Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Viva la longboard revolutione!

  • pure

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 11:32

    Får en känsla av att detta kan bli en såndär lång tråd…

    Viva la långtråd revolutione!

  • don_cavalli

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 11:41

    @pure 507052 wrote:

    Får en känsla av att detta kan bli en såndär lång tråd…

    Viva la långtråd revolutione!

    Bring it on! 😀

  • simpa

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 11:44

    @pure 507052 wrote:

    Får en känsla av att detta kan bli en såndär lång tråd…

    Viva la långtråd revolutione!

    @Don_Cavalli 507053 wrote:

    Bring it on! 😀

    Jag börjar väl då =)

    Mönstret.. En annan hade skrivit om vilken episk vågridningsdag det var, heta topless-brudar som stod på strandkanten och dansade för en. Man drog på en fet nohander-delayed-framåt samt en pushloop into frontloop.
    Men nej, när det handlar om Kona då måste man skriva något liknande:

    För en småbarnsförälder som mig, där tiden på vattnet är begränsad, är kona-konceptet helt grymt! Jag fick 1,5h vågsegling på riktigt fina cleana vågor utan att behöva rigga om, byta upp/ner i storlek på bräda, etc.

    Får jag fråga varför man måste byta bräda om man t.ex kör med en 110 litersbräda, som i det här fallet, jag flyter på? En till fråga, behöver man inte rigga om, om man kör med en Kona? Verkar ju helt fantastiskt, billigt med endast ett segel!

  • rasmus_w

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 11:59

    @simpa 507056 wrote:

    Får jag fråga varför man måste byta bräda om man t.ex kör med en 110 litersbräda, som i det här fallet, jag flyter på? En till fråga, behöver man inte rigga om, om man kör med en Kona? Verkar ju helt fantastiskt, billigt med endast ett segel!

    Du måste gå från din 110-litare för att vinden snittar på 24-27 m/s och vågorna är över masthöjd. Då blir du tvungen att plocka fram 70-litaren och 3.7:an. Det behöver inte kona-småbarnsföräldern, för alla vindar är konavindar. Eller nåt.

  • pure

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 12:04

    @simpa 507056 wrote:

    En till fråga, behöver man inte rigga om, om man kör med en Kona?

    En Kona bräda riggar om åt dig!

  • don_cavalli

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 12:06

    @simpa 507056 wrote:

    Jag börjar väl då =)

    Mönstret.. En annan hade skrivit om vilken episk vågridningsdag det var, heta topless-brudar som stod på strandkanten och dansade för en. Man drog på en fet nohander-delayed-framåt samt en pushloop into frontloop.
    Men nej, när det handlar om Kona då måste man skriva något liknande:

    Får jag fråga varför man måste byta bräda om man t.ex kör med en 110 litersbräda, som i det här fallet, jag flyter på? En till fråga, behöver man inte rigga om, om man kör med en Kona? Verkar ju helt fantastiskt, billigt med endast ett segel!

    Men det är ju lite av poängen – man kan vara ute med en planka på 145l som funkar riktigt bra att rida vågor med! Dessutom sitter mycket av känslan i brädans längd. Att jag skriver att man slipper rigga om handlar ju om att man inte måste plana för att få ut nått av seglingen. Lägg till att Naish Old School seglen är longboardsegel som likt Hotsails SF har dubbel depower och klarar mycket vind = slippa rigga om så mycket! 😉

    Men jag kanske skulle ha formulerat mig lite mer radicalt och istället nämnt att Hawaii Tropic hade uttagning till nästa kalender på stranden och att samtliga inoljade modeller ville ha min autograf när jag kom upp?! Tänkte att infon om att jag är småbarnsförälder va mer intressant…

  • don_cavalli

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 12:26

    @Rasmus_W 507062 wrote:

    Du måste gå från din 110-litare för att vinden snittar på 24-27 m/s och vågorna är över masthöjd. Då blir du tvungen att plocka fram 70-litaren och 3.7:an. Det behöver inte kona-småbarnsföräldern, för alla vindar är konavindar. Eller nåt.

