Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer = Powerex… = Naish ? (master)

  • Simmer = Powerex… = Naish ? (master)

    Publicerad av _frippe_ på 25 juli, 2005 vid 18:18

    Jag har tidigare hört att Simmers master (i alla fall SC-6) tillverkas av Powerex. Tittar man på simmersails.com så kan man ju också se att dom rekommenderar Simmer SC-6 eller Powerex Z-Wave som “Best choice” till Crossover t ex.
    Man skulle alltså kunna gissa på att Simmer SC-6 och Powerex Z-Wave är samma mast med olika tryck.
    Jag har även fått för mig att Powerex gör master åt Naish men här är jag mer osäker. Jag kan dock tänka mig att Naish Taper 75 och Powerex Z-Taper 75 egentligen är samma mast…
    Det jag egentligen funderar på är helt enkelt om Simmermaster passar bra till Naishsegel och tvärtom…
    Powerex beskriver sin böjkurva så här “Powerex Masts are Constant Curve, 64% bend at base, 76% bend at tip”. Om det gäller även för Simmer och Naish masterna borde väl det betyda att de är “kompatibla”? confused.gif

    zehlertz svarade 18 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • smurff

    Medlem
    25 juli, 2005 vid 18:57

    Tja frippe! De masterna du nämner är säker kompatibla med de segel som du avser att använda dem med men det kan ändå skilja en del även om masterna har samma böjkurva, eller IMCS:en kan skilja sig något beroende på hur tillverkana har mätt. Men jämförelsen med att Simmer master=Powerex=Naish stämmer inte helt. Z-wave och Sc-6 tror jag är samma mast. Åtminstone är böjkurvan och utformningen av masterna samma, troligtvis samma design men ändå ingen garanti för att de är identiska. Powerex kan ju välja att ha annan sammansättning på sina egna master och specen från simmer kan ju vara annorlunda från Simmers sida etc även om de båda görs av Powerex. Z-tapern däremot är lite speciell (RDM mast med SDM Mastbas) den är inte som någon av de master som är marknadsförda av simmer. den har nog en del gemensamma egenskaper med Simmers RDM-mast men det e inte samma mast. Däremot så passar säkert både simmers och powerex master till Naish segel men det blir ju lite olika känsla i seglet beroende på vilken mast du använder. Allting går ju…Har du bara samma längd och samma/liknande böjkurva så brukar det ordna sig.

    Ett exempel: Jag har ett LOFT LIP 6.0-03 Luffen är 458 men seglet är kompatibelt både med 430 mast (+26-28cm) IMCS-21 och 460 mast IMSC-25 (-4cm–+1cm). Jag använder Simmer SC-6 i 430 masten och det ger en mjuk och skön känsla i seglet. Men jag vill ha lite mer drag och styvare känsla tar jag 460 masten Simmer Sc-8. Tycker båda funkar fint. Att notera är att seglet enligt tillverkaren lämpar sig bäst med Rdm-mast men är kompatibelt med SDM-mast som andra val. Så allting brukar ju funka mer eller mindre så det e bara att prova och se. Det vanligaste svaret som segeltillverkare har ang mastkopabilitet är ju att har masten samma böjkurva bör det funka någorlunda som de har avsett även om masten har ett annat märke/tillverkare
    lycka till grin.gif

  • adde

    Medlem
    25 juli, 2005 vid 20:02

    Alla tre (och även tidigare Ezzymaster) byggs av Maclean industries Ltd. PowerEx RDM, Simmer RDM och Naish Firestick är, mig veterligen, samma mast – dock anges något olika kol% men det är nog mera för sakens skull.

    Naish AeroMax / Tapper 75 är således samma som PowerEx Z-tapper. Övriga master i deras utbud sammanfaller till viss del. Simmer SC-6 är samma som PX 55% kol (Z-wave?) osv…

    /adde

  • zehlertz

    Medlem
    26 juli, 2005 vid 20:17

    simmer rdm passar klockrent t naish…
    har kört både sc6 o simmer rdm på alla mina naish… har även hört på flera håll att d “ska” fungera perfekt..

    har 4,2 session 5,0boxer -03 m passande RDM 370 mast + NP bom att sälja om du vill ha?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer = Powerex… = Naish ? (master)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.