above_the_law
Forumsvar skapade
-
Eddie;471090 wrote:ge honom en leash också…. 😉
Han kör väl med leashen i chicken loopen, så då är ju inte den till stor nytta om depowerlinan går åt skogen, eller? I o f s ingen dum idé med en extra lina till depowerstrapen eller 5:e som kopplas till leashen också, om depowerlinan skulle ryka och det gör den ju någon gång om man inte byter i god tid….
-
Gott Nic!
Ännu en som kommer vilja hyra in en strand-nannie;-).
Kanske kan du, jag och Pierre m fl lösa av varandra emellanåt dessutom, innan dom är stora nog för att följa med ut på vattnet?
STORT GRATTIS till hela familjen!/Nicco 0706695030
-
Gillar Stebes idé om Battle och lag, men glöm inte festen efteråt bara;-)!
Fråga:
När finns T-shirts med loggan till försäljning? Kan ju bli en bra fest-kassa om inte annat:-)!
Jag vill i alla fall ha en….Snygg logga (Falle?)! -
Yann;465873 wrote:Är inte det där handikappbad som är avstängt med staket å grejer?
Du har tyvärr helt rätt Yann…
Den lilla viken i söder är väldigt stenig och så är det fågelreservat en del av året.
Tittar man däremot på Södra ”stora” Amundöns nordvästra del så finns det en liten sandstrand och gräsplan med möjlighet att köra på NV-NO. Det är ändå en bra bit att gå och så ligger det en bergknalle i väster som stör…men, men …. -
Delta = Hang-Glider = Glidflyg/Drake (fast vinge)= överlägset vad gäller flygkänsla och även säkrare än paraglider (närmst besläktad med foilkites);-)!
Deltavingen är stabilare och lättare att ge ”gas” med om det behövs vid t ex sjunkande luftströmmar och om vinden vänder eller börjar vandra neråt i en dal, när man själv vill uppåt, he he. Har hänt mig en gång med paraglider i Badgastein, vilket resulterade i nödlandning in mellan granarna i en brant (inte att föredra), samt en lååååång vandring hemmåt i uppförsbacke….Men Hang-glidarna hade inga som helst problem att ställa om glidtalet och flyga ända hem…
Dom är ju däremot bra mycket meckigare att ta med sig på resan, ha ha! -
Antar att du menar idag va Robban?
Verkar bli vind från ca kl 14-17 (sv 8-11) i em och den kommer norrifrån enl DMI, så Stora Höga verkar nog säkrast.
Se:
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvandsudsigter/kattegat.htmOBS! Jag tror inte att spoten i hagen i Stora Höga finns med på http://spotguide.kicks-ass.net/defau…h=0&SpotID=166
MEN jag har för mig att det står Getskär på en skylt där man svänger vänster innan macken och affären. Sedan är det ju vänster igen i rondellen (inte mot hamnen). Man håller vänster på grusvägen tills man kommer fram till den LILLA parkeringsfickan där det blir ENSKILD VÄG och därifrån får man ju gå ca 60-100m genom hagen. OBS! Parkeringen är LITEN och det vore synd om vi blir portade där p g a att folk blockerar vägen eller kör ända fram!!!! -
nic;464745 wrote:Bra bilder.
Tja, bildkvalitén var det väl inget fel på och det fotot med ”Kolla jag håller solen på mina axlar” var ju cool, MEN va fn ärligt talat gubbar:confused2: ;
– En (kanske max två) (sugna?) damer…
– Nästan vindstilla!
– Kitebilder?
– Skimboard-kite (knappt!)
– Bakfylla i sol (orutinerat)….hmm….Hoppas nästa event skjuts upp till närmaste helg när det blåser…Kan t ex gå ut sms 48-24 h innan….som man gör vid vågsurftävlingarna…
-
Haze;465003 wrote:Det kommer en vågtävling upp i Varberg i september. Kommer mer information inom snar framtid.
Kommer vara en åkardömd tävling på vågor.//H
Gott Haze!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:laugh:
Ser man fram emot, MEN just nu har jag halkat in på un-hooked freestyle och börjat köra lite C-kite igen…. Så då får det väl bli urkrokad vågridning i September då helt enkelt!Höres brow!
-
ä-holm;424236 wrote:Måste det vara så seriösa tävlingar. Skulle vara skoj med åkardömd jam!
Åkardömd tävling är helt klart den roligaste tävlingsformen och dessutom den mest rättvisa tycker jag! Gentlemans Aggreement helt enkelt…Dessutom ger det bäst stämning o s v. Kolla bara på dom sjukt sköna surf- och snowboardeventen som växt fram på senare tid och där sponsorerna står på kö p g a att det inte bara lockar de bästa åkarna från andra tävlingar, utan ff a de mest progressiva och nyskapande åkarna (inte bara snurr, snurr, snurrrrrrrrrrr o s v;-)
Sedan ska det naturligtvis vara ett ordentligt paaaaarty, typ det som körs efter Extrem NM i Riksgränsen på Grönan!
