Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Wave size = Science…

  • Wave size = Science…

    Publicerad av surf_matz på 19 april, 2005 vid 08:13

    Hur uppskattar man vågstorleken? Jag vet bara att vågstorleken och uppskattningen ökar propotionellt grin.gif.

    Ämnet har varit uppe förr på konfen, men mest gällande vindsurfingtermer som: gubbhögt, logohögt, masthögt mm. Hur e det i fot och i metrar igentligen?

    Skall man mäta vågen på framsidan som man ser den och som man faktiskt surfar på, eller skall man mäta baksidan av vågen?
    Skall man mäta den från topp till dal, eller från topp till mitten?
    Hur lång är en surf-fot grin.gif? Det känns som att de varierar kraftigt mellan platser och personer.

    /Mats Hellström

    surf_matz svarade 19 år sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • smurff

    Medlem
    19 april, 2005 vid 08:25

    Allt är ju en fråga om relationer, hur vill du mäta vågen? från land? i våg dalen? det måste ju vara den relativa höjden mellan seglare och våg som avgör höjden. om du ligger i en vågdal strax innan vågen bryter och spetsen av vågen är på samma höjd som 3/4 av masten är ju det vågens höjd i förhållande till din bräda. logohögt skulle jag säga då. men om du befinner dig på en annan våg och du mäter höjden mot framför eller bakomvarande våg får du ju lite andra värden ellerhur? smile.gif

  • lars_k

    Medlem
    19 april, 2005 vid 08:56

    Det enda viktiga är hur DU uppfattar storleken på vågen när du ligger och pressar på den =)

  • surf_matz

    Medlem
    20 april, 2005 vid 00:57

    Ok, men vad säger du till plaren som e på väg ner till surfet, finns det liksom någon allmän regel? Har hört att man skall mäta vågen på baksidan (enligt vissa), och andra säger att man mäter den från toppen till mitten. Det blir ju en betydlig skillnad. Personligen vill man ju mäta den från topp till dal, den biten man faktiskt surfar på…

    /Mats Hellström

  • hakuna

    Medlem
    20 april, 2005 vid 06:16

    Från SMHI:s faq:
    I sjörapporten omtalas ofta våghöjden, varifrån räknas den?
    Svar: Våghöjden räknas som avståndet från vågdal till vågtopp.

  • lars_k

    Medlem
    20 april, 2005 vid 06:46

    Jag tror min polare (och jag..) vill veta hur hög framsidan på vågen är, från läppen till botten, eftersom det är på fejset man rider vågen och hoppar.

  • canoya

    Medlem
    20 april, 2005 vid 09:04

    Håller med om att man vill veta höjden från botten till toppen där vågen bryter. Det som SMHI mäter är väl inte våghöjden i brytet utan snarare höjden på dyningen, men detta ger ju också en bra fingervisning om vad man kan förvänta sig i brytet. (kan man säja att det är samma sak som swell?)

  • smurff

    Medlem
    20 april, 2005 vid 09:09

    ok matz! till surfpolaren på väg ner till surfet säger man: Det är jäuvlet feta vågoooor! (om man tycker det) grin.gif
    eller det är rätt stora vågor eller det är bara shitchop…. tongue.gif om personen i fråga vill veta mer noga så drar man till med något. det kan ju ha ändrats när snubben väl kommer ner i vattnet-å då sägaer man bara att det var fetare innan eller nåt! Eller shit vilka monstervågor så här va det inte innan till den harige grin.gif

  • lars_k

    Medlem
    20 april, 2005 vid 09:17

    Ja, Smhi och DMI gör skillnad på dyning och vågor. Dyning, som också är vindgenererade kommer långt utifrån, här på västkusten ute på atlanten, och kan väl beskrivas som gamla vindvågor från stormar där ute. De vågorna vi upplever är vindgenererade ute på Kattegat och har inte byggts på någon längre sträcka. Dör vinden så dör vågorna också ganska snabbt. Våghöjden man ser på prognossidorna är höjden från topp till dal, som jag fattat det. Och ute till havs. Våghöjden vid stranden där vi surfar är något annat, men förstås beroende av våghöjden längre ut. När vågen närmar sej stranden “reser” den ej, men tappar samtidigt energi (pga friktionen mot botten) innan den till slut bryter. Tex kan vågen i Ringenäs vara masthög 200 m ut men närmre stranden reducerad till 2 m innan den bryter. Den är där dock brantare och upplevs mer “kraftfull” strax innan den bryter. Det är också strax innan brytet man rider vågen.

  • oldschool

    Medlem
    20 april, 2005 vid 09:36

    tjena mats! hoppas du fått lite sjyst segling i WA!!!

    du får helt enkelt anpassa dig till de lokala “reglerna” och till personerna du pratar med. folk som inte är vana vid vågor tenderar till att kraftigt överdriva vågstorleken (du kanske hört alla rykten om masthöga sideshore vågor i grönhögen……oftast uttalat av nån som inte själv seglar vågor smile.gif medans väldigt vana vågseglare ofta underdriver vågstorleken.

    när man mäter vågor i fot, så är skillnaderna stora beroende på vaf man befinner sig. är du på hawaii t.ex så är 3 fot=gubbe 6 fot=dubbelgubbe, medans i californien är 6 fot=gubbe …… men man upptäcker rätt fort var nivån på stället ligger på (och seglarna) så man kan anpassa sig!

    det är en djungel!!!! men generellt sätt så pratar man inte om vågor i meter….förutom här uppe i norr!!

    ha de gott å se till att loparna sitter tills du kommer hem!!!

    MVH/pelle

  • ozman

    Medlem
    20 april, 2005 vid 17:28

    Hemma i australien brukar vågsurfarna räkna våghöjd på vågens baksida (i fot förstås, trots att decimalsystemet har gällt i 35 år!). Hur man uppskattar höjden är en annan fråga, men kanske har att göra med förhållandet till dyningen som nämdes tidigare. Som bekant, kan vågen stå upp avsevärt precis när den bryter, och suger ut vattnet framför den. Det är just sänkning av vattennivån framför vågen som gör att den känns större på framsidan än baksidan. Hur mycket detta sker beror nog på bottnets utformning, dvs. hur brant stranden (eller reven) är……

  • surf_matz

    Medlem
    21 april, 2005 vid 01:43

    grin.gif laugh.gif HAHA!
    Många balla inlägg!
    Att folk underdriver vågerna har jag vart med om en del här i WA, speciellt nu när jag håller på att lära sig surfa. I söndags pratade jag med en skojare i telefon, han på stranden – jag i bilen. “nä… vågerna e inget vidare…” Jag kom ner lite senare och blev spolad av 3 meters hela dagen. Kul som fan, men personligen tycker jag det var ganska feta vågor! (synd att det inte blåste)

    Looparna känns inte så långt borta nu… Men det blåser inte så mkt längre. Jag hade behövt köra lite oftare!

    /Mats Hellström

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Wave size = Science…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.