    När det blåser 3.7 så surfar jag, så där va ju det problemet löst!
    Annars är det ju ett ganska vanligt förekommande fenomen att man ligger och halvplanar med 6.0 och så ökar det upp till 24-27m/s…

  • svennebanan

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 12:28

    Vad väger du Donny?

    Jag kör en Kona Surf (170l) själv , men har svårt att få den att kännas balanserad seglingsmässigt med mindre än 7.1. Får helt enkelt inte tillräckligt mastfotstryck för att det ska kännas bra. Funkar iofs om det bara är longboard ridning i vågor man vill åt.

  • don_cavalli

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 12:34

    @svennebanan 507073 wrote:

    Vad väger du Donny?

    Jag kör en Kona Surf (170l) själv , men har svårt att få den att kännas balanserad seglingsmässigt med mindre än 7.1. Får helt enkelt inte tillräckligt mastfotstryck för att det ska kännas bra. Funkar iofs om det bara är longboard ridning i vågor man vill åt.

    Vi pratar ju longboardwavesailing.. kanske måste understrykas!

  • imported_macts

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 12:47

    Känns som ett jättebra koncept för vågridarfantaster i lättvind. allt som får folk på vattnet är bra tycker jag

  • styret

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 13:08

    @simpa 507056 wrote:

    Jag börjar väl då =)

    Mönstret.. En annan hade skrivit om vilken episk vågridningsdag det var, heta topless-brudar som stod på strandkanten och dansade för en. Man drog på en fet nohander-delayed-framåt samt en pushloop into frontloop.
    Men nej, när det handlar om Kona då måste man skriva något liknande:

    Får jag fråga varför man måste byta bräda om man t.ex kör med en 110 litersbräda, som i det här fallet, jag flyter på? En till fråga, behöver man inte rigga om, om man kör med en Kona? Verkar ju helt fantastiskt, billigt med endast ett segel!

    du måste verkligen hugga på allt som har med Kona att göra va?
    gött om Cavalli har fått en bra dag.

    jag hade tyckt det hade varit grymt att sticka ut i 1,5 meters vågor och rida longboard utan att behöva paddla in när alla andra tjurar på stranden om jag hade haft råd och ork att konka med mej nått i den där storleken.

    Det lär ju bli ganska glassy.

  • svennebanan

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 13:21

    @Don_Cavalli 507075 wrote:

    Vi pratar ju longboardwavesailing.. kanske måste understrykas!

    Jo det förstår jag. Alltid kul om det funkar i freeride mode också dock (vilket jag tycker den gör med rätt segel). Vikt hemlig eller:wink:?

    Är du nån slags teamrider för Kona vågbrädor numera? Skulle vara kul om någon med din erfarenhet av våg och vindsurf kan testa 11.5 och den nya 9.5an i svenska förhållanden och skriva om det.

  • kesse

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 13:23

    Hela KONA konceptet är kanon.

  • oscar

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 13:49

    Shit vad soft det verkar! Mkt surfkänsla antar jag, vindsurfing har ju egentligen inte så mkt surfkänsla annat än när det är REN sidvind och stora glassy vågor.

  • don_cavalli

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 17:39

    Longboardvågsegling är en mix mellan longboardsurfing och vindsurfing med betoning på longboardsurfing. Har efter att jag upptäckte surfingen för några år sedan exprimenterat för att få så mycket tid på vattnet som möjligt. Började med SUP -06 och har haft 3 olika typer av SUP-brädor sedan dess.. gick sedan över till att segla SUP och kännde då att jag började närma mig ett fungerande kompliment till surfingen, som ju inte alltid funkar i sverige. Konan passar mig bäst hittills. Har kört den både med och utan stroppar.

    Jag ska fixa en headcam så att ni kan få åka med på en tur. 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Viva la longboard revolutione!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.