Hur har det gått med planerna Hasse?:laugh:
-
Fet video!
Arons stil påminner mig lite om Terje inom snowboarding, men Terje är nog lite ”bredare” vad gäller friåkning….ännu så länge!MEN
Robban:
Var det verkligen rätt länk?
Man ser ju c-l på håll, men man hade nog förväntat sig mer av rubriken…Höres,
/NiccoBrushanen;463756 wrote:Har fått en del frågor om Aarons bomlösning, här är den. Rätt rejäl Chicken-Loop. Han har rationaliserat bort safetyn, kanske inte är att rekommendera för alla…
http://www.aaronhadlow.com/index.php?page_id=470 -
Håller absolut med vad gäller vindsurfing vs kitesurfing!
Jag började också för att kunna ha kul även dagar när det inte blåste vindsurf och det var när jag köpte min 16 kvm C-kite C Contra som jag kom igång ordentligt en sommar. MEN sedan dess har jag bara vindsurfat 1-2 ggr även fast jag har prylarna kvar!
Att kite INTE skulle locka ”riktigta” surfare är ju helt befängt!!!!!!! Riktig surfing är ju INTE vindsurfing utan vågsurfing och kitesurfing med en vågbräda ger dig mycket mer surfkänsla (utan att paddla)! Jag har dessutom utvecklats en hel del som vågsurfare i sverige sedan jag började kita med min vågbräda.
Idag tycker jag i o f s att det är roligast i vindar mellan 15-25 m/s, d v s när det dessutom blir ganska feta vågor (för att vara Sverige)….så du kommer säkert att vilja ha mindre och mindre kites efter hand. Skulle aldrig vilja stå utan min Flexi 5:a en episk vågdag i t ex Dalen, G-löve, Vilshärad eller A-bay;-)!!!!
Dessutom kan du enkelt ta med dig alla prylarna på resan i en liten golftrolley över hela världen och går att köra på vatten, snö, is, asfalt, sand och gräs! Kitesufing är överlägset helt enkelt….
Have fun or go home:smile: !Martin;463575 wrote:Jag var i samma sits som du för fem år sedan. Jag köpte en 16 c-kite som senare byttes mot en 18 och körde enbart i lätta vindar som rent komplement till vindsurfing. Efterhand blir det samma för de flesta. Man köper mindre och mindre drakar och dagarna med vindsurfing blir färre och färre. Nu har jag 16 (inte samma dock)-12-9 och har förvisso kvar vindsurfingprylarna, men använder dom rätt sällan. Det är först i vindar över 13-14 m/s som jag tycker att det känns motiverat att orka med att rigga vindsurfprylar, även om jag klarar mig i vindar upp mot 20 m/s med min 9:a utan några problem.En grundkurs i total oordning:
Det finns en seglivad myt bland vindsurfare som säger att kite är väldigt meckigt. ”Jag orkar inte trassla upp dom där jävla linorna varje gång jag ska köra” osv. Det stämmer inte alls. Det är precis tvärtom. Jag som kör båda väljer mycket hellre kite om jag har lite bråttom eller om jag känner mig lite för slö för att orka med att rigga en hel vindsurfingutrustning. Ut med linorna, pumpa kiten och iväg bara. Det är värre att ta på sig våtdräkten än att rigga kiten.
En modern kite har ett mycket större vindregister än ett vindsurfingsegel. Förra säsongen körde jag tex med en Naish Boxer SLE 9kvm. Med den är jag igång ungefär samtidigt som med 6.5 om jag vindsurfar och jag kör den fortfarande med full bekvämlighet i samma vindar som jag seglar 4.7 och vågbräda.
Det finns två huvudtyper av kites:
C-kite är den traditionella typen

och har fyra linor som sitter direkt i kiten. De bakre är för styrning och de främre för depower (skotning för olika kraft). Utöver detta är det vanligt att det även finns en femte lina som går upp till mitten av kiten till leading edge (den stora böjda fronttuben). Den femte linan används för att underlätta återstart från vattnet och för att ge en bättre säkerhet när man släpper bommen. Man kan även till viss del använda den till lite extra depower i byar och vid start. C-kites är billiga eftersom de hamnar i ett svårt läge på begagnatmarknaden. C-kites ger passar bäst för riktigt duktiga åkare och dom köper oftast inte begagnade grejor. Nybörjare, medelgoda och egentligen nästan alla kitesurfare som inte är på riktig toppnivå gör bäst i att välja en SLE som jag kommer till nedan. Det gör att C-kites är mycket svårsålda, speciellt om dom är några år gamla, och följdaktligen blir dom billiga. Har man en begränsad budget kan man få en riktigt, riktigt bra drake för 2000kr komplett, men då får man vara medveten om att windrangen inte är speciellt stor på en c-kite för en nybörjare. Även med fullt utskotad bom har man ett ansenligt drag kvar i en c-kite.
Den andra huvudtypen är SLE, vilket betyder Supported Leading Edge.

