Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Volyms kvotering på brädorna, kan man lite på dem?

  • Volyms kvotering på brädorna, kan man lite på dem?

    Publicerad av safesurfer på 16 februari, 2005 vid 20:10

    Jag undrar om rrd:s nya fsw large 2005 som är kvoterad till 90liter men har ungefär samma mått som den gamla som är kvoterad till 97liter skiljer sig mycket från den gammla 2004. Har läst windsurfs test av 05:an men de gjorde ingen jämförelse med fjolårets kanske någon som läst något annat test. Har provat 2004 modellen men då endast med ett 6,5 V8 men fick känslan att detta segel inte passar så bra till denna bräda kändes nästan som seglet var för stort och att bräda sögfast i gipparna kan visserligen bero på att jag körde en slalomfena eller fel placerat mastfoten. Undrar därför även vad för typ av segel i storleken 6,5-7.0 som kan fungera bättre som största segel med bra fart egenskaper. Kan man förvänta sig samma toppfart av en fsw bräda som min gammla axxis 261?

    ola-h svarade 19 år, 3 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • ola-h

    Medlem
    17 februari, 2005 vid 09:29

    Rent generellt kan man inte lita på tillverkarnas volymangivelser. Visserligen har tillverkningstoleranserna hos Cobra (som tillverkar t ex RRDs brädor) blivit bättre, så produktionsbrädorna ligger ungefär i volym som tillverkarena tänkt sig. Dock så finns det en slags marknadsföringsmässig aspekt av volymangivelsen och många tillverkare verkar ge brädan en volymangivelse som skall berätta för den typiska kunden hur stor brädan känns i allmänhet (snarare än hur stor volym den verkligen har).

    Å andra sidan är det lätt att plocka bort 7 liter från 97 utan att det syns särskilt mycket på brädan för ett ltie otränat öga, så FSV-brädorna skulle mycket väl kunna ha de angivna volymerns.

    Sedan har du nog rätt i att dessa brädor vare sig gillar slalomfenor eller Cambersegel särskilt bra. Jag kan inte personligen jämföra FSW med axxis, kanske kunde något av de nya segel för super-X som dykt upp vara bra. Dessa har oftast inga cambers och är lätthanterliga, men ändå snabba (så är det tänkt i alla fall).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Volyms kvotering på brädorna, kan man lite på dem?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.