Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing WEED FIN discussion with C3

  • tbsurf

    Medlem
    19 november, 2009 vid 10:01
    Mattias J;588838 wrote:
    Det är bra att fokusera på fenan, för där finns fortfarande mycket att göra. Jag tror att man snart har nått det optimala i profil vad det gäller flödet kring själva fenan. Det som “glömts” bort är den sk vaken eller kölvattnet bakom fenan. Så mycket som 30% av det totala motståndet framåt ligger här. Kan man få ordning på vattenflödet när det lämnar fenan, då är man i hamn. Kommer prova olika riblets för att se om det funkar…

    Läste också om en forskning som gjorts på Åland där man testat olika fiskars motstånd i vattnet. Man har upptäckt att de allra snabbaste östersjöfiskarna har ett tunnt lager slem utanpå fjällen. Dags alltså att slemma ner fenorna…. Medans de snabbaste saltvattenfiskarna har räfflad hud i stället. Detta bildar en vakumliknande effekt runt kroppen och gör att de kan simma extremt fort med minsta möjliga ansträngning.

    En sak som man lätt glömmer bort är dock vårt eget luftmotstånd. Rigg och seglare utgör 70% av det motstånd som stoppar oss från ännu snabbare farter. 30% sitter alltså i motståndet i vattnet, så det finns mycket att titta på över ytan. Ingen som känner någon på KTH så att vi kan låna vindtunneln någon dag :smile:…

    Stämmer verklkigen det där med att vi motsvarar 70% av luftmotståndet? Jag vet inte vad den rätta benämningen är för det jag ska försöka förklara nu men nu åker vi.. 🙂

    Pröva sticka ut huvudet genom sidorutan i 70-80 blås och jämför med vad du känner i ansiktet när det går för fullt i dammen..
    Jag kör en del hoj och i dom farter vi surfar kan iaf inte jag köra hoj utan visir eller brillor..

    Och om precis detta hörde jag en diskussion (ovetenskaplig men ändå intressant) om dom där speeddräkterna som var på tapeten för några år sedan. Det pratdes då om att eftersom vi är i en ” vakumbubbla” när det går för fullt på slören så utgör vi inget luftmotstånd. Men vad vet jag, kan bara konstatera att det stämmer med det jag själv upplever.

    Tycker också att det där med fiskars slem eller räfflor låter jäkligt intressant. Men jag tror inte den tekniken har ett skit med våra fenor att göra. Den tekniken ska vi användas på undersidan av brädan.

    My 2cent 😉

  • p-malmkvist

    Medlem
    19 november, 2009 vid 14:03
    tbsurf;588950 wrote:
    Stämmer verklkigen det där med att vi motsvarar 70% av luftmotståndet? Jag vet inte vad den rätta benämningen är för det jag ska försöka förklara nu men nu åker vi.. 🙂

    Pröva sticka ut huvudet genom sidorutan i 70-80 blås och jämför med vad du känner i ansiktet när det går för fullt i dammen..
    Jag kör en del hoj och i dom farter vi surfar kan iaf inte jag köra hoj utan visir eller brillor..

    Och om precis detta hörde jag en diskussion (ovetenskaplig men ändå intressant) om dom där speeddräkterna som var på tapeten för några år sedan. Det pratdes då om att eftersom vi är i en ” vakumbubbla” när det går för fullt på slören så utgör vi inget luftmotstånd. Men vad vet jag, kan bara konstatera att det stämmer med det jag själv upplever.

    Tycker också att det där med fiskars slem eller räfflor låter jäkligt intressant. Men jag tror inte den tekniken har ett skit med våra fenor att göra. Den tekniken ska vi användas på undersidan av brädan.

    My 2cent 😉

    Enligt min helt vetenskapliga teori så är i princip allt motstånd vi windsurfare kämpar emot i princip från fenan och brädan, iaf när vi slörar.. Kan tänka mig att det blir ett aningen högra luftmotstånd från segel och surfare när man kryssar men fortfarande i försumbar utsträckning i jämförelse med vad brädan och fenan bidrar med..