Kategorin innefattar många olika varianter från c-kite-baserade hybrider till bowkites (”bow” är ett populärt begrepp som innebär en viss typ av SLE). Gemensamt för alla SLE är att dom har en bridle, en spindelnätsliknande infästning för depowerlinorna i kitens framkant. Den typen av infästning möjliggör en betydligt kraftigare utskotning av kiten och man kan alltså släppa ut mer av kraften enbart genom att skota med bommen. Skotar man ut bommen fullt med en SLE så tappar den i princip all kraft. Det gör också att man kan stanna helt bara genom att släppa bommen. Det ger en trygghet för nybörjare och man lär sig fortare.
Stora kites är sega. Nästan allt över 12 kvm är rätt segt överlag och går man över 15 kvm är det definitivt riktigt sega kites det handlar om. Var därför inte för girig när det gäller lättvindsegenskaper och gå för högt i storlek. Mitt råd är att satsa på en 12-14 kvm SLE/bow/hybrid av något slag från 06 eller senare, förutsatt att du väger ca 70-85kg. En sådan kan du få för 4000kr om du har lite timing och ibland ytterligare lite mindre. Lär dig med den och sen kommer du vilja komplettera med en nia senare. Du kan också, sen när du lärt dig köpa en billig -05-06 c-kite på 16-18 kvm och ha som ren lättvindskite, men den kommer inte att bli använd mycket.
När det gäller bräda så är det inte så himla noga i början. Köp inte något väldigt kort och litet och inget stort och brett, utan håll dig i mitten i storlek. 130-140cm lång och 38-43 cm brett är lagom.
En leash kan vara smidigt de första gångerna när du enbart försöker få ordning på kiten, men lär dig så fort som möjligt att köra utan. Det är en uppenbar skaderisk med leash iom att man lätt får en återstuds på brädan och då får sig en smäll. En fena i ansiktet tex är inget vidare.
En vindsurfingsele går utmärkt att använda, men håll koll på sömmar och liknande. Kiting innebär en högre påfrestning på selen och en ett par år gammal vindsurfingsele kan ge upp efter ett tag.
-
Tips!
Åk över till närmsta segelmakare och be att få köpa lagningsduk för spinacker per kvm (finns i lite grövre material)!
Den sitter enormt mycket bättre än sådan där lagningstape som du kan köpa i båttillbehörsbutiker och det blir mycket mycket billigare. Finns i de flesta färger (absolut i svart). Se bara till att rengöra ordentligt först!
Om du efter lagningen dessutom lägger en bomullsduk över och värmer lätt med strykjärna så sitter det hårdare än en söm! Om du är osäker på om det ska hålla så köp kitefix…Kan du limma ihop kiten med från LE till TE utan att det går att rippa den på samma ställe igen! -
Ok,
SLE Best Waroo 12 kvm 2006 för 1000 SEK.
OBS! Utan själva bom-delen MEN med , Best original -07 chickenloop, depowersystem med swivel och bomfästen med OCR-handels, endtampar och 25 m linor, samt pump och rygga.OBS! Rippad i duken sedan våren -07, men lagad på båda sidor med kitefix-glue och spinackerduktape (från segelmakare). Håller fortfarande utan problem!
Dessutom är den moddad med lattor i fram och bakkant (som Waroo 07 och 08). Den är klart sleten men RIKTIGT skön och funkar bra.
Inga läckage i bladders.Kan vanligen provseglas från Halmstad till Göteborg, så fort det blir vind….suck…
Kan även sälja den tillsammans med Bräda vid snabb affär:
North Jamie Pro Medium-06 (vit översida med skeppet på undersidan), med originalpads och stroppar.
Paket-prisförslag: 4000:- för allt.Mobil: 0706695030
-
above_the_law
Medlem6 maj, 2008 vid 10:33 som svar på: Cumbuco Guesthouse with a summer promotion …Interresting, but what is the price for:
5
10
15 nights then?/Nicco
Cumbuco-Guesthouse;463222 wrote:Hallo all,the rain is almost gone and the wind is coming back …
To start the season we will be offering a special …
Stay 7 nights and pay only 5 nights !
Stay 14 nights and pay only 10 nights !
Stay 21 nights and pay only 15 nights !This offer is valid for 2008 exept the month of October, November and December !
All Bookings have to be made latest End May this month ! Please mention surfzone.se offer in your email.
Greetings from Windy Cumbuco
The Guesthouse Team
C-kite (lättvind)!
Cabrinha Contra 16,5 kvm -05:a, med pro-span, linor och Recon 2 bom (något moddad bom). Draken har en splirrans ny LE-bladder och inga läckage i strutarna, men jag har lagat den på några ställen i duken med självhäftande spinackerduk (ej LE). Rygga och pump ingår naturligtvis…
Bräda: Ev en North Jamie Pro Medium-06 (vit översida med skeppet på undersidan), med originalpads och stroppar. Superskön både i freestyle men även i vågor!
Paket-Prisförslag: 4500:-
Kite, bom och linor: 1500:-
Bräda: 3000:-