Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinsdurfing och skador

  • Vinsdurfing och skador

    Publicerad av mgordon på 25 juni, 2011 vid 08:54

    Tänkte blåsa liv i [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=11331″]den här tråden[/ame]. Jag är ortoped och tycker det vore av värde om vi kunde samla erfarenheter kring olika vindsurfingskador. Min fru är nybörjare och bröt nyligen underbenet (tbiakondylfraktur). Om jag förstår det rätt så var förloppet som följer:

    1. Beach start
    2. Råkar haka i
    3. Ska haka ur, går närmre masten – framfoten är nu framför masten
    4. Vinden rycker tag i seglet
    5. Masten trycker ner på framsidan av underbenet och det bryts i höjd med knäleden

    Själv har jar råkat ut för:

    • Fotledsstukning – var grundare än jag trodde, satte ner foten och missbedömde djupet
    • Fast under seglet i selen – tidigt i karriären var jag på väg in mot stranden. Skulle stanna, var ikopplad och fick seglet över mig. Jag fick inte ur selen och hade inte tagit något djupt andetag, jag fick dra masten åt sidan, ta ett djupt andetag och sedan lossa på selen. En läskig upplevelse.
    • Trampat på sjöborre – satt sedan med ispåse och pinsett en hel kväll och plockade ut 20-30 taggar. Kör numera alltid med skor.

    Jag har hört om skador:

    • Lis-francs luxation – skada i foten där framfotens leder slits loss från mellanfoten. Uppkom genom ryck ur fotstropparna.
    • Mast i huvudet – en kompis som hoppade av brädan i svag vind, masten var i luften en kort stund var på den skar och slog honom i huvudet – inget allvarligt hände men vi kör numera med hjälm.

    Sammanfattning från förra tråden:

    • Sårskador – fenor, stenar mm som ger skador. Vanligen snälla skador med god prognos.
    • Patellalux – knäskålen hoppar ur led. Smärtsamt men lätt att åtgärda genom att sträcka på knäet. Ibland kan en benflisa/broskflisa slitas loss och knäet bör undersökas av läkare efter den här typen av skador.
    • Axelluxationer – axeln ur led, uppkommer vanligen vid falltrauma, i vindsurfingen kastfall
    • Orbitafraktur – fraktur i anslutning till ögat
    • Dödsfall – trauma mot bröstkorgen, (solar plexus enl. inlägg), måst ha skadat lungor/hjärta.

    Vid skador kan det vara värt att komma ihåg:

    • Kontrollera pulsar nedom skadan – om inga pulsar RING OMEDELBART ambulans (i regel stora skador)
    • Högläge – minskar blödningen och svullnaden
    • Ev. kyla men (obs: använd inte is direkt på huden) – minskar blödningen och svullnaden
    • Kompression (om möjligt) – en linda som lindas lite hårdare första timman
    • Vid misstanke om benbrott är stabilisering smärtlindrande – varje rörelse i frakturen gör ont!
    • Smärtlindra med Alvedon (använd inte Ipren/Voltaren m.fl. eftersom de ökar blödningen)
    • Om det inte går att gå – ring efter ambulans

    Listan är inte heltäckande men det är de punkter som jag spontant kommer att tänka på.

    Skadeförebyggande åtgärder som jag har vidtagit:

    • Hjälm
    • Flytväst – skyddar även bröstkorg mot smällar
    • Skor
    • Handskar – skyddar fingrarna mot blåsor (bra för oss som surfar en vecka då och då)
    • Tveka inte att rigga om utifall vindarna är för starka
    • Hellre ramla på seglet/sabba seglet än att försöka med avancerade urkopplingsmanövrar mm.

    Vore kul om vi kunde samla ett antal punkter för att minimera skadorna i denna underbara sport, ser fram emot era inlägg!

    badjanne svarade 12 år, 10 månader sedan 15 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • surfslusken

    Medlem
    25 juni, 2011 vid 09:16

    Ang skador: Hör me A Olandersson, tror att han ensam kan öka på din “råkat ut för/hört om/sammanfattning från förra”skadelista med en faktor 3-4.

