adde
Forumsvar skapade
-
Det är väl ingen som gjort det felet i denna tråd? eller vi kanske ska diskutera svenska språket i stället för surfing?
’Han är bättre än mig’ är inte så konstigt att folk säger fel på. I svenskan har vi sällan nominativformen i slutet av en mening, i danskan har man tom antagit former som ’det aer meg’ (som i -’vem är det som ringer?’ -’det är mig’). Ett annat exempel är ’Jag såg han’, det är historiskt sett korrekt svenska eftersom såg styr ackusativ och ackusativformen (när den existerade…) av han var han (nu har vi bakat ihop ackusativ & dativ till honom…).
Lästips: ’världens dåligaste språk’ av Fredrik Lindström. -
Bara för att man tycker att USA kunde ha väntat sig en attack, berhöver man ju inte tycka att USA förtjänar en attack.
Jag tror inte de barnen firade att 10000 tals människor dött, utan att någon (kanske deras egna) slagit USA (som anses vara en fiende) på käften. Jag tvivlar på att de ens visste att 10000 tals människor dött.
-
vänligen mitt svar på ditt påhopp längre ned.
-
Jag läste igenom mina inlägg för att kolla om jag verkligen skrivit att jag försvarar terroristerna, men det har jag inte. Och det gör jag inte.
Vi delar ju de flesta värderingarna med USA, så vi reagerar inte när USA (och UK, frankrike mfl) bombar Serbien, Irak (Vietnam osv). Men man får ju vara lite naiv om man tror att man kan sitta säkert i Washington, när man bombar på andra sidan jorden. Jag tror inte de anhöriga till de ciliva som dött i dessa anfall ser NATO som världens räddare, och det är väl den parallellen man får dra? eller? För eller senare kommer ju hatet som underblåser konfilkterna att riktas mot USA/NATO istället. I terroristernas förvridna hjärnor är de cilvila offren i USA ett pris man får betala för att nå sina mål. På samma sätt som t.ex. de cilvila som dog av atombomberna i japan, var ett offer man fick göra för att få slut på kriget.
En av mina tankar var att USA deltagit i en massa krig/konflikter men aldrig på hemmaplan, och alltså nästan helt utan cilvila förluster (det var väl några båtar under WW2).
Jag vill också tillägga att mina inlägg igår var efter ganska knappa uppgifter från nätet. I stort sett bara att två plan flygit in i WTC. När jag för 20:e gången såg byggnaderna rasa på TV och hörde ”…arbetsplats för 50.000 människor…” började jag förstå vidden av det hela. Vilken otrolig tragedi.
Jag försvarar inte på något sätt det som har hänt, men det ÄR förståligt att det har hänt med tanke på USA:s inblandning i flera konflikter.
-
Ingen är värd något sådant här. Israel vs Araberna har varit väldigt infekterat sen 48? då den nuvarande staten Israel bildades, USA har ståt på Isreals sida och försett dem med en jävla massa vapen. Hur många civila har inte USA dödat i Irak, föredetta Jugoslavien och indirekt (via Israel) i mellanöstern?
Jag försvarar inte på något vis attentaten mot pentagon/new york. Men om man som USA spelar schack med andras liv, utan att eg. riskera sina egna så får man nog räkna med att det ’slår tillbaka’ förr eller senare.
…jag gillar ju USA… fast den där W är en stor pajas…
-
Är det inte fegt av USA att skicka en massa vapen till t.ex. Isreal och låta dem bomba araberna? Är det inte fegt att bomba Irak?
-
björlanda på hisingen, ca 20 minuter i bil. Där är det alltid surfare ut (oftast fler än 10)… gott om plats, platt vatten.
Kör över älvsborgsbron, kör mot RAKT fram förbi Volvo och ett vägarbete sedan står det Björlanda till vänster. Sväng och efter ett tag kommer du till en rondel, ta höger och kör förbi pizzahuset och ta vänster och kör mot småbåtshamnen (Björlanda kile). Kör längst ut, och lassa av grejerna. Parkera sedan på anvisade platser. Om du hamnar i Torslanda samhället kör bara igenom du hamnar så småningom i rondellen beskriven ovan. Man kan även ta vänster direkt efter rondellen och leta sig ut mot stora uddeviken så slipper man två slag för att komma ut…..
mvh adde
-
enklast är det att i settings-menyn välja m/s…
annars är 1 km/h= 1000m/3600s= 0.2778 m/s
eller 1 m/s = 3.6 km/hFinns det någon alkemist som kan förvandla km/h till m/s?
/adde
-
tror du det blir något på björlanda idag? dansken ser lovande ut…
-
Gissar att det gäller ’I need your advice’ viruset… det är nog inte bara surfare som får det. Dyker upp ett eller två per dag. Det kom iofs ett ifrån en surf-maillista… lösning: kör inte windows!
(mac ska man ju inte köra av alla andra anledningar, eller hur voodhooot?)
-
Den blir (väl?) exaktare ju fortare man kör.
-
Tidigare har ju Mistral kört Naish som en serie brädor (våg/freestyle). Och Naish Sails är ett eget märke som tidigare bara gjort segel och kite. Nu slutade Robby’s brorsa (som har shapat Mistrals Naishbrädor) på Mistral och börjar göra Naishbrädor under Naish Sails’ märke. Alltså får ju Naish Sails’ generalagent (läs megascene) agenturen även för brädorna. Det betyder alltså att Pa-Sport, Whitewater mfl kommer kränga NaishBrädor (och segel och kite).
ganska självklart eller hur?
adde -
-
man ska väl kanske gynna de svenske, men det kanske finns någon dansk/tysk som kränger sailworks? (man kan ju t.ex. köpa nya 2001 NP NR för 3000:- danska)