Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinsdurfing och skador

  • Kjello

    Gäst
    27 juni, 2011 vid 20:55

    Jag va den enda på jobbet, utan ryggproblem, och enda vindsurfaren med.
    började jobbet -77, började surfet -78. sits-sele är enda raka med.
    Inte ens knäproblem, tror allt beror på den goda surfträningen varge sommar.

  • ola-h

    Medlem
    27 juni, 2011 vid 22:05

    Så vitt jag kan dra mig till minnes har jag bara skadat mig en gång på vindsurfing på de dryga 30 år jag kört. En tumme ur led efter ett misslyckat freestyletrick. Sedan har det ju varit lite enkla sårskador och lite annat lättare våld, men överlag extremt lite med tanka på att jag oftast seglar vågor.

  • Kjello

    Gäst
    28 juni, 2011 vid 08:20

    några ggr, har jag studsat i krabbsjö i snabb slör, fram-läkanten skär in mot en våg “Plask” tvärstopp från full fart,
    och jag ligger ikrokad platt på seglet, kolbomen knakar, allt blod pressats upp i huvudet, huvudvärk så det dunkar men går över snart.
    Ruggigt ! Så nuförtiden krokar jag ur innan, när samma tokbyvindar i krabbsjö råder.
    Kan tänka mej att något blodkärl i hjärnan kan spricka “hjärnblödning”

  • lex-luthor

    Medlem
    28 juni, 2011 vid 13:53

    Som en lagom tjock man i sina bästa år (37år, x kilo), med en ålder som gör att jag borde vara återfallssurfare men snarare är att betrakta som en långdragen nybörjare kan jag delge mina “skador. Tror inte att windsurfingen är speciellt högt i skaderiskrankingen.
    – Sträckt ledbanden i foten pga fotstroppsfastning (typ som i videon andersbq postade)
    – Kastfall som har gjort att jag kört i masten med revben, höft och lår. Endast blåmärken och möjligen mikroskopisk spricka i revbenen. Häromdan hann jag faktiskt tänka “jahapp, nu bryter jag lårbenshalsen”, men klarade mig med ett fint blåmärke.
    – Skärsår av fena på smalbenet, 5 cm långt. Synd på våtdräkten, men gick att tejpa så det behövde inte sys.
    – Hagel på huvudet. Kör numera med hjälm då jag dessutom fick “skäll” av en tjej från GWC för att jag inte hade hjälm vid samma tillfälle.

    All in all, detta tycker jag är peanuts för att ha hållt på ett par år.

  • maglu

    Medlem
    28 juni, 2011 vid 14:05

    Håller med, skonsamt om man bortser från såriga händer och småskador på fötter och tår (skärsår från fenor m.m, konstant onda tånaglar efter långvarigt framåt-tryck i våtskor). Polerfirman som gjorde recond häromdagen gillade dock inte vad min hobby åstadkommit med lack och inredning i bilen på 3 år =)

    Enda sjukhusbesöket var 5 stygn i underläppen på Tarifa, hal sliten hyrbräda, vindby, vågbryt och på på väg i stropparna…samtidigt. Äta bom. Köra ett par timmar till, sedan tillbringa sista kvällen på sjukan.

  • Kjello

    Gäst
    28 juni, 2011 vid 15:56

    Sammanfattning; sits-sele va enda sättet, (min rygg klarade inte midje-sele.)

    Kanske min fobi mot tryck mot ryggen, har räddat mej, jag kör sits.
    Ingen belastning mot ryggen, sitter i en super-rallystol helt fri, rörlig åt alla håll.
    läser och hör, varför inte mej?, gissar man lär sej annat med sits.
    Och ryggen är central, begränsar man ryggens rörelse kan allt hända.

    intressant med utforskning hur många skadas med, sits / midjesele.

    Jag är första kandidaten inga skador med sits, efter drygt 30 år.
    Jag prövade alla midjeselar första åren med samma resultat, värk i ryggen efter 30 minuter, så jag surfade mest utan sele, tills jag fick tag i en sits, och den gäller fortfarande,
    och jag surfar med den sitsen tills jag är helt slut överallt.(inget skit med ryggen).
    Märkligt kanske, gissar att njurarna värkte av trycket ,vet ej men outhärdligt va det.
    Inget med ryggraden, hela ryggen värkte, så det kändes även när jag försökte ta på mej supersköna midjeselen för nästa surf (glöm sele va enda som gällde tills…).

