild på nära håll av en vindmätare, samma kamera som tog bilden på Nacka masten…..tycker du att den är dåligt eller? Skickar med den bara för att du ska se och förstå att med rätt digitalkamera är användningsområdet stort. Bilden tagen på 4cm avstånd och makro. Det finns faktiskt digitalkameror med bättre resurser idag än på de analoga, där numera utvecklingen står still.
    Angående priset, möjligen att det blir billigare analogt om man bara tar ett par rullar om året……..men ska man fota surfing så går det åt en dj… massa kort för att få några enstaka bra. Och det var väl windsurfingkamera med zoom den här tråden gällde va? Inte den “normala” festfotografen som tar två bilder på midsommar och nyår……….

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing VindsurfingKamera

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.