Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing VW-van heaven

  • VW-van heaven

    Publicerad av hakuna på 11 november, 1999 vid 08:05

    Hej! Igår gjorde jag det! Köpte min första folkabuss!

    En Telia-bil, tok-orange med vitt höjt tak, från -90. Har gått 16500 mil, har ordentligt takräcke och blev min för 22 000kr.

    Vart hittade jag den? På Överskottslagret i Kviberg, Göteborg. Det finns många fler folkabussar där, men ingen med höjt tak. Några är 4WD eller Synchro.
    Det finns även ett flertal Telia-orangea Volvo 245 utan baksäte från ca -90 för runt 20 000.

    Sedan när jag kom hem kollade jag i någon gratistidning och där var en annons på en Alpine-anläggning, jag ringde, och den blev min för 1700! Inkl radio, 6skivors cd-växlare och 7 högt, kvitto finns. 🙂
    Någon som har tips på hur jag skall fixa ljudet? Det är 2 diskanter, 2 basar 6″, 2 3″ 2-vägs och en aktiv subbas.

    //Nic. – har att göra.

    anonym-anvandare svarade 24 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • kris

    Medlem
    11 november, 1999 vid 08:46

    Grattis! Min högsta dröm är att fixa i ordning en surfbil(har ingen egen bil just nu), speciellt en VW-buss där allt kan hivas in i bilen. Jag ska åka till ÖB och kolla. Men bilarna där kan vara riktigt nerkörda, gjorde du ett M-test eller fick du NÅGON sorts garanti?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 november, 1999 vid 16:01

    Kris,
    ett hett tips, akta dig för syncro. Visst – coolt med 4wd, men 112orna är rätt kinkiga när de pajjar ordentligt. Eller kinkiga och kinkiga, man skall vara noga med att byta olja och kolla vattenrören och se till att alltid ha ordentligt med kylarvätska, det jag skulle säja är att bilen är enligt rykten är för ny(!!!???) för att det skall finnas gott om billiga reservdelar. En motor kostar över tio lakan, en renoverad 5växlad låda får du för 7.500 + moms, att renovera en låda kostar lika mycket!!! En otestad låda får du på skroten för 5 lakan om du nu mot förmodan lyckas hitta en. Om fyrhjulsdriften pajjar ordentligt på en syncro kommer det nog visa sig att det är billigare att köpa en ny än att laga den!!! (det är bara en gissning)

    De flesta 5växlade lådorna brukar knorra lite, men det brukar inte vara nån fara generellt sett. Man lurar sig ofta att tro att det är krajj på lådan men det i själva verket är växelföraren som är en 5 meter lång vilket lämnar en del övrigt att önska vad gäller precisionen.

    I övrigt:
    låsen krånglar nästan alltid och cylindrarna är inte billiga, typ 350:-styck.
    rost i plåtskarvarna
    kolla även att rätt däckdimension sitter på enligt registreringsbeviset, däck är aldrig kul att köpa.

    Det var väl mest det, annars är det väl som bilar är mest. Min har gått problemfritt ett jäkla tag, så jag väntar på den stora smällen.

  • kris

    Medlem
    11 november, 1999 vid 16:18

    Tack för tipsen, det behövs verkligen för jag är inte så hemma på bilar… En dum fråga: är VW Syncro & VW 4wd samma sak, eller är det två helt olika modeller? Vilken modell/årsmodell har du?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 november, 1999 vid 14:40

    Tjena Kris,
    Hmm, jag är ingen expert men eftersom jag haft mina problem som är rätt vanliga så har jag lärt mig. Jag har en 89:a och jag får nog säga att jag är nöjd som helhet. Syncron är ju så vitt jag vet VWs modell på 4WD fast det är lite fusk, det är en viskoskoppling av nåt slag som känner hur mycket det behövs drivas bak respektive fram. Rätt smart eftersom vid vanlig landsvägskörning så kopplas det mer eller mindre ur, har aldrig kört nån så jag vet inte så mycket. Vet däremot att Syncron äter däck. gillar du att köpa däck så slå till på en syncro. Syncron skiljer sig nog en hel del, bla har du tanken där bak för att få plats med alla slangar och rör och skit.
    mitt råd är att köpa en så ny som möjligt med stora motorn utan syncro så kan du köra rätt fort med bussmått mätt + att de inte drar mer än litern typ. de äldre med betydligt sämre pulver med förgasare drar lika mycket. Personligen skulle jag undvika automat men kanske är svårt att hitta 5vxl manuella.

    Köp en som verkar välservad/välvårdad och som är hyfsat schysst i plåten. Om låsen inte funkar, stoppa in nyckeln och vrid, sitter det som berg eller går den att rubba? rör den sig brukar det gå att få liv i dem igen med envishet och en dunk 5-56. Försök ta reda på om topparna är bytta, brukar behöva göras efter c:a 15´mil.
    Det är allt jag vet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing VW-van heaven

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.