Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfingsäsongande? – surfbum i höst?

  • Vindsurfingsäsongande? – surfbum i höst?

    Publicerad av wallin på 4 augusti, 2011 vid 22:18

    Tja!
    Är riktigt taggad på att dra iväg till varm, blåsig plats under några månader i höst för att surfa så mycket jag kan. Har tidigare gjort en säsong på skidor i alperna o älskade den sköna stämningen och puderskidåkningen. Finns det nån motsvarighet i surfvärlden? Var åker folk som inte står ut med att sitta i skolbänken på ett universitet efter studenten när man vet att man skulle kunna va ute o surfa istället?

    Kort o gott undrar jag om allt som har med längre resor till surfmeckan att göra? Plats? kostnad? jobb? folk att hänga/surfa med? Boende? mm.

    Har kollat på canarieöarna och framförallt GC och Pozo. Vad tror ni om det? Bra ställe för o lära sig vågsegling o småprylar? (Har tidigare mest bara kört stora racegrejer men klarar vattenstart, gippar mm. Vet inte om jag vill ge upp racingambitionerna heller, men fokus är framförallt på att köra det som är roligast) Finns det nåt liv runt om, typ nattliv o andra aktiviteter? Lätt o skaffa prylar där eller bör man ha gjort det hemma innan? Förslag på andra ställen som är bättre?

    Alla med erfarenheter o tips får gärna dela med sig. Eller du kanske går i liknande tankar själv?

    Tack på förhand!

    rasmus_w svarade 12 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • callep

    Medlem
    5 augusti, 2011 vid 07:09

    Mitt råd, jobba hemma och åk och surfa sen.

  • hanness

    Medlem
    5 augusti, 2011 vid 08:11
    callep;664399 wrote:
    Mitt råd, jobba hemma och åk och surfa sen.

    Det är så jag har planerat. Tog studenten i våras och har jobbat under sommaren och säker jobb för för hösten både i Göteborg och i Norge och sedan i vinter ska jag dra ut på en riktigt fet resa 🙂

  • claes6

    Medlem
    5 augusti, 2011 vid 08:12

    Håller med callep.

    Men ska du ändå ge dig iväg och köra vågor och mindre grejor är väl Jeri bästa stället på hösten och vintern. Grymt ställe där du kan bo och äta hyfsat billigt. Frågan är väl hur det är med jobb, det tror jag blir svårt.

  • styret

    Medlem
    5 augusti, 2011 vid 10:14

    Dra till Sydafrika. Brukar alltid vara ett gäng svenskar på plats och vill man bli bra på att köra vågor i sverige är det ett riktigt bra ställe. Massor av vind och varierande swell. Feta hopp och hyffsad vågridning.
    Jag brukar bara ha med mig en 75 liters vågis, 4.1 och 4.7.

  • wallin

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 22:58

    Ok. Tack för tipsen. Sydamerika och Jeri känns lite väl långt bort (dyr och lång flygresa), men Sydafrika ska jag överväga. När brukar svenskarna åka dit. Redan nu på hösten eller först senare i vinter?

    Jag kommer antagligen bli själv för inga av mina surfkompisar har möjlighet att åka med. Skulle va skönt att ha nån att dela boende med iaf, så om du är i samma sits hör av dig.

    Ingen som har någon erfarenhet av Pozo? Är det ett ställe som skulle va kul att bo på i några månader? Fördelen är väl att det är EU och då slipper man krångel med arbetsvisum (om man vill eller behöver jobba). Hur ser kostnadsläget ut GC vs SA? Vad får man räkna med för en sängplats (modell budget) per månad?

  • calle

    Medlem
    17 augusti, 2011 vid 07:56

    Du vill inte bo i Pozo, det skulle iallafall inte jag göra!
    Där finns inget att göra förutom att vindsurfa. GC är inte så vindsäkert på vintern det är på sommaren det blåser mycket.
    När man skall vara borta ett par veckor tycker inte jag att det spelar så stor roll om det är en lång flygresa, utslaget på hela resan är det ju ingen tid alls, kostnaden är ju en annan sak.
    / Calle

  • rasmus_w

    Medlem
    17 augusti, 2011 vid 08:15

    Fast kostnaden för en lång flygresa innebär ju att ju längre man är borta, desto mer valuta för pengarna får man.

    Och jag håller med om Pozo. Innan du bestämmer dig för att bo en längre tid på södra Gran Canaria, prova att tälta i ett grustag i några dagar. Jag har iofs hört att norra Gran Canaria ska vara vackert, men södra känns som att bo i ett grustag. Tristare miljö får man leta efter.

    Karibien har också ett antal trevliga resmål, som Barbados och Aruba och många andra. En varning dock är att det kan vara lite långtråkigt att stanna länge på en liten ö. En fördel med Sydafrika är att bästa seglingen finns nära en storstad, Kapstaden. Det där gäller i viss mån också västra Australien, fast bara om man tycker 50 mil är nära. Surfingen där är ju centrerad kring Perth, men det handlar ändå om dagsresor till de riktigt bra surfställena.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfingsäsongande? – surfbum i höst?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.