Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinkelmått på Tuttle?

  • oaxen

    Medlem
    16 april, 2010 vid 17:49
    Svenne;606833 wrote:
    Ni har ju inte fattat nånting. Fram och bakkant är konisk och det nyper så det räcker. Långsidorna har ingen roll om fenan och fenboxen är tillverkad korrekt. Är de inte det så är det dåååligt. Och dåååligt finns det gott om.

    Du har inte helt rätt. Fram- och bakkant är vinklade. De fenor jag har har alla olika radiell form på kanterna av vinklingen. Därför kan de vingla lite precis som Benke skriver.

    Det hade varit enklare att uppnå god passform med vinklade långsidor också likt power- respektive Tiga-box, that’s all I’m saying.

  • svenne

    Medlem
    16 april, 2010 vid 18:08
    Oåxen;606843 wrote:
    Du har inte helt rätt. Fram- och bakkant är vinklade. De fenor jag har har alla olika radiell form på kanterna av vinklingen. Därför kan de vingla lite precis som Benke skriver.

    Det hade varit enklare att uppnå god passform med vinklade långsidor också likt power- respektive Tiga-box, that’s all I’m saying.

    Nu tror jag att du inte läste den sista biten av mitt inlägg. Gör man dåååligt blir det dåååligt. Punkt!

  • ola-h

    Medlem
    16 april, 2010 vid 18:35
    Oåxen;606666 wrote:
    Men Ola kom igen, som matematiker och prylnörd får du väl hålla med om att det blir oerhört svårt att få god passform med parallella sidor kontra koniska ytor både på sidorna samt fram/bak som t ex powerboxen.

    Powerbox skulle inte funka med kraftfulla fenor för att fenan liksom vrider sig ur boxen….säger en del. Jag ha inte själv funderat på det, men det verkar inte helt otroligt att det skulle kunna hända med koniska “väggar”. Så kanske är det en kompromiss mellan “passform” (i betydelsen tolerant mot taskig precision) och stabilitet under tryck?

    Tänk er ett (i genomskärning) helt triangulärt fenhuvud. Och för att göra det hela tydligare, en triangel med trubbig vinkel i toppen. Bra “passform” men inge vidare för att hålla fenan på plats under tryck från sidan.

  • oaxen

    Medlem
    17 april, 2010 vid 07:30

    Jo det är jag med på (Svenne & Ola). Så vitt jag vet så har branschen inte enats om någon standard för vilka mått OCH toleranser som ska gälla för fenor/boxar. Ja ja.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinkelmått på Tuttle?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.