  • stinger

    Medlem
    25 juni, 2011 vid 09:50

    Jag skadade ett par revben för en månad sen. Misslyckad landning efter hopp, spinout, hävde spinouten men inte helt, krokade i selen innan jag hade balans, fick nån sorts kastfall, landade på bommen. Inget skydd alls då, inte ens flytväst.

    Nu har jag skaffat en kraschväst.

  • frippe75

    Medlem
    26 juni, 2011 vid 07:20

    Frågan är om dom mentala in är värst.

    Typ Bokat flygbiljett till Marocko denna vecka som vi inte kunde utnyttja då prognosen var KASS.
    -Ring sjukhuset och boka plats på mentalstugan.
    Eller ett par bomkörningar till Torö…
    -Bruten arm efter att ha slagit armen i ratten. Samt tillhörande bilrep.
    Eller framskjutna planer på framåtloopen…
    -Surf-Komplexus. Kräver minst 10 besök hos Surfpsyk.

    ……

  • andersbq

    Medlem
    26 juni, 2011 vid 08:12

    Tja, jag har bloggat om hur man undviker skador, http://www.andersbq.com/search/label/Tricks men det finns nog lite skador inlagt här och där också.

  • surfslusken

    Medlem
    26 juni, 2011 vid 08:16

    Helt riktigt, iaf i ditt fall Frippe.
    För trots dina enorma fysika defekter (kraftig bukfettma, kvinnohöfter mm)
    så överskuggas dom av dina psykiska, som tyvärr inte får utlopp i form av
    sönderslagna prylar/kroppsdelar och repor på den egna bilen alls lika ofta
    som förr.
    Håller du på att tappa den enda underhållande engenskapen du har???

  • mgordon

    Medlem
    26 juni, 2011 vid 12:25

    Tack Anders, tittade igenom din blogg. Många bra tips om hur man ska undvika skador.

  • animal

    Medlem
    26 juni, 2011 vid 20:31

    Man kan ju alltid ta upp frågan om hur stora stroppar man ska ha för att undvika att fastna i dom vid krasch… Har skadat foten vid några tillfällen. Har provat olika varianter, från supertighta så knappt stortån går in, till så stora att dom nästan sitter vid ankeln… Nu kör jag med dom “lagom” då komforten och funktionen väger tyngre än skadeparanoian.

    En annan fråga att älta är ju hur långa hängseletampar man skall köra med i början. Efter en scary fastna-under-seglet-upplevelse i början av karriären bytte jag till långa tampar, så långa att man i princip kan få ut näsan vid masten om man skulle fastna. Har kört på det länge nu. Provade att byta till ett par korta men fick ingen bra känsla.

    Skulle vara lite intressant att se skadestatistik “per aktiv timme vindsurfing” (Kanske skapligt svårt att ta fram). Känns inte som om skadefrekvensen inom surfing är så värre än inom andra sporter.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 juni, 2011 vid 06:46

    Jag får regelbundet skärskador i fötterna eftersom jag vägrar ha skor om vattnet är varmt nog. Dessutom har jag ibland varit nära att få köldskador på tårna av samma orsak. I övrigt fick jag en ryggskada när jag var 16. Det är de enda skador jag överhuvudtaget fått av mer än 20 års surfande. Eh, justja, ena axeln fick några fina ränder när jag slog i botten i det man trodde var 30 knops fart innan folk hade gps.

    Min slutsats är att sannolikheten att faktiskt råka ut för nåt av det man kan råka ut för är försvinnande liten.

    Det där med fastna i stropparna har jag aldrig ens förstått. Jag försöker alltid få fötterna att sitta så hårt som möjligt i dem.

  • dr-masse

    Medlem
    27 juni, 2011 vid 09:47

    Överlag skulle jag lätt våga mig på att hävda att vindsurfing är väldigt befriat från skador.