  • badjanne

    Medlem
    28 juni, 2011 vid 20:55

    Mina annorlunda olyckor
    1980 tränade jag vågtopps jippar med div. 2 bräda långt ut i Sundet. Jag ville vara ensam. Ramlade dock ofta så min kompis kom ut och undrade vad som stod på. Jag gjorde en lyckad jipp på en vågtopp samtidigt som han tappade kontrollen på sin bräda och körde rakt på mig. En stor skinnflik, 3×4 cm, slets upp på smalbenet med blottad benhinna som följd. Hans bräda var gjord i två halvor som limmats ihop och skarven var rena sågtanden. Jag körde givetvis med kort dräkt. Att jag fick hoppa i kanalen i förorenat vatten när jag skulle ta upp brädan gjorde ju inte saken bättre. Det blev många stygn men det inflammerade under och det tog mycket lång tid att läka. Nästan borta från surfing ett helt år.

    1981 hade jag min katt Mister Ahl med på brädan. Lustig typ han älskade vatten. På andra sidan kanalen där vi hade klubben fanns en hundrastplats och när en ilsken hund rusade ner för slänten blev katten så rädd att han klättrade upp i masttoppen via mitt ben. Gissa var han satte klorna. Just det, skinnet är tunt på smalbenet och återigen ett gapande sår. Jag surfade ut en bit och fällde ner riggen så att katten kom vattnet. Sen hoppade Mr. Ahl upp på min Mistral och satte sig stolt i fören som vanligt.

    1982 hamnade jag ikrokad under seglet. Flytvästen pressade upp mig och jag kunde inte komma loss. Hängselekroken på den tiden såg ut som en klädhängare och tampen hade snott sig. På grund av att det var tygsegel kunde jag suga luft genom seglet till jag lyckades få loss selen. Skönt att utvecklingen gått framåt på de där krokarna.

    Utan att ange flera årtal har jag brutit revbenen 4 gånger på grund av löjliga kastfall och bar överkropp. Numera kör jag alltid med flytväst som skyddar mot sådant.

    Tummen ur led pga. ofrivillig ikrokning i jipp

    Fena genom foten en gång och en gång in i vristen. Sjögräsfenor sticker längre ut där bak

    Ledbandskada i Sydafrika och kunde inte komma upp på brädan igen. Blev uppspolad på land. Detta hände första dagen sen var det slutsurfat där.

    Bröt samma tå tre gånger i Vietnam. Dag 1 sparka fel i footstroppen. Dag 2 sparka tån i masten. Dag 3 träffade jag ett bordsben.
    Mellan dag 2 och 3 blev jag biten av en rabies smittad hund på surfrestaurangen. Fick uppleva Vietnamesisk läkarkonst. Dom är skickliga på att sy men det är en egen lång story. Sen var det slutsurfat där. Hunden blev avlivad men huruvida vi fick den till middag dagen efter vet jag inte.

    Fick ett kraftigt ljumskbråck i Danmark en gång. Tryckte in tarmarna med en flat sten som jag tejpade fast med silvertejp. Fungerade utmärkt men fan va ont det gjorde när jag lossade tejpen. Vi män har mycket hår där bak.

    Eftersom jag har psoriasis försöker jag att surfa naken ibland när jag är ensam på vattnet. Då glider jag bara runt på min stora Alpha Phantom och solar baken. En gång mellan Höllviken och Klagshamn körde jag på en sten och sprang rakt över brädan och landade på bommen med en lårkaka som följd. Tänk rubrikerna om det gått illa. Naken surfare flöt iland i Vikingabyn…..

    För ett par år sedan testade jag is surfing. Stod stilla på isen och höll i seglet när det kom en vind pust som slog ner mig. 3 cm öppen spricka i axelkulan. Surfförbud i 6 månader. 3 månader körde vi speedtävling mot Holland på Öland. Köpte ishockeyskydd och deltog under namnet Hulken.

    Sen har jag väl ett tiotal andra tillbud med lite skador och stygn här och där.

    Pga. artros i bägge höfterna har jag nu svårt att beach starta när det är för djupt, kan inte lyfta benet så högt. Vattenstart går bra och när jag väl står i stropparna och är ikrokad kan jag köra i timmar. Dock ej utan Voltaren.

    De e bara att ge järnet ett par år till sen får det bli en helrenovering på himmet.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinsdurfing och skador

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.