Forumsvar skapade

Sida 113 av 135
  • above_the_law

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 06:37 som svar på: Har en fråga
    tony27;491771 wrote:
    Flexifoil Omega 2008 130/41(bräda)+Best Nemesis EZ Pump 12m2 2008+Mystic Firestarter 2008 (sele) för 12000 kr (nya alltså), är det en bra deal?

Tjena, har du möjligheten att köpa det där paketet så köp!?
    MEN är det du som tänker sälja prylarna så betalar jag bättre!!!
    13 000 SEK bjudet från min sida vid snabb affär. Jag behöver prylarna omgående!
    Var kan jag hämta prylarna i så fall?
    Jag bor i Nyköping.
    Ring mig på:
    0706695030:laugh:

• above_the_law

Medlem
    18 augusti, 2008 vid 07:13 som svar på: Väjningsregler i Varberg
    Jeppo_F;489882 wrote:
    Japp. Det var jag. Jag ber återigen om ursäkt. Jag såg dig på långt håll, och försökte höjda upp så mycket jag kunde så att du skulle kunna passera i lä. Sen kom en av dagens mycket få hoppbara vågor och jag laddade på en framåt. Det var ett tveksamt läge, men jag trodde verkligen inte att jag var så nära, och att det skulle vara några meters marginal när jag landade.

Det var för nära, och med för liten marginal, men jag tycker nog inte riktigt det var så farligt som du beskriver. Jag hade dåligt samvete efteråt, och blev inte förvånad när du stannade till senare. Men ingen ödmjukhet då heller? Jag höll med om att det var för nära och bad om ursäkt. Vi låg inte långt från stenhällen i norra delen av viken, en ganska dum plats att ta en längre diskussion.

Men det var väldigt trångt och stökigt i Lejjet i söndags med mycket folk som inte väjde, och mitt agerande ovan gjorde väl inte stämingen bättre direkt.

Som självutnämt straff bjuder jag på gifflar och kaffe i Lejjet ikväll. Eller kanske Apel, vågorna i Lejjet sög sist. Blå våtdäkt och grå gathhjälm.

/Jeppo

Respekt Jeppo!

Du är helt klart förlåten efter det inlägget och som jag sa på vattnet; ”den var en klart snygg frammåt”;-).

Jag kanske inte uppfattade din kommentar rätt (vilket inte var så konstigt i vind och vågor mm). Sorry i så fall. Tyckte dock mest att du mumlade något och la på ett leende som om du absolut inte brydde dig eller tyckte det var rent löjligt…

Skit samma. Det gick bra och du verkar ha koll, men jag tycker nog att vi all bör försöka ha lite större marginaler.
    Visst, kite-linor kan verka riktigt avskräckande men vindsurfingprylarna är bra mycket tyngre och hårdare vid en ev direkt kollision!

Det blir nog bra när vi alla vänjt oss mer vid varandra:-)

• above_the_law

Medlem
    18 augusti, 2008 vid 06:41 som svar på: Fan vad sjukt!

Synd att sådana människor hittat in på Steffo också och inte fattar att kitesurfare är en ganska lite posse!!!
    Någon skrev:
    ”Han heter egentligen:
    xxx xxxxxxx xxx”
    Finns det några garantier för att det är hans egentliga identitet?

Om inte lagens långa arm når fram krävs ju nästan att det statueras någon form av exempel här för att avskräcka;-)!…..

• Detta svar ändrades 6 år, 2 månader sedan av  admin. Anledning: Inte ok att hänga ut folk med namn på forumet
  • above_the_law

Medlem
    13 augusti, 2008 vid 17:39 som svar på: Väjningsregler i Varberg
    mikaels;489954 wrote:
    Hawaiianska vågsedvänjor i all ära, men som Yann skriver är det lagen som gäller om det smäller, oavsett hur hög eller låg vågen var. Vi har haft den diskussionen tidigare, det var lika svårt att få gehör för väjningsreglerna då, folk hävdade förkörsrätt på väg ut genom den chop som kallas vågor i Björkvik, eller rentav Garda, och så länge alla är överens, och ingen skadas, så kanske det funkar, men om det smäller, och någon blir skadad, kan det bli en dyrbar läxa för den som tror att hemgjorda sedvänjor går över lag.
    Sen är det en annan sak att det kanske inte blir ett problem så ofta, men väljer man att bryta mot sjöreglerna bör man nog iallafall vara medveten om vilka risker man tar…

Klockrent,
    end of discussion!

