Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vintervåtdräkt kite

  • Vintervåtdräkt kite

    Publicerad av waimeadude på 11 oktober, 2011 vid 09:38

    Tjena

    Vilken vintervåtdräkt kan ni rekommendera? Jag har en gammal 5/3 nu som de är hål i =)

    Jag söker en 6/4 eller extremt varm 5/3, torrdräkt är inte aktuell.

    De jag tittat på är:
    Prolimit Evo 6/5/3 , Assault 5/3 och Maverick 6/5 DL som jag tror man kan prova i Lund?
    Mystic Cure 6/3 DL, Crosstech steamer 6/3 SL/DL och Cure Steamer 6/3 SL/DL samt
    Razor steamer SL 6/3.
    Ska också kolla in Oneill dräkter hos Red Snapper i Malmö.

    Har jag missat några man kan prova i Skåne?

    simonm svarade 12 år, 4 månader sedan 24 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • milkman

    Medlem
    11 oktober, 2011 vid 09:53

    Assault 5/3 är 2010 modell som senast. Men den varmaste dräkten jag kört med! Maverick är en enklare variant på den dräkten. EVO 6/5/3 är troligen den senaste modellen och är en vågsurfdräkt med grym flex och borde vara riktigt varm.

    Oneill Psycho 2 och Psycho phreak är underbart bra också, deras firewall är den varmaste jag testat (körde 4/3 dräkt och var varm som i en mycket kraftigare dräkt) och neoprenet är riktigt flexigt så en 5/3 bör übervarm och flexig så det räcker.

    Testa Hydrogen från Prolimit också, det är 100% utav det flexiaste de har och är vad jag kör i 5/3. Firewallen är bra, men jag använder ett underställ för att förstärka den ytterligare. Det är den dräkt som jag kört mest och varit mest nöjd med.

  • nicolai

    Medlem
    11 oktober, 2011 vid 10:22

    jag kan bara säga Matuse.
    Vågsurfade 4/3/2 mm i söndags och frös inte det minsta. dom finns i upp till 6/5/4 med hood.
    Materialet är Geoprene gjort av limestone istället för olja. Det gör båda dräkten lättare och den suger inte upp alls lika mycke vatten som vanligt neopren.
    Av alla dräkter jag har testat genom tiderna är det överlägset mit Drug of choise.

  • mericsson

    Medlem
    11 oktober, 2011 vid 15:02

    Jag kör min Mystic Crossfire Steamer 5/3 hela vintern. Dock, när det blir riktigt kallt i vattnet så tar jag på mig en Thermo Lycra under. Underbart!
    http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?cPath=97&products_id=97&osCsid=0c7420b262a9e084365443845d18e82b
    Kan varmt rekommenderas.

  • zaphod

    Medlem
    11 oktober, 2011 vid 16:14

    Ja har kört Oneill 654 både kite och vågsurfing mitt i vintern. Grymt varma och flexibla. Rekommenderas.

  • nordstedt

    Medlem
    11 oktober, 2011 vid 16:24

    Skaffade mig en Matuse 5/4/3 med inbyggd luva förra veckan. Sjukt skön dräkt som inte gjort mig besviken hittills. Oavsett vilket märke du väljer så tycker jag att integrerad luva är ett måste för en bra vinterdräkt.

  • southsurf

    Medlem
    11 oktober, 2011 vid 17:23
    waimeadude;672652 wrote:
    Tjena

    Vilken vintervåtdräkt kan ni rekommendera? Jag har en gammal 5/3 nu som de är hål i =)

    Jag söker en 6/4 eller extremt varm 5/3, torrdräkt är inte aktuell.

    De jag tittat på är:
    Prolimit Evo 6/5/3 , Assault 5/3 och Maverick 6/5 DL som jag tror man kan prova i Lund?
    Mystic Cure 6/3 DL, Crosstech steamer 6/3 SL/DL och Cure Steamer 6/3 SL/DL samt
    Razor steamer SL 6/3.
    Ska också kolla in Oneill dräkter hos Red Snapper i Malmö.

    Har jag missat några man kan prova i Skåne?

    Vi har fått in Mystics 2012 höst/vinterkollektion och där finns en del dräkter som är riktigt nice bla Mystic lightning och voltage. Du får gärna komma förbi och testa i butiken på Sydkajen 130 i Malmö.

  • tobas

    Medlem
    11 oktober, 2011 vid 18:09

    Oneill Psycofreak 5.5/4.5 Körde den till Isen la sig i vintras. Mjukare och smidigare än min tidigare 5/3 😉

  • tobas

    Medlem
    11 oktober, 2011 vid 18:10

    Sista gången ute så blåste det runt 15 m/s och någon vecka efter så låg isen gåbar där vi kört 😉

  • regfellow

    Medlem
    11 oktober, 2011 vid 18:27

    Oneill psycho freak 5.5/4.5 är ju oneills varmaste och flexigaste. Även att det är dubbelneopren värmer den riktigt bra. De har ju en som heter windfreak som är mer anpassad för för enbart vindsporter som är en mm tunnare.

  • mickec

    Medlem
    11 oktober, 2011 vid 19:36
  • jmk

    Medlem
    11 oktober, 2011 vid 19:51

    Excel infinty 6/5/4 med integrerad huva är det klart varmaste jag testat. Har kört hela vintrarna med den även i minusgrader utan att frysa. kan varmt rekommenderas, kolla priserna hos Fahlen sjukt billigt för del kvalisorten.

  • i96dansa

    Medlem
    12 oktober, 2011 vid 12:48

    NPX Zealot 6/4 är en feting med inbyggd huva. Jag kör den i vilket väder som helst. Vi har kört i -5 och snöstorm på Torö utan problem.
    Efter 2 år tar den dock in vatten i sömmarna och då blir den svalare. Pensioneras då med fördel till att aggera som “sommar”-dräkt.

  • blizzy

    Medlem
    12 oktober, 2011 vid 18:41

    Jag kör Prolimit C3 6/5/3 FTM, supervarm o go! Finns o prova i Lund som du skriver, do it!

  • waimeadude

    Medlem
    12 oktober, 2011 vid 18:50

    Tackar för tipsen, jag ska åka runt lite till olika affärer och prova.
    Passform är ju vikigt, därför kan man inte riktigt handla dräkt på webben.

    Den Prolimit jag har nu är från 98 och har hållt riktigt bra med både vindsurf och kite men jag är öppen för andra märken.
    Om Oneill är till för vågsurfing har den troligen fördelar med värme, men frågan är om den hanterar windchill så bra…

    Kollade på Matuse, stämmer det att den kostar ca: 4,5 lock, de va riktigt mycket.

  • mjersen

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 08:38

    mystic kommer med en vinterdräkt med fast huva i år.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vintervåtdräkt kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.