Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing windsurfa från habo ljung till malmö

  • windsurfa från habo ljung till malmö

    Publicerad av melker-2 på 14 april, 2011 vid 16:40

    Har med en kompis funderat på att försöka surfa mellan habo ljung och malmö.

    Vad tror ni, är det möjligt?
    Borde man ha en följebåt?
    Vilka är de bästa vindförhållandena om man vill surfa en sådan sträcka?
    Vad mer bör man tänka på?

    teamrider svarade 13 år sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • m3lk3r

    Medlem
    14 april, 2011 vid 19:58

    Jag vet inte men jag gillar ditt namn.

  • surfslusken

    Medlem
    14 april, 2011 vid 20:19

    De första man bör tänka på e att tåget e ett mkt enklare o smidigare alternativ.

  • thomasb

    Medlem
    15 april, 2011 vid 06:36

    Fixa en bräda med lite volym så är det inga problem. 🙂 Gjorde det med en polare för ett par år sedan med en större gammal pråm från 80-talet. Från Habo till Turning Torso till Bjärred och tillbaka… Från Torson till Bjärred hade vi bra vind, tog c:a 20 minuter!

  • bananen

    Medlem
    15 april, 2011 vid 08:20

    Tag buss 132 från Habo

  • lars_k

    Medlem
    15 april, 2011 vid 12:30

    Surfa över till DK istället och köp en kasse pilsner! Känns mer motiverat och lite mer Stighelmer nostalgiskt.

  • melker-2

    Medlem
    16 april, 2011 vid 09:55
    ThomasB;652552 wrote:
    Fixa en bräda med lite volym så är det inga problem. 🙂 Gjorde det med en polare för ett par år sedan med en större gammal pråm från 80-talet. Från Habo till Turning Torso till Bjärred och tillbaka… Från Torson till Bjärred hade vi bra vind, tog c:a 20 minuter!

    OK. min största bräda ligger på 125l men jag väger inte så mycket så de borde nog gå.

    Då är det bara att vänta på de rätta förhållandena sen ger vi oss av!

  • rasmus_w

    Medlem
    16 april, 2011 vid 12:07

    Det är väl inga problem att segla långa distanser med liten bräda om man bara har rätt förhållanden och är hyfsat vältränad. Jag seglade tvärs över Kalmarsund på 100 liters slalom nån gång i mitten av 90-talet. En annan gång kryssade jag från Lökenäs till Stora Rör på Öland och slörade sen hem, också det på slalomprylar.

  • thomasb

    Medlem
    16 april, 2011 vid 15:09

    Det är absolut inga problem att orka distansen, om det nu inte blåser upp till storm vill säga så kolla proggen innan. Sen kan det vara smart att ta med lite extra tampar också, ifall nåt skulle behöva fixas på vägen. En mobil i Aquapac för nödlägen kan ju vara nåt om man skall riktigt långt.

  • rasmus_w

    Medlem
    16 april, 2011 vid 16:31

    Med liten bräda brukar man inte behöva oroa sig för att det ska öka. Det brukar mer vara avtagande vind som kan ställa till det.

  • teamrider

    Medlem
    24 april, 2011 vid 21:24

    Det är inga problem att göra den turen. Har gjort den flera gånger. Ha bara koll på inloppet till Malmö Hamn så att ni inte hamnar framför en färja. I mitten på 90-talet var det faktiskt en vindsurfare som fick dyka när en flygbåt (går tyvärr inte längre) drog rakt över hans utrustning…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing windsurfa från habo ljung till malmö

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.