Forumsvar skapade

Sida 149 av 197
  • andersbq

Medlem
    7 april, 2008 vid 15:13 som svar på: Gammal bräda vs. ny…. 🙂

@joth 456726 wrote:

Ingen som har en till salu… Vill ha en courceracer typ den eller lightning eller Mistrals equipe eller one design. Men ingen verkar vilja avyttra sin…. Snälla kolla era garage och återkom till mig.

Jag har en Mistral Equipe II i perfekt skick med stora kolcenterbordet och allt, men jag är ju en brädhamster, jag skulle kunna tänka mig skilljas från den om jag kan köpa en annan coursebräda, för även om jag inte använder den vill jag ändå ha en.
    Jag ska kolla med min brädbyggare, om han vill sälja sin.

• andersbq

Medlem
    6 april, 2008 vid 10:25 som svar på: Bom? Alu vs. Carbon

@JMB 456518 wrote:

Hade vinden blivit jämnare och vågorna bättre hade nog fler kört med kolbom.

Min erfarenhet med alubommar e att dom blir ”trötta” efter ett tag – mao sladdriga och inte lika styva som när dom var nya. Även en ny alubom e inte lika styv som en kolbom. Har heller inte knäckt en kolbom ännu – åtskilliga alubommar har strukit med genom åren. Alubommar har en tendens att gå av vid infästningen oavsett om den e popnitad eller skruvad. Alu ärgar, kol gör inte det. Alu töjer sig (skruva isär en äldre alubom och titta på hålen, dom e nog inte runda längre utan smått ovala) det gör inte kol.

”Oslagbart” var kanske en överdrift men jag kommer antagligen inte gå tillbaka till alu.

Dom flesta av dina argument håller ju inte mot Aeron/Naish. Dom är precis lika styva, har inga popnitar eller infästningar. Sedan är det säkert så att rören inte håller formen i evighet, men de kostar ju betydligt mindre, så då är det bara handla en ny. Kolbommar går också sönder i kastfall. taskiga landningar etc, inget varar för evigt.

• andersbq

Medlem
    6 april, 2008 vid 08:40 som svar på: Bom? Alu vs. Carbon

@DanneMan 456487 wrote:

Apropå bom är det nån som testat Naish CT Wave Boom?

Jag har en Naish Global Wave 135-195, sedan snart ett år, mycket nöjd med den. Här märkt att jag ofta hellre tar den än min Chinook Wave Carbon. (kanske mest beror på formen, men prestanda mässigt är den inte sämre).

• andersbq

Medlem
    5 april, 2008 vid 16:39 som svar på: Sätt att skaffa nya grejor till lägre priser

@Oregistrerad 456423 wrote:

Jag har dåliga erfarenheter från att köpa från värdlscupseglare, eller elit seglare överhuvudtaget, det är inte speciellt ekonomiskt i längden är min erfarenhet. även om man får bra priser och ”nya årsmodeller”..grejerna är betydligt hårdare körda, ofta utomlands över vintern. de segel jag köpt har jag max kunnat köra två säsonger till sen tar monofilmen plötsligt helt slut utan förvarning. Mitt första helt nya segel köpte jag 2003 och det är fortfarande i fint skick!! så jag köper bara nytt hedanefter, det blir billigast i längden, och bästa dealen tror jag är att köpa helt nya fjolårsprylar från tyskland..förutsatt att man inte byter segel varje år.

Beror ju på, jag har köpt nästan obegagnat från Tomas Persson, men också ordentligt slitet från Niklas Olausson, men billigt. Nu säljer Andreas O sina kartongnya NP via Köp/Sälj, säkert extremt prisvärt.

• andersbq

Medlem
    5 april, 2008 vid 16:35 som svar på: Sätt att skaffa nya grejor till lägre priser

Kom på några varianter till:
    – starta uthyrning
    – starta surfskola
    – starta en vindsurfingsektion på jobbets idrottförening (typ Saabs IF)

• andersbq

Medlem
    5 april, 2008 vid 15:34 som svar på: Snabb fråga ang. torrdräkt?