    Visst, de som pressar vindsurfingens gränser mer (fart, höjd, switch) löper lite högre risk men jämfört med bmx, skateboard, hockey, fotboll, jibbing och i stort sett vilken annan idrott som helst så placerar i alla fall jag vindsurfing långt ner på listan över “sporter med hög skaderisk”.

    Stukade och småtrasiga fötter, något revben och en å annan trumhinna e väl det som verkar hända något mer frekvent.

    Till de allvarligare hör knän, axlar ur led, mosade näsor och benbrott men då har det varit situationer av det mer extrema slaget och klart mer ovanligt.

  • mgordon

    Medlem
    27 juni, 2011 vid 09:56

    Jag delar uppfattningen om att vindsurfingen i regel är en snäll sport avseende skador mm men jag tror ändå det är av vikt att försöka samla våra gemensamma erfarenheter och försöka minimera de risker som finns. Det som hände min fru är ett utmärkt exempel på vad man kanske ska lära ut som no-no; stå aldrig med foten framför masten samtidigt som du är ikopplad. Bättre att ramla på seglet och eventuellt skada det än att råka ut för en rehabperiod på 1 år.

    Fotstropparna om jag tolkat ovan rätt verkar mer vara ett bekymmer när man kör på grund får en tvärnit, sannolikt räcker inte ett vanligt kastfall för att skada fotleden/Lis-Francs led.

  • dr-masse

    Medlem
    27 juni, 2011 vid 10:05

    Känns som om din fru hade en rejäl dos otur för att råka ut för en såpass allvarlig skada på det sättet. Har aldrig ens hört talas om något liknande. Hoppas hennes rehab går bra och att hon inte för evigt är bortskrämd från sporten efter det där.

    Och oavsett skaderisk så är det helt klart ett gediget “nej-nej” till att stå med en fot framför masten och samtidigt vara ikopplad…

    Tips för att undvika skador är alltid bra. Dock kan det vara angeläget om att behålla perspektivet och se risken för skador inom vindsurfing för vad den är – relativt låg.

  • getwet

    Medlem
    27 juni, 2011 vid 12:50

    36 år på brädan, några revbenskyssar har det blivit men det var längesedan nu med moderna hängselar. Frakturer i fot, antal tår som ser ruggiga ut än idag på röntgen. Krokiga fingrar, blåöga, antal smällar i huvud och nacke samt en hel del till som falligt i glömska. Just det, akutbesök på Italienskt sjukhus efter att ha skurit upp vaden ordentligt på en fena…..Men det har det definitivt varit värt. Sen tillkommer andra skador på ålderns höst pga att man var ung och dum i unga år och envisades med att köra i shorts………

  • mattsson-andreas

    Medlem
    27 juni, 2011 vid 18:44

    Vart med sedan 24 kg brädorna Wayler om någon minns, år 1984 med träbom (!) har i princip aldrig råkat ut för en allvarlig olycka, mer än ovan nämnda klämskador, skärsår i händer och fötter samt en och annan stel axel, eller nacke efter misslyckade hopp i höst stormarna. Min grabb som spelar fotboll har betydligt fler skador på sin lista.

  • andersbq

    Medlem
    27 juni, 2011 vid 19:32
  • woodleaflay

    Medlem
    27 juni, 2011 vid 20:39

    Att sitta fast i hängselen under seglet är ju lite scary men är det någon som hört om någon som verkligen drunknat därunder? Jag brukar tänka på att man har väl minst en minut på sig därunder och på den tiden hinner man ju ta av sig hela selen, fundera på vad som gick snett som gör att man ligger där och sedan simma ut.

    Annars är väl revben en vanlig skada, som jag själv råkat ut för. Har en surfkompis med tennisarmbåge orsakad av surfing (surfingarmbåge alltså). Ryggskador borde väl vara ganska vanliga också.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinsdurfing och skador

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.