• above_the_law

Medlem
    13 augusti, 2008 vid 17:37 som svar på: Väjningsregler i Varberg
    Kamaaina;489933 wrote:
    Vad fan är styrbord på en kite?

Men för helvete!!! Om du inte fattar det så förstår jag inte vad du gör på vattnet över huvud taget???
    Vinden in från höger precis som när man vindsurfar så klart. Har själv även vindsurfat sedan början av 80-talet och vågsurfat sedan början av 90-talet MEN jag anser fortfarande att man som kitare måste ha exakt samma ”rättigheter på vattnet som alla andra liknande sporter!
    Visst, om det är lite side shore så är det väl inget större snack om att man ska hjälps åt så att de som är på väg att höjda på väg ut genom bryten får den möjligheten. Det stämmer ju också med styrbordsregeln som faktiskt bara gäller om båda kryssar, d v s en farkost för styrbord som slörar har inte rätt till väg för en som kryssar för babords halsar (vinden från vänster)! Alltså den som rider vågor på styrbord bör lämna väg för en som kryssar/höjdar ut genom vågorna på babord! Så vad är problemet????!!!!!!

OBS! Jag anser absolut att det måste det vara ”styrbordsregeln” som gäller om det är trångt och svårt att avgöra var andra är på väg (oavsett om man kitar eller vindsurfar), annars uppstår garanterat kollisioner förr eller senare om det är bra med vind och går fort!

Dessutom är det ju faktiskt ofta ganska rak on shore och hur löser du det då???!!!

En anledning till att jag började kita är att man kan få en upplevelse som är mycket mer lik riktig vågsurfing än med vindsurfingen, så att påstå att vi kitsurfare borde ge de finaste vågorna till vindsurfare är ta mig fn det dummaste jag hört! Sorry, men där är ni ute och cyklar rejält!
    En annan fin sak med kitesurfing är att man kan rida vågor mer fritt och åt båda hållen även om det inte är klockren side shore. Inte tänker jag ge upp den möjligheten bara för att vissa inte vill hålla sig till internationella sjöfartsregler.

Jag säger som den person som fick mig att testa kiting en dag när jag halvplanade på min vindsurfingbräda, medan kitaren tokplanade och hoppade över min mast:
    ”- Se inte så sur ut, utan BYT SPORT grabben!!!”
    Just då blev jag väl lite stött, men i efterhand kan jag inte mer än garva och hålla med honom till 100%, ha ha:laugh: !

• above_the_law

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 22:29 som svar på: Per!!! Kvarglömd BEST bom (med smartloop)?
    debkåusf;489628 wrote:
    Det är väl månne inte så att du ska ta å läsa tråden”bom uphittad i läjet”!

Tackar mannen!:smile:

• above_the_law

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 22:23 som svar på: Bom upphittat i Läjet igår…!!
    hhhhenka;489284 wrote:
    Ligger i säkert förvar i min kärra!!

Hallå,
    jag glömde min BEST-bom, moddad med ”smart loop” och kortade flexifoil-linor (borde vara en Flexi Foil leash på också)…
    Är det den du hittat?

• above_the_law

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 22:12 som svar på: Grattis avelshingsten Oskar

Grattis!
    Jäklar vad många vi börjar bli om att dela på kostnaden för kite-nanny nu;-)!!!!

• above_the_law

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 21:43 som svar på: Väjningsregler i Varberg

Håller med dig till 100 procent på samtliga punkter Yann!

