andersbq
Forumsvar skapade
-
@Anders R 524033 wrote:
Två pers till hoppas kunna göra sällskap från kl 11… Funkar väst ok i TT eller blir det byigt? Har för mig att man åker parallellt med piren vilket kanske också blir knepigt om det är is…
Väst är bästa riktningen, man åker ner mot Tjolöholm.
Pararallet med piren går, men i lördags så var det 250 svanar där, och man ska inte bråka med dem för ornitologerna mest makt av alla och då är det snart färdigsurfat i TT. -
Men nu har jag kollat ”mina källor”, det är ju en fantastisk prognos imorgon.
Stadiga väst 12 m/s hela dagen, bra vattenhöjd från 11-tiden och inget regn förrän 16. Yippee!Intressant att se om jag får sällskap vid TT!
PS Det är ganska lite sjögräs nu, körde rak fena i lördags.
-
det ligger is ca 30 meter ut, dvs man får gå längst ut på piren för att nå öppet vatten.
-
Fint skrivet, men om ”man” verkligen vill, så kan ”man” flytta till t ex Halland eller Skåne. Jag var ute en sväng igår, det kändes riktigt riktigt bra. Livet blir så mycket lättare när man får komma ut på vattnet nån gång i veckan.
Ni på östkusten måste ha enormt starkt psyke för att överleva vintern (eller som Jesper ett hyggligt jobb med långt jullov) -
@Rasmus_W 523716 wrote:
Det som spelar roll är väl vad Spray vill ha sin lilla bräda till. Han har ju antytt att han vill lära sig gippa och visst har jag aldrig egentligen upplevt någon bräda som svårgippad om man seglar den med fart och lagom stort segel men det finns ju ändå skillnader.
Många råd i den här tråden men har ni ser ger dessa råd egentligen erfarenhet från alla dessa typer av brädor? Då menar jag inte att ha lånat en bräda i en kvart av nån polare, utan verkligen kört tillräckligt många timmar med dem i olika förhållanden med rätt segel & fenor. Jag tycker det brukar ta typ 5-10 dagar tills man trimmat ihop grejorna innan jag kan uttala mig. (Det är ju en j:la skillnad och gippa en speedbräda och en fsw).
-
@Spray 523731 wrote:
Kanske ska satsa på en JP 116L supersport ändå. Men tycker 116liter känns ganska stort ändå, inte någon jätteskillnad mellan 145 och 116.
Det är enorm skillnad på 145 och 116.
-
Du är helt fel ute, lyssna på knattes råd!
Slalombrädor är kanon för att segla snabbt, med stora segel. Svåra att gippa och omtåliga. En 80-liters slalom är 6,5 camber ett perfekt segel, ger runt 35-40 knop i toppfart.
Men en 80-liters vågis, bäst med 4,7m2, svänger på en 50-öring, toppar i 25 knop. Helt annat koncept, helt annorlunda upplevelse. Båda kul men på olika sätt, men inget att rekommendera för nybörjare som vill lära sig gippa. Satsa på en snäll 110-litersbräda istället. -
nej det går fint, nu är det 5 grader här och det är soligt, kan vara lite is i kanten de första 3-5 metrarna, men det är så det är så här års.
åker om 15 minuter -
Kom ner till TT istället, det dör inte förrän vid ca 14-15.00, och dessutom kommer det bli sol vid ca 12-13.00, regnet som är nu höjer tempen ett par grader och slutar ca 11.00.
-
@Spray 523415 wrote:
Jag tycker det är skitsvårt att gippa. Har i princip aldrig lyckats ännu, efter två sesonger. Kan ju bero lite på att jag är helt och hållet självlärd.. Måste söka upp någon surfkompis i sommar..
Rasmus har ju lite rätt där, jag tänker behålla min 145litare.. Den har fått sig nån liten smäll så den är inte i toppskick och med tanke på vad jag gav för den så vågar jag knappt tänka på andrahandsvärdet 🙂 🙂
Skiljer det mycket i svårighet mellan 95, 105 och 110L tex? Eller är bredden viktigaste faktorn?
Om du lyckas få tag i en freestylebräda som Naish Playmate, så blir du snabbt gippkungen i Siljan, så här kan det se ut med en sådant och ett 6,5m2 i 6-7 m/s http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=401476#post401476
-
Jag tror många importörer ligger lågt med beställningar just nu, om våra SEK-leksakspengar ligger kvar lågt under vintern, räkna med att priserna på surf stiger med ca 10-20% nästa år.
-
andersbq
Medlem31 december, 2008 vid 10:16 som svar på: Minska riskerna och öka timmarna på vattnetSedan Getwet bröt foten i TT så kör jag med en billig Nokia i Aquapacket, så kan man ju ringa räddningstjänsten om det skulle krisa.
-
Bra att så många ger input, men vilka är Hymer, jarp. Ducks och GustavL?
-
Några av oss kommer väl ta med flickvän/fruga och kanske barn. Om man ska få segla i lugn och ro (och få klota i 40 knutar utan att alla känner till det, åtminstone inte omdelebart) Så det är bra om det finns variation på stränder, mat, bling-bling och annat som hör ett samhälle till. Om vi bara är på surfcamp, kan man ju bo i ett sånt där hotell som står mitt ute i ingenstans.
Vore ju kul om vi bor någorlunda i samma område, tycker jag dock. -
@Bjornen 523049 wrote:
Hur tar man sig mellan Karpathos stad och devilsbay ? Är det hyrbil som gäller eller går det att åka buss ? Verkar vara ganska få boenden runt stranden.
//BjörnMan hyr bil, enligt Surfan och enligt samma källa samt även från min mor, så är det i staden man ska bo.