above_the_law
Forumsvar skapade
-
gonzo;539336 wrote:vi är ett gäng som e sugna på att dra.
vi har kikat på hvide sande där är det hyffsad prognos än på fre och halva lördag.
http://www.windguru.cz/se/index.php?sc=48029Achtung!
Ska ni eller vet någon annan som ska över så ring mig är ni snälla, om det finns plats i bil!
0706695030 -
Mat;539343 wrote:Tror att jag satsar på lite vågsurf i Klitmøller istället. Åker torsdag morgon och tillbax lördag kväll. Nicco är med. finns plats kvar i bilen…
Yepp:laugh:!
Hur tidigt drar vi?
Ju tidigare desto bättre för min del… Ser ju ut som om torsdag morgon blir fetast! -
gonzo;539346 wrote:hade varit fint men vinden ser inte het ut där i nuläget och jag vågsurfar ju inte. men om prognosen ändrar sig så hör jag av mig
Dags att börja då Gonzo!
Det är i s f något du aldrig kommer att ångra.
Jag har en 8.0 som är perfekt att lära sig på, som ändå ska med om det blir för slöa vågor på lördag. Du kan väl i o f s säkert få med dig någon demobräda från Surfers…?
Dessutom är Dk förhållandevis snällt och lämpar sig riktigt bra för nybörjare också!
Häng på nu! -
Svinet;539394 wrote:Mat och Nicco! Skall ni ha plats i boendet? Om ja var är ni mest sugna på att bo? Vi funderar på nr vorupo eller klittan
Hallå igen!
Jag vill gärna ha boendeplats två nätter:-), men det förutsätter att Mat bestämt sig för att åka eller inte (eller någon annan)… Har inte tillgång till bilen, som sagt…
Har kollat prognosen och verkar vara ungefär samma swell forecast på båda ställena. Dessutom så är det ju inte långt att åka med bil, så för min del spelar det ingen roll ang boendet. Jag är glad om jag får möjlighet att slagga under tak och torka dräkten.Satsar på surf och försöker nog hålla mig från wakestyle p g a ”kraschande” vänsterknä och prognos…
-
Mat;539232 wrote:Lista är oxo ett alternativ… verkar går av fredag,lördag men kanske lite sent att planera.
Precis vad jag just la ut på vår Facebook-tråd:-)!
Sele ser också kanon ut men lite längre att åka…
Sele:
Mellan 5-10 ft ons em-lördag em.
http://magicseaweed.com/Sele-Surf-Report/554/
vs Lista:
http://magicseaweed.com/Lista-Surf-Report/653/
vs Klitmöller:
http://magicseaweed.com/Klitmoller-Surf-Report/161/Jag röstar på Norge!
Kanske tors-lörd kunde vara något?
Sjukt sugen nu… Sitter ute i Draget och väntar på vind (på gränsen just nu…)Let´s keep in t
-
hildingdude;539177 wrote:Tjena, klitmöller låter ball =) hur mycket plats finns det? =)
Vet inte. Kolla med Martin
-
Jessmn;539184 wrote:Tack för inbjudan men jag skall hem till min familj i Sverige i påsken…skall själv til Agger i Jylland 24-26 april super gott ställe att kitesurf….Klitmøller er til bølge surf jag är inte till
vågor ännu:-))Trevlig resa
Ahhha,
läste visst inte sista raden om att det var i Skåne du ville ha sällskap. Eftersom du skrev enl DMI o s v så blev jag lite förvirrad:-). Sorry…. -
Jessmn;538980 wrote:Hej alla:-)
Har kollat den danska dmi och ser ut som 8m/s torsdag hoppas det håller och lite mera. Vill gärna ha kontakt med någon som har tänkt att surf torsdag eller andra dagar i påsken för som sagt är ny med att kitesurf i Sverige. Skåne spot:cool2:
Jessica
0045 30360408Hej Jessica,
vi är ett helt gäng som är inne på att dra till Klitmöller eller N Vörupur/Bunkers etc. Jag tycker i o f s att prognosen ser lite för tveksam ut ännu så länge. Kan ev bli bra vågsurf men vinden är på gränsen både vad gäller riktning och styrka… Tror Martin redan har bokat stuga, men beror på prognos som sagt…
Vi är:
Nicco Fredrik Schiller
Martin Ericsson
Lukas ?