    H/ Prof Petter:santa:

  • imported_mickeo

    Medlem
    19 november, 2009 vid 14:59

    Det ligger nog en hel del i det ni skriver TB/Petter efter som när vi seglar i farter runt 40knop.
    Så blåser det ca 30 till 40knops vind.
    Då borde det innebära att luftmotståndet från gubbe och rigg blir väldigt lågt.
    Ungefär som en vakuum bubbla
    Men jag är övertygad att när vi börjar segla uppemot 2-3gånger vind hastigheten då börjar luftmotståndet spela en avgörande roll.

    Det jag tror utan vetenskapliga belägg för det.
    Är att vi kommer att få se fenor som är grundare d,v,s, har ett djupgående under 18cm kanske ner mot 15cm men att fenan är mer långsträckt.
    Så som weedfins är med en rake runt 45grader.
    Har själv kommit ned i Storlek (Djupgående) på 20 och 22cm med segelstorlek på 5,5 och 5,9och6,3.
    Rimligtvis så borde en fena som är 22djup och med en profil som inte är tjockare än en normal rak fena skapa mindre motstånd än en rak fena som är 26 eller 28cm.
    Med andra ord om en fena med 20cm djup generera lika mycket/lite lyft som en fena på26cm förutsatt givetvis att den ena eller den andra inte har dålig profil.
    Så borde rimligtvis 20cm fenan generera mindre motstånd i vattnet och där igenom få en högre hastighet.
    Men sen ska man ju veta att det spelar ingen roll vilken fen eller segel/ bräda jag använder om jag inte har koll på tekniken och hur man trimmar grejerna rätt i förhållande till varandra.
    Och det går bara att gör genom många timmar på vattnet.
    Och gärna med mycket vind över 30 knop så att man närmar sej dom farterna som fena/bräda är avsedda för.
    En fena som är perfekt vid 30knop kanske inte alls funkar över 35.
    Oj det blev mycket hoppas det var lite vettigt
    Mvh
    MickeÖ

  • fantasten

    Medlem
    19 november, 2009 vid 16:55

    Har läst igenom hänvisningarna och kommer med tolkningen att ja det finns många förenklade förklaringar. Det är dock inte detsamma som att de fysikaliska modeller vi använder idag inte skulle förklara varför vingar ger lyftkraft med en hög noggrannhet.
    Och jo lamminäraflöden är intressanta även idag fråga vilken hajdräkt användande simmare som helst.

    H/Fantasten

  • fantasten

    Medlem
    19 november, 2009 vid 17:00

    Se Dr Ola.

    H/Fantasten

  • carl-r

    Medlem
    19 november, 2009 vid 18:03

    Kollade lite igår om jag kunde hitta nån info om design av aero-och hydrofoils och ramlade in på XFoil site. Sen hittade jag efterföljaren xflr5. Och nästa sida jag hittade var den här tråden från 2004 där Boogie på C3 undrar om hur man använder just det programmet.
    Testade att köra igång programmet, men ärligt talat så var det liite, nej mycket, svårare än jag hade hoppats på. Det är nog nästan så man är tvungen att läsa manualen, så illa är det. 😉

    Är det nåt som används av någon här?

  • carl-r

    Medlem
    19 november, 2009 vid 18:14

    Mina tankar om aerodynamiken på gubben på brädan är att man iallafall har en fartdräkt som inte skulle vara FIS-godkänd i slalombacken för att den är aldeles för hal och har noll genomsläpp. Och om man har jämfört att stå rätt upp i fartdräkt med fartställning i vanliga skidkläder, så kan man dra slutsatsen att våtdräkten inte är så himla tokig när det kommer till fartvinden.

