Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing WEED FIN discussion with C3

  • tbsurf

    Medlem
    20 november, 2009 vid 07:33
    Jester;589086 wrote:
    Där brukar ju någon *host* hänga en massa sandsäckar… 🙂

    Aha, det börjar klarna. Det är ryggans fel att det gått så kass sista tiden.. 😀

  • safesurfer

    Medlem
    20 november, 2009 vid 09:10

    De förra choco speed weed från surfbutiken var väl ca42 graders rake de nya är 45 vad är det mer som ändrats. Jag tyckte de hade väldigt dåligt lyft och väldigt mycket flex för sin storlek. Jag kanske kör för bredbräda och för stort segel för min storlek. Undrar om de nya fenorna är lite styvare. Fick en känsla av att lyftet i fenan hamna för långt bak i boxen så jag hade hoppats på att de flyttat fram fenen lite.

  • svenne

    Medlem
    20 november, 2009 vid 09:25
    andersbq;589035 wrote:
    Skulle säga så här: när man slörar i 40 knop (drygt 20 m/s fartvind framifrån) och har 15-17 m/s riktigt vind snett bakifrån, så blir det typ 3-4 m/s vind snett framifrån kvar, det är nästan vakuum men inte helt. Att ha fartdräkt för 3-4 m/s kanske gör någon promilles skillnad.

    Nej, det blir det definitivt inte. Det blir “nästan vindstilla” (dvs dynamiskt flöde saknas och du befinner dig nästan uteslutande under statisk belastning), men nåt vakuum får du leta noga efter.

  • jester

    Medlem
    20 november, 2009 vid 11:57
    SafeSurfer;589149 wrote:
    De förra choco speed weed från surfbutiken var väl ca42 graders rake de nya är 45 vad är det mer som ändrats. Jag tyckte de hade väldigt dåligt lyft och väldigt mycket flex för sin storlek. Jag kanske kör för bredbräda och för stort segel för min storlek. Undrar om de nya fenorna är lite styvare. Fick en känsla av att lyftet i fenan hamna för långt bak i boxen så jag hade hoppats på att de flyttat fram fenen lite.

    Ja, jag sätter på en storlek större än vad jag brukar när jag kör med mina. Tycker dom funkade riktigt bra.

  • mattias-j

    Medlem
    20 november, 2009 vid 12:50

    Det är som Micke skriver. Nu seglar vi i 40-45 knop i 35-40 knops vind, och då känns det inte som det finns något luftmotstånd. Men vill man nå högre farter så krävs att man tänker till även ovanför vattenytan. Målsättningen som man borde ha är ju att kunna segla i 50 knop i 25 knops vind för att kunna ha så stor kontroll som möjligt. Nu ligger ju rekordet för oss på 49.09 knop och det i nästan lika mycket vind. Hydroptere seglar i 51 knop i 30-35 knops vind…

    Skitsamma, vi ska snart fräsa den första sjögräsfenan och det ska bli kul att se och prova resultatet….

  • nouse

    Medlem
    20 november, 2009 vid 13:39

    Ingen som har testat det här.

    http://www.mclubemarine.com/hullkote/

    kanske motsvarigheten till fiskarnas slem…

    Finns för segel oxå…

  • badjanne

    Medlem
    20 november, 2009 vid 13:49

    Skitsamma, vi ska snart fräsa den första sjögräsfenan och det ska bli kul att se och prova resultatet….

    Hörde att Wolfgang Lessacher gjort ett plexiglasfönster bakom fenan och monterat en videokamera där för att mer i detalj efteråt kunna studera vad som egentligen händer

  • tbsurf

    Medlem
    21 november, 2009 vid 07:06
    Badjanne;589196 wrote:
    Hörde att Wolfgang Lessacher gjort ett plexiglasfönster bakom fenan och monterat en videokamera där för att mer i detalj efteråt kunna studera vad som egentligen händer

    Det är bara för att se om han glömt fenskyddet.. gammal och senil vetu :smirk:

  • badjanne

    Medlem
    22 mars, 2010 vid 16:30

    Hej
    Är just nu i Österrike i kör skidor.
    Fick följande info pa min facebook dag fran Martin:

    Martin van Meurs den 20 mars kl. 09:14
    Hi Jan,

    How are you doing?

    Sure, I remember and I know Boogie has been talking about wed fins with his businesspartner. Perhaps it would be good if you send me an e-mail and I’ll forward it with additional remarks to Boogie. It would be good if you could point out how many riders you think would be interested as it neds to be interesting enough for them to wlk that route.

    martin@gps-speedsurfing.com

    Best regards,
    Martin

    Finns det nagot intresse?

  • jester

    Medlem
    22 mars, 2010 vid 16:48
    Quote:
    Finns det nagot intresse?

    Ja….

  • tobhed

    Medlem
    22 mars, 2010 vid 17:40

    …eller också får Boogie & Co. komma på en lösning hur man får bort gräset från havet permanent

  • surfan

    Medlem
    22 mars, 2010 vid 20:41
    Jester;602730 wrote:
    Ja….

    Ja vi är på

  • lasso

    Medlem
    22 mars, 2010 vid 21:55

    Ja, absolut, till rätt pris!

  • larsd

    Medlem
    23 mars, 2010 vid 06:15

    Ja, absolut, till rätt prestanda!

  • kapten-k

    Medlem
    23 mars, 2010 vid 12:32

    jag är på om det blir nått bra, grepp och lyft efterlyses på alla weedfenor.

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing WEED FIN discussion with C3

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.