Alexander Jansson ”Rusiak”
Mathieu Turries
Nils Heuman
Neven Zoric
mfl.Facebook???
http://www.facebook.com/inbox/readmessage.php?t=1009554413786 -
sourra;538865 wrote:Rågelund sög balle men bara nån mil längre norrut stod flaggorna rakt ut. Aldrig mer åka på rosa dmi-prognos…
Varför åka söderut när DMI klart visade att det var fullt ös norröver?
Ja just ja, ”inget skärgårdssurf”;-). MEN yttre delen av Öckerö och Hönö/Fotö-sundet kändes knappast som skärgård.
Riktigt fin vågsurf också i strålande sol på en ”semi-secret” (i vissa kretsar i alla fall)… Den som söker med öppna sinnen skola finna;-) -
Funkar inte för mig…. MEN låter som om vi ska försöka väcka dom ”hundarägare” som ännu sovit och liera oss med dom i det här ärendet!
Aloha till våra PR-agenter i VSK:-)! -
debkåusf;538686 wrote:lyssna efter 05:50
5:50 på ”Senaste nyheterna” eller?
-
Spray;537923 wrote:Tack för review:n!
Det blev Psycho2 hooded 6/5/4 med DL psycho gloves 3mm samt Heat 7mm rounded toe.
Jag har just utökat min säsong med fem månader. 😀
Bara att gratulera!
Du kommer inte att ångra dig.Riktigt längtar efter att dra på mig min O´neill-gear idag på em när vinden kommer till västkusten… Imorgon verkare det dessutom kunna bli riktigt bra vågsurf också:laugh: !
-
Revert;537719 wrote:Vad ska man satsa på som första kite? Pengar är inget problem så det får bli nya prylar.
Om pengar inte är något problem, så ändras ju förutsättningarna totalt tycker jag i alla fall (bara att gratulera dig)!
Var inte så mesigt ödmjuka nu va, ha ha!Mitt generella och bästa råd är (som vanligt):
– Kontakta återförsäljare för samtliga märken som du är intresserad av, förklara din situation och be att få testa så många kites som möjligt. Först därefter vet du vad som passar dig bäst för stunden (kommer antagligen ändras efter hand som du utvecklar din åkning och stil)!Övriga råd och förklaringar:
1. När jag till en nybörjare (vanligen) skulle ha givit rådet; – Köp en 12:a och en 7:a, ”förlåtande” SLE med total depower och ettt säkerhetssystem som du känner till….
Blir det nu istället; Köp en serie moderna C-kites OCH en linje SLE! D v s en 14 kvm, en 12:a, en 9:a, en 7:a och en 5:a NY C-kite med möjligheter till totaldepower via en kompletterbar 5:e lina (som dock har bra depower utan). Köp DESSUTOM (något färre varianter av) SLE av samma märke (har ju större depowerspann).
Gå sedan en PRIVAT-kurs MED den ovan nämnda utrustingen!2. När jag (kanske) skulle givit rådet; – Alla stora märken har nästan samma kvalité och användarvänlighet….
Blir det nu istället: Köp Flexifoil!!!!!!
