adde
Forumsvar skapade
-
Som belöning kan du skriva lite om NZ, skall dit i höst

/adde
-
Jag köpte Rip Curls Ultimate Windsurf. Verkar riktigt bra. Batwingen håller vattnet ute och man kan byta halsmudden mot en huva som man fäster så vattensinläppet blir minimalt.
Gött med stretchen. Lätt att ta av och på!
/adde
-
-
-
Ahh, som jag har letat efter den!
”Nu blev jag stel i huvudet”, ”Har du drukig bärs din jävla bäver?”
Haha fy fan vad länge sen
/adde
-
Svar till:
Med ”glasfiber” brukar matrisplasten vara polyester hellre än epoxi. Så var det förut med glasfiber brädor iaf. Epoxi var dyrare och mer eftertraktad pga bättre styvhet/lägre vikt. En epoximast borde i sådana fall vara ren epoxi utan fiberförstärkning, eller är jag helt ute och cyklar??
[/ QUOTE ]
Ja du är ute och cyklar

Alla moderna master är epoximaster, vilket betyder att man använder epoxi som matrisplast/resin. I det som idag kallas epoximast använder man enbart glasfiber som armering och i kolfibermaster så används en blandning av kolfiber och glas. Således är en 100% kolfibermast egentligen bara 50% kolfiber och 50% epoxi (vid en 50/50 vätning, man kan säkert ha mindre epoxi under så kontrollerade former – ffa om man använder pre-preg teknik). Något förvirrande kanske, men har sitt ursprung i att man tidigare byggde master i både aluminium och polyester/glas. Kol% anger alltså vilken andel kol kontra glas man använt.
En mast i bara epoxi utan kol/glas skulle gå av långt innan man fått in hela masten i seglet…
/adde
-
Svar till:
Spana kartonganya NORTH/ ICE-05

[/ QUOTE ]
Fan som kunde svurit på att det Var ICE-06

/adde
-
Alla tre (och även tidigare Ezzymaster) byggs av Maclean industries Ltd. PowerEx RDM, Simmer RDM och Naish Firestick är, mig veterligen, samma mast – dock anges något olika kol% men det är nog mera för sakens skull.
Naish AeroMax / Tapper 75 är således samma som PowerEx Z-tapper. Övriga master i deras utbud sammanfaller till viss del. Simmer SC-6 är samma som PX 55% kol (Z-wave?) osv…
/adde
-
Poängen är väl att ett företag som tex Cabrinha VILL vara representerade på den svenska marknaden MED butik som håller fullt sortiment+reservdelar, teamkitare etc. För att försäkra sig om att detta fungerar så kan parterna ingå, antingen mellan butikerna direkt eller mellan alla butiker och moderbolaget, ett avtal om att inte sälja till ett land där det finns en importör. Om någon butik bryter mot detta så straffas de och i värsta fall förlorar de rätten att sälja produkterna. Sådanna avtal har förekommit och förekommer på vindsurfingsidan det vet jag. Problemet är såklart att tyska marknaden är 100 gånger så stor som den svenska och att företaget kanske därför drar sig för att straffe en butik eftersom de då riskerar att förlora en stor kund.
/adde
-
Finns det inte avtal som reglerar hur man får säjla saker över gränserna? Dvs avtal mellan generalagenterna. Vet att det förekommer på vindsurfingsidan att vissa märken inte får säljas till ett land som har en egen generalagent – avtalet är nog reglerat genom ägaren/tillverkaren.
Strider detta mot EU-lagstiftningen?
/adde
-
Vector är lite olika i karaktären, men du kan läsa lite om 98:an på swells forum (http://www.swell.se/forum, under reseberättelser).
114 ligger utterligigare lite mer åt freeridehållet så det beror helt på vilken ändamål du har tänkt att ha brädan till. Dock har Vector bra freestyleegenskaper då några av Naishs Teamseglare på EFPT seglar Vector.
Vill du ha mera freestyle så är såklart Playmaten bättre, decket är plattare så stancen är inte så skön om man bara skall friåka långa sträckor men den carvar minst lika bra som skate 112:an (har båda
), tailen är rätt mkt bredare så tex downwind 360 är enklare och den går bättre i stropparna utan planing. Dessutom behöver du inte lämna sverige för att köpa den billigt på auslaufe…/adde