  • andersbq

    Medlem
    19 november, 2009 vid 18:25
    tbsurf;588950 wrote:
    Och om precis detta hörde jag en diskussion (ovetenskaplig men ändå intressant) om dom där speeddräkterna som var på tapeten för några år sedan. Det pratdes då om att eftersom vi är i en ” vakumbubbla” när det går för fullt på slören så utgör vi inget luftmotstånd.

    Skulle säga så här: när man slörar i 40 knop (drygt 20 m/s fartvind framifrån) och har 15-17 m/s riktigt vind snett bakifrån, så blir det typ 3-4 m/s vind snett framifrån kvar, det är nästan vakuum men inte helt. Att ha fartdräkt för 3-4 m/s kanske gör någon promilles skillnad.

  • imported_mickeo

    Medlem
    19 november, 2009 vid 18:29
    Carl R;589034 wrote:
    Mina tankar om aerodynamiken på gubben på brädan är att man iallafall har en fartdräkt som inte skulle vara FIS-godkänd i slalombacken för att den är aldeles för hal och har noll genomsläpp. Och om man har jämfört att stå rätt upp i fartdräkt med fartställning i vanliga skidkläder, så kan man dra slutsatsen att våtdräkten inte är så himla tokig när det kommer till fartvinden.

    Shitt och jag som ganska ofta kör i min torrdräkt (Skoteroveral) ijämförelse med fartdräkt.
    Nä jag tror inte att det spelar någon roll föränn vi börjar passera dubbla vindhastigheten men jag hoppas att jag har fel.
    Tänk vad enkelt jag byter till fartdräkt och vips går det låt oss säga 10% fortare från dryga 43 till hmmm???
    Ett önsketänkande men ni får gärna bevisa att jag ar fel ingen blir gladare änn jag:smile:
    Ha det gött.
    Mvh
    MickeÖ

  • carl-r

    Medlem
    19 november, 2009 vid 18:34

    Precis, det är inget att bry sig om i praktiken. Och även om det var det så skulle vi varit på rätt planhalva ändå.

  • carl-r

    Medlem
    19 november, 2009 vid 18:43

    45 grader choco.
    http://www.seabreeze.com.au/forums/topic.asp?TOPIC_ID=57711

    Ser det inte ut att vara aningens bredare bas än den här?http://www.chocofins.info/index.php/ws

  • tbsurf

    Medlem
    19 november, 2009 vid 19:13
    andersbq;589035 wrote:
    Skulle säga så här: när man slörar i 40 knop (drygt 20 m/s fartvind framifrån) och har 15-17 m/s riktigt vind snett bakifrån, så blir det typ 3-4 m/s vind snett framifrån kvar, det är nästan vakuum men inte helt. Att ha fartdräkt för 3-4 m/s kanske gör någon promilles skillnad.

    point taken Bq, gött att fler med fötterna på jorden hoppar in i den här tråden 🙂

  • benke-2

    Medlem
    19 november, 2009 vid 19:59

    Går ju å räkna på fartvindens hastighet och vinkeln (vektåårn) och vindens bromsande verkan, men det är ju sällan man kommer närmare skenbara vinden än 40 grader.
    Så vinden studsar nog mest i ryggen där en våtdräkt borde ge helt ok aerodynamik, om man inte ska till kanalen där kan man få vinden lite mer rakt framifrån.

  • jester

    Medlem
    19 november, 2009 vid 21:37
    Quote:
    Så vinden studsar nog mest i ryggen där en våtdräkt borde ge helt ok aerodynamik

    Där brukar ju någon *host* hänga en massa sandsäckar… 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    19 november, 2009 vid 21:42

    Själv tycker jag ni speedseglare borde prova såna där “strutar” som speedski-åkare har på underben m.m. för att fylla ut vaken när det går undan. Lycka till med att klura ut i vilken riktning de ska peka för att göra nytta. 🙂

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing WEED FIN discussion with C3

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.