Ni som känner mig vet att jag själv dock kör BEST Nem HP för tillfället… Det gör jag bl a p g a att det är den kite som jag tycker har högst prestanda och erbjuder mest variation OM man har en begränsning i hur många kites man har råd med mm. Best Nemesis HP är nämligen unik i det avseendet att den har ett enormt vindregister, utan att vara det minsta förlåtande (t ex hört flera rutinerade åkare som inte VÅGAR köra den;-).OBS! Varje gång jag testat en Flexifoil (åtskilliga ggr nu) har jag åter tvingats erkänna att dom känns så mycket ”First Class” som det går att få! Känslan skulle jag beskriva med att stänga dörren på en RR eller splirrans Mercedes jämfört med en t ex en gammal fård Fiesta (och då jämför jag med alla andra ”stora” märken)… om du förstår vad jag menar?!
PS. Jag har haft nöjet att testa de flesta märken och har också ägt en Flexi Atom 5:a och ångrar bittert att jag inte behållit den kiten… (Alex kanske kan intyga, ha ha?). Jag är sponsrad av Robsport, MEN kan garantera att det INTE är därför jag ger dig de här råden!Ds.Å andra sidan, så verkar det ju som om du har råd med lite ”trial och error”, så köp ALLA kites och ALLA märken vet ja!!! Jag behöver också lite ny utrustning och kan erbjuda gratis kitekurser som ersättning om du vill…;-)
-
Spray;537495 wrote:Aha så du äger en psycho2 654 med luva?! Vad tycker du om den? har hört att luvan kan släppa in vatten, stämmer det? Berätta gärna vad du tycker om den.
Just nu lutar det åt att jag tar O’neill Heat 7mm Round Toe Boots på fötterna.
Frågan är vilka handskar man ska ta.
Är inte 3mm för lite?! Känns dumt när det finns 5mm. Hur är det med krampkänningar (jag vindsurfar iofs)Psycho2 654 med luva it is!
Grym kvalite och rörelsefrihet, samt supervarm. Möjligen för varm…
Ang huvan så har jag inte haft några som helst problem, varken då jag vågsurfat eller kitesurfat i isslask. Den har verkligen fått bekänna färg dessutom, bl a efter en incident då det gick en lina (strax innan julafton), låååångt ut i A-bay;-)… Låg och blev spolad i rätt feta vågor en bra stund utan att ens tänka på att det var några tendenser till iskallt vatten i huva/nacke… Vid tillfället blåste det ca 15 m/s och var strax under 0 grader i luften (enl termometern i bilen).MEN, kan tänka mig att det skulle kunna strila in lite vatten OM man inte är noga med att sätta kardborrelåsen i nacken på ”rätt sätt”, samt inte drar åt resorsnodden i fronten.
Jag var absolut skeptisk innan jag köpte den ang deras lösning med huvan, MEN är som sagt klart stokad efter att ha testat den!Det är ju en rätt saftig investering, men jag tycker det har varit väl använda pengar.
Vore i o f s klart intressant att få höra en resension från någon som kört både P2 och F-bomb, samt Infinity!!!
Något för Nordic Surfers Mag?! Mat kanske vet (han har ju P2 har jag för mig i alla fall)????Ang handskarna så fryser jag inte så lätt om händerna och har klarat mig bra med mina 3 mm. Dom är ju helt täta i sömmarna och har en fläns i handleden för att hindra läckage via handleden. Jag tror att det är det ”nya” neoprenet som gör att det räcker med så tunna. Dessutom minskar ju risken för kramp och dålig cirkulation med smidigheten, vilket gör att man inte fryser så lätt.
Det bästa med just psycho handskarna är dock att dom hållit så bra, till skillnad från många andra handskar som jag testat att kita med. Har haft dom sedan senhösten och kört ovanligt mycket den här vintern.
Lycka till i ditt val!
-
Jag har kört Mutanterna 6/5/4 på fötterna med hiden split och psycho handskarna 3 mm hela vintern och inte ens frusit när det varit is och snöat!!! Handskarna har hållit superbra också med dom förseglade sömmarna (samma typ som på min Psycho 654 dräkt.
Jag är klart stokad över hur smidiga & varma alla dom prylarna är!
Kan varmt rekommenderas!