Hade också allvarliga problem med en av vindsurfarna i söndags. En av incidenserna tog fn priset!
    Jag gick för styrbords halsar och jobbade på att höjda för att sedan kunna vågrida från piren. På vägen ut skulle jag ha kunnat plockat höjd vid ett flertal tillfällen i vindbyarna, men p g a vindsurfare som promt skulle gå i lovart även fast dom tappade fart och gick för babord, så valde jag att inte pressa. Till slut fick jag dock nog och visade klart att jag inte tänkte väja en millimeter. Till min förvåning så var det ändå en idiot (blå våtdräkt och grå Gath-hjälm) som vägrade väja OCH som om inte det vore nog så drog han på en frammåtloop precis innan vi möttes strax i lovart om mig! Hur jävla dum får man bli????!! Hade jag inte fallit av kraftigt just innan så hade han landat exakt min skalle eftersom han var så nära i lovart… Tror ni han bad om ursäkt;-)? Not! Han verkade ju inte vara någon nybörjare heller, vilket bara bekräftar min tes om att han nog hade fel antal kromosomer elller liknande…

När jag efter några bogar såg honom ligga och vattenstarta tog jag tillfället i akt för att tala om vad jag tyckte om hans tilltag tidigare. Första tanken var faktiskt att skyffla ett antal liter vatten med full kraft i nyllet på honom, men jag sansade mig och undrade bara om han kände till väjningsreglerna eller inte hade sett mig vid incidenten innan. Men inte blev det någon ödmjukhet då heller.
    Någon annan som hade problem med den där tomten?
    Ser jag honom göra något liknande igen så kommer det antagligen bli ”The Aussie Style for sure!”#¤%&/()=!!!!

• above_the_law

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 17:34 som svar på: Laajet onsdag!

Jag me´!
    Ska just börja montera på ytterligare en ”riktig” insert på vågisen, så imorgon em/kväll blir det soulsurf i Läjets vågor!
    Per (Thörns kompis):
    Ska du till Läjet imorgon? Kan du ta med min kvarglömda bom (BEST med smartloop) i så fall?!

• above_the_law

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 08:36 som svar på: Tips till minifötter!
    Virena;489009 wrote:
    Tjohooop!

I´m in löööööv:laugh:. Har minifötter typ 36 och har vägrat cykelslangar. Idag äntligen fick jag bytt mina stroppar till underground s. De satt som smäck på fötterna och den där lilla kanten på padsen man kan knipa fast tårna med var ju grym. Bara ett litet tips till er med små fötter som har svårt att brädan att sitta fast.

Oj oj vad det oskar och regnar nu, tur att man han ut en sväng i morse:laugh:

Bilder?

• above_the_law

Medlem
    8 augusti, 2008 vid 08:46 som svar på: Vågsurf Guethary July-08 (Kitade 3 dagar, med vågisen me:-)

Tjena!
    Ni har helt rätt.
    Ja, visst borde jag göra filmerna bra mycket kortare och med mycket mer action/tempo:-)! Har inte orkat anstränga mig ännu…
    Tyvärr var det inte så mycket ACTION utan mer soft soul surf, sol och bira, he he. Inte så tokigt det heller. Kitade med 10:an tre dagar totalt…

Syftet med filmen var i det här skedet snarare att ge en bild av vilken typ av förhållanden som Guethary ger, samt att kunna maila över en länk till MARK ”The German Balsa Longboarder”, som jag lärde känna där nere…

Dessutom har jag så kass utrustning för att redigera film (och 0 cash att köpa nytt för, pga fet semester och pappaledighet). Kör med MPEG2-kamera nu och redigerar i Moviemaker i min jobb-PC som saknar behövligt minne. Kan göra ett klipp åt gången innan den hänger sig och måste startas om:-(, så jag orkar helt enkelt inte…
    Förslag på vad man kan göra istället och vilken utrustning man bör köpa när/om man får lite cash över…?

Tack för att ni orkade kommentera gubbs:-)!
    Ses vi på vattnet till helgen kanske? Verkar bli lördag em/kväll och söndag som gäller!

• above_the_law

Medlem
    8 augusti, 2008 vid 08:28 som svar på: Snabbsvängande kite med lågt bomtryck, finns det?

