Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinkelmått på Tuttle?

  • Vinkelmått på Tuttle?

    Publicerad av oaxen på 15 april, 2010 vid 06:25

    Hej hej!

    Jag ska fräsa om en Tiga-fena till Tuttlebox och behöver ett sista vinkelmått till det. Jag har lyckats mäta mig fram till att om man ser på fenfästet från sidan (fenans outline) så lutar både fram och bakkanten 10 grader. Den del som är parallell med däckets ovansida lutar 8 grader.
    Jag lyckas dock inte mäta sidoväggarnas lutning tillräckligt väl för att få ut detta mått. Någon som har koll?
    Jo, jag kan gjuta i värsta fall, men det är enklare att bara lämna ifrån sig en ritning och låta en CNC-fräs göra jobbet.

    oaxen svarade 14 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • glader

    Medlem
    15 april, 2010 vid 06:33

    Kan du inte ta en tuttle-fena, mäta fenhuvudets topp och botten och räkna fram vinkeln? Eller fattar jag fel om vilken vinkel du jagar?

  • ola-h

    Medlem
    15 april, 2010 vid 06:53
  • oaxen

    Medlem
    15 april, 2010 vid 11:00

    @ Glader
    Jag har mätt tre olika Tuttle-fenhuvuden. Sidoväggarna ligger väldigt nära varandra i topp/botten, det slår på 0,5 – 1 mm. Jag undrar om sidoväggarna egentligen har någon konad form egentligen.

    @ Ola_H
    Den länken har jag skummat igenom och den ger mig intrycket att sidoväggarna är raka utan vinkel.

    Om sidoväggarna är raka är det ganska korkat då det ger sämre passform.

  • blueride

    Medlem
    15 april, 2010 vid 11:09
    Oåxen;606537 wrote:
    Hej hej!

    Jag ska fräsa om en Tiga-fena till Tuttlebox och behöver ett sista vinkelmått till det. Jag har lyckats mäta mig fram till att om man ser på fenfästet från sidan (fenans outline) så lutar både fram och bakkanten 10 grader. Den del som är parallell med däckets ovansida lutar 8 grader.
    Jag lyckas dock inte mäta sidoväggarnas lutning tillräckligt väl för att få ut detta mått. Någon som har koll?
    Jo, jag kan gjuta i värsta fall, men det är enklare att bara lämna ifrån sig en ritning och låta en CNC-fräs göra jobbet.

    Tjena, tuttlehuvet är endast koniskt sett från sidan. Sidväggarna är alltså helt parallella med varann.

    /marcus

  • oaxen

    Medlem
    15 april, 2010 vid 18:37
    blueride;606574 wrote:
    Tjena, tuttlehuvet är endast koniskt sett från sidan. Sidväggarna är alltså helt parallella med varann.

    /marcus

    Tack, hade redan fått reda på det av HOT.

    Hur tänker man när man gör sidoväggarna parallella? Jämför man med den gamla förbättrade Tuttle-kopian som Tiga körde med så är ju den många gånger bättre. Ja ja nu har jag alla mått. Tack för bidragen.

  • ola-h

    Medlem
    15 april, 2010 vid 18:57
    Oåxen;606635 wrote:
    Tack, hade redan fått reda på det av HOT.

    Hur tänker man när man gör sidoväggarna parallella? Jämför man med den gamla förbättrade Tuttle-kopian som Tiga körde med så är ju den många gånger bättre. Ja ja nu har jag alla mått. Tack för bidragen.

    Du får fråga Larry. Larry Tuttle alltså. Eller de som hittade på US-box, fcs, future, probox, etc.

  • oaxen

    Medlem
    15 april, 2010 vid 19:51

    Bra idé!

    Men Ola kom igen, som matematiker och prylnörd får du väl hålla med om att det blir oerhört svårt att få god passform med parallella sidor kontra koniska ytor både på sidorna samt fram/bak som t ex powerboxen.
    Med surffenboxarna du nämner ovan spelar det ju roll om man som Future lägger trycket i längsled eller skruvar från sidan/sidorna som i fallet med ProBox eller FCS. De två sistnämnda kommer nypas fast så att de inte glappar medan Future riskerar att glappa om inte toleranserna är mycket exakta.

    Tigas gamla Tuttle box-kopia är lite biffigare, men framför allt har den konade sidor.

  • rasmus_w

    Medlem
    15 april, 2010 vid 22:53

    Per Andersson påstod nåt om att tanken var att fenan skulle kunna rotera bakåt i boxen när man pangar in i en sten. Om det funkar som det är tänkt så kommer skruvarna nypas av mot överkanten på fenhuvudet och så går skruvarna sönder i stället för fenan, boxen eller brädan.

    Om det sen verkligen funkar så få nog vara osagt.

  • jester

    Medlem
    16 april, 2010 vid 05:32
  • rasmus_w

    Medlem
    16 april, 2010 vid 13:10

    Jag höll på att lägga till att det om det funkar så gör det nog inte det om fenan bottnar i boxen, vilket brukar vara rätt vanligt numer. Min gamla RRD från -95 har en avgrundsdjup box. Begreppet “Deep Tuttle” fanns nog inte då men det är inga som helst problem att sticka ner en formulafena i den. En vanlig tuttlefena kan nog utan vidare rotera i den boxen.

  • janne_b

    Medlem
    16 april, 2010 vid 15:15

    Häpp!
    Ritning bifogas…
    /J

  • oaxen

    Medlem
    16 april, 2010 vid 16:30

    Jo, jag har sett den. Men Roger (*b) gav lite andra mått enligt länken en bit upp.

  • benke-2

    Medlem
    16 april, 2010 vid 16:37

    @Oåxen 606666 wrote:

    Bra idé!

    Men Ola kom igen, som matematiker och prylnörd får du väl hålla med om att det blir oerhört svårt att få god passform med parallella sidor kontra koniska ytor både på sidorna samt fram/bak som t ex powerboxen.
    Med surffenboxarna du nämner ovan spelar det ju roll om man som Future lägger trycket i längsled eller skruvar från sidan/sidorna som i fallet med ProBox eller FCS. De två sistnämnda kommer nypas fast så att de inte glappar medan Future riskerar att glappa om inte toleranserna är mycket exakta.

    Tigas gamla Tuttle box-kopia är lite biffigare, men framför allt har den konade sidor.[/QUOT

    Blir bra passform på Tuttle med gummiklubba.
    Dom lite dyrare fenorna har lite mjukare plast i fenhuvet som pressas ihop lite. så slår man 5 hårda slag (dom som får brädor gratis alltså) så sitter den.

  • svenne

    Medlem
    16 april, 2010 vid 16:55

    Ni har ju inte fattat nånting. Fram och bakkant är konisk och det nyper så det räcker. Långsidorna har ingen roll om fenan och fenboxen är tillverkad korrekt. Är de inte det så är det dåååligt. Och dåååligt finns det gott om.

  • benke-2

    Medlem
    16 april, 2010 vid 17:41
    Svenne;606833 wrote:
    Ni har ju inte fattat nånting. Fram och bakkant är konisk och det nyper så det räcker. Långsidorna har ingen roll om fenan och fenboxen är tillverkad korrekt. Är de inte det så är det dåååligt. Och dåååligt finns det gott om.

    Dom bra proffsen kör med gummiklubba eftersom den måste sitta mot sidoväggarna, annars får man olika gångläge hela tiden.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinkelmått på Tuttle?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.