andersbq
Forumsvar skapade
-
Det är också min erfarenhet, att de nyare slalomseglen inte fungerar, trots att man riggar med för lite nedhal. Det där North-seglet är väl gjort för raceboards? Frakt från F eller UK kostar väl kanske några hundra, men det kan det vara värt om du ska satsa på på långbräda. Ett annat alternativ är väl att ringa pastorn i Motala (såg honom dock i Havstensund i veckan)…
-
Jag tror inte det är någon stor vits att köra 12 kvm på en gammal raceboard. De internationella reglerna är max 9,5 för herrar och jag tror det passar en lång smal bräda med liten fena bra. I väldigt lätta vindar under typ 3 m/s kanske det stora seglet kan ge lite mer fart i ickeplaning. Annars är det centerbordet ner och långt fram med masten så du har bra semiplaning. Om raceboardarna vore bredare så kunde de större seglen funka bättre. (tror jag, dessutom är det svårt att hitta bra beggat segel i sverige, sök i frankrike eller UK istället efter segel, där klassen åtminstone existerar)
-
Är det entyps eller även ett öppet race?
-
Jag dricker Whiskey men kanske kanske kan det bli åka av runt 12-14.00 imorgon… Ca 7-10 m/s.
Det rullar ju in ett par lågtryck, ett just nu över skottland. -
Coolt att Surfan är med på topp 100!
-
Min dotter är snart 9 år, hon har en 120 liters barnbräda som är nästan identisk med min freestylebräda, hon väger drygt 30 och brädan är enormt flytig. Tlll denna ett segel på 2 kvm, men det har hon snart växt ifrån. Tror det blir bra med ett 3,3 nästa gång. Ett 4.0 låter inte så värst stort för en 11-åring.
-
@Jesper_B 481666 wrote:
Jag gillar hårdvindsslör i vågor kalas. Nåt år i Halmstad då sjön var grov kunde man verkligen dra nytta av vågorna och få otroligt fin fart på slören.
/JBSå man ”bryter” alltså ner brädan i 15 m/s stående i de vanliga sidostropparna och slörar iväg 27-30 knop? Eller är det mer vågsurfing i 80-grader i 20 knop?
-
En liten undran. Formula är ruggiga på kryss, men hur är det med slör?
Jag har precis kommit hem från en något jobbig session med min stora slalom, 128l, 48cm fena, 8,8m2, började med kryss i ca 1 distans i ca 7 m/s men sen ökade vinden till 15m/s och då försökte jag slöra, lite nära döden upplevelse (med trasigt revben). Fick använda lästroppen som chickenstrap och körde något som mer liknar läns. Inte snabbt, inte kul. Går det bättre att slöra med en formula? Med 70cm fena & 11 kvm borde det ju vara lite jobbigt att stå i stropparna… -
andersbq
Medlem9 juli, 2008 vid 12:10 som svar på: tips o triks när man ska köra brädan på lastbågar@jonhand 481264 wrote:
Vad var det som lossnade??
Fjädern som ska hålla tillbaka spärren till kugghjulet var inte 100. Men nu har jag ett rejält NP-spännband som jag fick av Johan G. Fina killen.
-
andersbq
Medlem8 juli, 2008 vid 21:16 som svar på: tips o triks när man ska köra brädan på lastbågarJAG rekommenderar inte den typen av spännband som Knatte visar, det slutade just på motorvägen för mig, med dem. Visserligen inte biltema utan ”Fasty” men samma princip.
-
Nu ska vi inte förvanska historien alltför mycket. Naish startades av av Robbys pappa Rick, som var och är en riktigt bra brädbyggare. Det började med hemmabyggen och blev mer vanlig customboard verkstad. (som Strapper). Sedan sålde man/upplät man tyska mistral att serietillverka en hel del av deras olika modeller, tror den första hette Mistral Kailua. På den vägen var det i många år tills Robby & Rick bröt samarbetet med Gaastra resp. Mistral. Vid sidan av Rick, har även kända shapers som Steve B och Harold Ige shapat brädor. Har hört att dom byggt över 10000 brädor i Kailua. Så Naish Boards har mao funnits sedan mitten på 70-talet. Företaget startades ”på riktigt” 1979.
-
andersbq
Medlem8 juli, 2008 vid 11:12 som svar på: F2 Speed Challenge i Klagshamn den 13-14 september 2008Jag kommer, denna gång med bättre takräcke!
-
Att påstå att Strapper är MYCKET stora i Australien är nog en kraftig överdrift. Läget där nere har förändrats mycket de senaste 20 åren, skulle tippa att det faktiskt inte finns fler aktiva vindsurfare (eller boardsailors som dom säger) än vad vi har i Sverige just nu. Däremot är surf-scenen helt abnorm. Skulle gissa att vågsurfingen har 10 faldigast på 20 år. Strapper är väl en av många som har detta som levebröd. http://www.strapper.com.au
http://www.strapper.com.au/index_experiment.html -
Jag tycker inte man ska räkna antal år, utan antal dagar. Jag hade en linje (5 st) Simmer Onshore 4,1 4,7 5,2 5,7 6,3 som jag körde i 9 år. De små seglen var i nyskick, medans de större var ganska slut. Så snarare skulle jag säga att ett segel håller typ 100 dagar eller 400 timmar. För vissa tar det kanske ett liv att segla 100 dagar, för andra något år eller två. (Detta förutsätter dock att man inte är WC-seglare och förvarar seglen riggade på i solen på stranden.)
-
Tack, vad gjorde man innan konfen fanns?