Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vulcan hjälp

  • Vulcan hjälp

    Publicerad av bladh på 27 augusti, 2007 vid 10:16

    Tja,

    Spenderade hela helgen med att kastas baklänges ur stropparna i vilda vulcan försök. Som tur är fångades en del på bild så jag hoppas att ni kan tipsa mig om vad jag gör fel.. Har insett att jag måste få ner nosen i vattnet, men, det vill sig inte riktigt.. Får upp brädan och får runt den lite över 90grader, men sen landar jag med fenan i vattnet vilket resulterar i tvärstopp och jag flyger ännu en gång baklänges…

    Grymt om jag kunde få lite tips så jag får runt skiten nån gång.. 😉

    Habo_Ljung_020_kopiera.jpg

    Habo_Ljung_021_kopiera.jpg

    Habo_Ljung_022_kopiera.jpg

    Oregistrerad svarade 16 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • fnassel

    Medlem
    27 augusti, 2007 vid 10:37

    Jag är långt ifrån expert på Vulcano men jag kommer för det mesta runt i planande läge.
    Jag tycker det ser ut som om du måste jobba mer med benen. Du måste helt enkelt skjuta ner nosen med benen genom att lyfta bakbenet och trycka ner nosen med frambenet i lä, smtidigt som du bör dra mer runt med huvudet/axlarna för att skapa rotation.
    På bild nr 3 bör du också redan ha greppat i masten med bakhanden om allt skall flyta. För mig ger det sistnämda också mer rotation då jag tvingas dra med framhanden i rotationen för att få händerna att mötas annars hamnar man gärna med seglet i en omöjlig situation bakom ryggen som på bifogad bild av mig själv.

  • tdk

    Medlem
    27 augusti, 2007 vid 10:56

    som Fnassel säger, så måsta man tvinga runt brädan med fötterna. Dock är det bra om du är rapp och trycker ut/ner bakfoten så du inte kommer så högt som fnassel gör på bilden. Då tappar du fart i glidet bakåt. Försök att hålla kroppen nära masten och i mitten på brädan. Då får du bra balans och det underlättar när du skall luta dig framåt i bakåtglidet. Ha inte händerna för långt fram på bommen när du väl bytt sida, det påverkar också balansen och du kan parera så du inte överroterar..

  • ola_p

    Medlem
    27 augusti, 2007 vid 11:04

    Titta dit du ska! (runt/akteröver typ)

  • safesurfer

    Medlem
    27 augusti, 2007 vid 11:32

    Hur viktigt är det att ha rätt fena?
    Antar att en 70cm racefena inte är så bra men annars är det mycket svårare med en 30freeridefena än en 20cm freestylefena?

  • jeppo_f

    Medlem
    27 augusti, 2007 vid 12:27

    Ja! Det är mycket svårare. Med en mindre fena är det inte så viktigt att hoppa runt exakt ett halvt varv, utan man kan slajda in sista biten.

    För bövelen! Skaffa riktiga fenor! Ok, det kan kännas segt att lägga några hundra på en sån liten grej som en fena, men med tanke på hur stor skillnad det gör är det ruskigt dumsnålt att inte ha bra fenor. Dessutom till freestyle, där man klarar sig superbra med bara en 22-fena.

    /jeppo

  • bladh

    Medlem
    27 augusti, 2007 vid 14:54

    Tack för tipsen!

    Ska ge mig ut o testa nu!

  • Oregistrerad

    Gäst
    28 augusti, 2007 vid 08:35

    En sak som kan hjälpa till att få ned spetsen är att när du väl kommit i luften trycka ned och kasta riggen bakåt med masthanden (alltså den handen som var närmast masten på ursprungsidan). Detta hjälper rotation och att riggen hamnar på rätt ställe.

    Det viktigaste tipsen som hjälpte mig var att inte spana chop eller våg utan bara hoppa runt, det löser sig ändå. Då hoppar jag direkt, tittar bakåt och brädan har inte hunnit börja vobbla och jag har bra fart = bra förutsättningar för att lyckas med resten.

    Lycka till!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vulcan hjälp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.