Lösning:

Testa!

Föreslår att du kontaktar Återförsäljare av några intressanta märken och ber om en demodag (samma dag om dom vågar;-)). Då kan du skifta mellan olika drakar (samma storlekar) i likvärdiga förhållanden!

Jag skulle (något färgad kanske) föreslå en test mellan:

1. BEST Nemesis HP, med styrlinorna så långt bak i tipparna som det ges fäste för (för lågt bomtryck och snabba svängar). http://www.robsport.se

2. Naish Cult (se Fahléns inlägg). http://www.fahlensurf.se
    3. BEST Waroo (samma konfiguration som HP Nem ovan)http://www.robsport.se eller http://www.fahlensurf.se
    4. Flexifoil ION3 (samma konfig som HP Nem ovan…) På denna kan du även byta mellan 4-linors bridle eller 5-linors Freestyle (utan bridles). http://www.robsport.se
    5. Cabrinha Revolver eller SB 3. http://www.surfers.se
    6. RRD Type 9 eller 09 Obsession. http://www.surfers.se
    7. Ozone Instinct (Sport/Edge). http://www.kitekraft.se
    ………Listan på kiter med lågt bomtryck och bra svängegenskaper kan göras lång!

Fördelen med BEST och Flexi är att du enkelt ställer om bomtrycket efter åkstilen och slipper block på styrlinorna. Finns kanske samma möjlighet på Culten? Fördelen med BEST Nem HP är bl a att leadingedgen är så smal och superstyv (även Flexi ION3 är i år rel smal och förstärkt i LE). BEST Nem HP tar enormt bra höjd (när man så önskar), är otroligt snabb, har mega hangtime och popp, har det största spannet av depower/power som jag någonsin testat, och som sagt en enkel möjlighet att ställa om den från wakestyle med högre bomtryck & mindre lättsvängd + jämnt drag till vågridning och väldigt lågt bomtryck men superlättsvängd (spec -09 som twistar mer). Den har VP2 bridle system så att du har tryck på styrlinorna även när du kör full depower på frontlinorna. Det bidrar också positivt till att göra kiten ovanligt stabil (enl mig) oavsett skotning.
    Negativt:
    A. Vissa åkare tycker att responsen i BEST Nemesis HP är för direkt/hård och att hang time blir lite väl lång vid wake-style trick.
    B. Chickenloopen har inte möjlighet till depower under bomen, MEN går enkelt att byta för en billig penning till t ex OR eller Naish. Vid urkrokad åkning är det ju dock en fördel att ha så lite krafs under bommen som möjligt, dvs = smaksak om nice eller bajs.

Tips: Välj alt EZ-pump för att spara handlederna ännu mer (eller köp en uppblåsbar B;-)).

Flexifoil har några lösningar som inte finns på BEST-08:
    1. Möjlighet att dumpa all luft via en ventil i ena änden av LE. Det är ju bra om olyckan är framme på vattnet eller om det blåser hårt och du snabbt vill kunna rulla ihop hela kiten från en änden.
    2. Self Rescue Handles.
    3. Extremt kort bridle och bara ett block (2 totalt), som minimerar risken för trassel mm.
    4. RR-klass på ventilererna. Kan bara beskrivas genom att testa och hjämföra. Typ som att stänga dörren på en RR vs en Ford Fiesta…

Lycka till!

• above_the_law

Medlem
    8 augusti, 2008 vid 06:54 som svar på: Axplock från Portugal

Sköna foton gubbs:-)!
    Hur länge blir ni borta?
    Visst regnar det här hemma nu efter flera veckor med 25-30 grader och sol, MEN nu kom ju vinden;-)!!!
    Ha de gott, surfa, drick massa öl och glöm inte att bjuda hem damerna till Svedala!

• above_the_law

Medlem
    6 augusti, 2008 vid 19:20 som svar på: Klagomål igen i HN..

Förvånade?!
    Inte jag om skyltarna fortfarande bara är på Svenska i alla fall!!?

Sida 113 av 135
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA