above_the_law
Forumsvar skapade
-
@mes 505736 wrote:
Hej,
Jag blev inblåst i Lejet igår med vsurf och fotade lite istället och det kom ut en kajtare med skrikrosa shorts (!) som såg ut att rippa ganska hårt för ett otränat öga. Hur hårt rippade kinky-pojken..är det VG eller MVG? Bara som en referens till nästa år då mitt kajtande kommer att långsamt explodera….
Rosa shorts är INTE snyggt på bild…finns liksom ingen bortförklaring…
😉JAsså Alex, du hann hem från dopet innan solen gick ner i alla fall? Grattis:-).
Hoppas du fick inviga 5:an också. Nästan så jag ångrade mig i söndags morse… Men jag fick riktigt go vågsurf i stället. Får nog köpa både en 7:a och en 3:a istället!!!
Go BILD me! -
above_the_law
Medlem6 oktober, 2008 vid 13:17 som svar på: Va ute i morse och fick ett vinddropp från17 till 5 m/s@Yann 505705 wrote:
Hörde det var grymt i hamnen om det är det du tänker på men 50 pers i lineup. Där är min smärtgräns nådd för länge sen. La mig och vågsurfade lite ovanför stenen i Läjet men var alldeles för trött i armarna för att få något vettigt.
Det var en Ozone Light 3a med 15m linor jag var ute på. :p Joystick!!!!
Menade hamnpiran ja, men konkurrensen var inte så jobbig faktiskt och det var en riktigt skön stämning dessutom:-)!
Va, var det en 3:a?!!!! Fan, det måste jag testa någon gång. Såg ju riktigt roligt ut när du körde i alla fall… Sålde tyvärr min 5:a i strax före helgen för atr skaffa en BEST Nemesis HP 7:a (depower som en 5:a men mer stabil), så nu måste jag nog ha en 3:a också, he he. Har ju i o f s en övnings foil och kraschar den så kan man ju alltid vågsurfa in i sådana förhållanden….Ha det gott till nästa sväll!
-
Skulle tro att du syftar på vilken som är den ”minsta” vinkeln som en kitare kan hålla som kurs i förhållande till Vinden och med hänsyn till ”the apparent wind”?
Apparent wind kan förklaras med att vindfönstret förflyttas bakåt ju fortare du kör på vattnet med brädan då kiten i sig trycks bakåt av vinden. Det är t ex därför som en smal LE och tunn profil på kiten gör att det går lättare att höjda men ger mindre grunt/grunddrag.
OBS! För att gå så högt som möjligt så ska man alltså köra så sakta som möjligt men fortfarande plana utan problem. Då kommer vindfönstret att ligga längre upp mot vinden i förhållande till brädan och kiten, vilket gör att kitaren kan gå högre i vind. MEN ju mer det blåser desto högre kan vi gå, förutsatt att vi orkar trycka ner brädan i vattnet ordentligt och inte kör så fort….Som svar på frågan;
så är det väldigt svårt att svara på eftersom olika kiter har olika gränser för sitt ”vindfönster”, samt att längden på brädan påverkar enormt mycket (ju längre desto bättre höjdegenskaper o s v). Dessutom förflyttas ju vindfönstret bakåt när farten på brädan ökar….MEN det går säkert att räkna på för varje enskild kite tillsammans med brädan….Intressant? Nja…. Ut på vattnet och ha skoj istället vet ja:-)! -
above_the_law
Medlem5 oktober, 2008 vid 17:17 som svar på: Va ute i morse och fick ett vinddropp från17 till 5 m/sYann;505265 wrote:Samma grej i Läjet men där dog det helt. Ena stunden på gränsen till överiggad på 5an och sen gick det inte ens att hålla den i luften.Ja, man blev ju förvånad över att inte se dig i lineupen i morse/förmiddags istället:tongue: . Det var ju riktigt nice att surfa på riktigt igen en dag som denna även i Svedala (innan vinddroppet och precis efter)!
Fast du kansek drog och vågsurvade på någon annan spot efteråt?
Tänkte nog att det var du som var ute med Ozon 5:an… -
Inte direkt för nybörjaren egentligen eftersom det nästan enbart är rev man surfar på, men annars worl class vågor och du kan säkert hitta lättare vågor också. Det är nog en av de intressantaste spotsen som finns kvar på vår planet… ”som Bali på 50-talet”…
Res dock direkt från Manilla till Cebu och Surigao City och ta sedan båten över om du ska få med surfbrädor. Ska du till t ex Boracay först och planerar att fortsätta där ifrån så slutar det troligen med att du tvingas flyga tillbaka till Manilla förs i alla fall.
OBS! Inga cash machines på Siargao!!! Annars riktigt billigt att leva:-).
Fakta:
Consitency i dec: 60% (men jan-feb bara 20% och 1-2 ft)
Våghöjd i dec: ca 4 ft
Riktning från: nordost-ost -
Tja, det är bra att ha en son som väcker en kl 06.00 ibland, även på söndagar, ha ha! Fick suuuuupernice vågsurf idag innan tok-droppet, först i Åsa Stenudde men stängande våg och sedan fett i Läjet. Tur jag sålde 5:an till Alex innan så jag slapp ha beslutsångest för om jag skulle vågkita eller surfa också faktiskt…. Yann var den enda jag såg till, så var var ni andra???
-
above_the_law
Medlem1 oktober, 2008 vid 05:56 som svar på: Downwinder från Ringhals utblås till ApelvikenPrecis det jag menade (ang sv) så klart, med tanke på Yann:s inlägg om vågen på sv.
Det gäller ju att tänka utanför hjälmen om man ska komma åt dom riktigt unika spotarna:-)!:smile:Mav;503937 wrote:Japp, Det var N eller NV när vi körde.Men istället kan man ju avge sig från viken och köra till Ringhals och avsluta med en wave-session i utblåset =)
Eventuellt kan det bli så att jag ska köra en längre distans på lördag/söndag… Men annars är jag nog på att köra. Ifall det blir stark SV längst hela kusten (SÖNDAG!!) siktar vi på att köra Malmö till Varberg… Beräknar att det borde ta 10timmar nonstop och bli ett nytt distansvärldsrekord =)
det vore en soft söndag =)
-
above_the_law
Medlem1 oktober, 2008 vid 05:51 som svar på: Downwinder från Ringhals utblås till ApelvikenZilversurfarn;503928 wrote:Kanske inte helt lyckad vindriktning då har vi mestadels kryss hela vägen till Varberg. Funkar nog smidigare på NV, vilket det väl var i söndags eller Erik?Kanske var lite otydlig där,
MEN vågen blir ju magisk på¨sv och vad är det som säger att man inte kan börja i t ex Läjet (eller varför inte Gamla Köpstad) och avsluta vid Ringhals eller Åsa;-*)….??Om någon vill köra lite kortare är det ju bara att gå i i Kärra Dal eller liknande.
Varför G:a Köpstad? Jo, utanför Fritidsgården i södra Träslövs Läge finns ju en riktigt nice våg också vid grundet…
-
above_the_law
Medlem30 september, 2008 vid 17:28 som svar på: Downwinder från Ringhals utblås till ApelvikenNu på lördag kanske Yann, Erik, Silver, Mat m fl?!!!! Verkar bli sv….
Jag är gärna på om utsikterna håller i sig:-)… -
above_the_law
Medlem29 september, 2008 vid 08:02 som svar på: Smakprov på bilder ifrån A-viken Rendez Vous.Håller med Huge, du måste vara foto-pro:-)!
Dina bilder är verkligen något extra, så jag förstår att du tar betalt för dom…
Kanske läge att samarbeta med Mat T och Nordic Surfers Mag?!
Hoppas få se mer av dina shots i framtiden.Tack för att du dök upp till tävlingen:-)
-
sourra;503160 wrote:Da Silva kör också för Naish. Lite synd att Kevin inte nådde hela vägen fram med tanke på att han inte bara är grym på att åka utan även verkar vara en ödmjuk skön prick till skillnad från somliga andra.
Åh fan, umgås ni ofta du, Aron och Kevin?:wink:
Som sagt, nu är det dags att dra ut och kita eller kanske t o m vågsurfa lite innan det lägger sig igen…
-
Stort tack för ett riktigt bra arr med mycket glädje och skön stämning!
Funkade ju faktisk helt ok med det tekniska till slut också för att vara första tävlingen, men nu vet vi ju att ”hesa Fredrik” och en liten flagga INTE funkar;-)!
Särskilt tack till er som valde att ställa upp som funktionärer och ännu mer till Bonnen & Gonzon som slet med att få ut bojjarna. Men nästa år ska ni väl vara med själva gubbar?!
Ser fram emot nästa års upplaga redan, samt vågtävlingen:-)!
/Nicco -
Varför inte köpa två st FCS-plugg från t ex Fille i Varberg (agenturen), borra med cirkelsågborr ner till däcket, bygg med epoxy (om det är det i brädan, annars polyester)under och runt om pluggen. låt härda. Slipa sedan ner till dess att bottenlaminatet och pluggen ligger i exakt samma nivå.
Sedan har du ju EN bräda för olika förhållanden…bara att ta bor mittfenan när du vill ha en loose skate känsla för små vågor och sätta dit den när du vill ha stabilitet i större vågor och köra mer vertikal vågsurfing…
Eller så sätter du dit fyra plugg så att du kan köra den som en Quad set up…Lycka till! -
debkåusf;501971 wrote:Ha ha, du har legat is ser jag! Om jag får provköra så kan jag lägga ett bud sedan(Världsbankerna kommer dock inte skälva i grundvalarna). Is o mastfötter vågar jag mig inte på dock. Vi kan ju snacka på lördag för nu e de nog tokläge för dig o fixa barnvakt, tävlingen blir nog av i helgen om prognosen fortsätter att vara lika krääm!
Vi ses absolut till helgen:-)!
Kanske får med mountainboarden om plats finnes… -
above_the_law
Medlem23 september, 2008 vid 12:54 som svar på: Custom brädor ifrån Bluebottle surfboards!!Ser ju intressant u!
Jag vill också testa:-)…Vad har du haft för idéer bakom shape, fenplacering och mått? Ser ut att vara lite väl fet i aktern tycker jag…men bomb proof!
Vad kör dom för material och mm?