Kitarna har ju återinfört de traditionella torrdräkterna, men nu har jag sett att det dykt upp en sån här hybrid i ProLimits 2008 range:
    http://www.pro-limit.com/displayitemv6comp.php?item_id=4331

• andersbq

Medlem
    4 april, 2008 vid 20:19 som svar på: Gammal bräda vs. ny…. 🙂

Racy Cat och Gaastra Racefoil 1985, det lite tragiska är väl att jag är kvar precis där rent segeltekniskt medans du Staffan är mer i fas med din lilla nya bräda…

• andersbq

Medlem
    4 april, 2008 vid 19:58 som svar på: Allroundbrädan – den bästa brädan

Nej nej Knatte, den där F2 är en Funboard 1985, så ser en allroundbräda ut anno 1985 (den vänstra):

• andersbq

Medlem
    4 april, 2008 vid 19:53 som svar på: Gammal bräda vs. ny…. 🙂

Man kan väl sammanfatta det som att bytt upp dig med åren!
    (Jo Fanatics courseracer 1985 hette Fanatic Racy Cat (epoxi), men bytte sedan namn till Fanatic Cat -86. Och kom sedan i nya former de följande åren och fick även heta Ultra och Mega Cat. Kunde inte bara låta bli att retas lite!)

• andersbq

Medlem
    4 april, 2008 vid 17:59 som svar på: Gammal bräda vs. ny…. 🙂

@S.. 456290 wrote:

Hehehe!!!
    Kolla in denna! Det är min första vindsurfingbräda jämfört med en av de senaste!
    Åbäket är en Klepper S103 från 1985 och väger säkerligen 25kg+
    Till detta hade jag ett 6,5m2 fat head segel. Så på den tiden var det ultramodernt!
    /Staffan

Märkligt, 1985 hade jag fullcambers i alla racesegel, 5.2-7.5 och min coursebräda Fanatic Cat vägde 13,8 kg… 😀

• andersbq

Medlem
    4 april, 2008 vid 17:52 som svar på: Våryra i Apel

@S.. 456284 wrote:

.
    Men jag var ensam på vattnet. Var var alla denna söndag när det var 13 grader i luften och 4.7?

Staffan, det märks att du inte hänger på konfen mer än nödvändigt,
    med 2 veckor i sjuksängen har jag mer koll än du; här var dom förra söndagen:

• @Thorbjorn 456184 wrote:

Har något hört av windsurfarna om de har något på G???

Vi vindsurfare klarar bara ett ämne åt gången och nu när miljöbilar och kvinnoförnedringstrådarna är uttömda är vi just i full gång med mobbing av centerbordssurfare.

• andersbq

Medlem
    4 april, 2008 vid 08:47 som svar på: Allroundbrädan – den bästa brädan

Niklas Stråhlens gamla Playmate står förresten hos Fahlen, lite trashad men om man inte bryr sig om finish så är den säkert kanon. (Landa inte för platt bara).

• andersbq

Medlem
    3 april, 2008 vid 21:26 som svar på: Allroundbrädan – den bästa brädan

Kelso säljer sin Playmate 116, den levererar grymmehopp i 6m/s.

• andersbq

Medlem
    3 april, 2008 vid 20:10 som svar på: Mobbing av centerbordssurfare på konfen!?

Håller med dig Safesurfer, har själv massor av brädor och lite insprirerad av Carl här på konfen förra våren tog jag några turer med min Equipe II, men jag måste säga att det mest var en plåga. Den modernare riggen ville mycket mer än den gamla brädan. Sedan kan jag förstå det roliga i kappsegling med centerbordsbrädor, det triggar endorfiner att kappsegla. Men när det handlar att sakta glida fram, tror jag mer på SUP. Det är 2010-talets svar på brädsegling och kajakpaddling.

Sida 149 av 197
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA