Forumsvar skapade

Sida 162 av 197
  • andersbq

Medlem
    10 januari, 2008 vid 10:29 som svar på: Största brädan bland vågor

@Lars_K 437743 wrote:

I apel är det rätt meningslöst med en vågis när det blåser 8-9 m/s. Vågorna blir knappt midjehöga och ej ridbara. Då kan du hellre sticka ut med en 100L freestyle eller FSW-planka och hoppa lite.
    I DK är vågstorleken mer oberoende av vindstyrkan. Kan ju rulla in fint gubbe+ swell trots att det bara blåser 8-9 m/s. Då kan en 85-90 liters klassisk bräda vara riktigt najs. Handlar mycket om volym och bredd i häcken (OFO). För fet häck och feta kanter (typ FSW) är inte kul när man ska rida vågor…
    Jag slår ett slag för en stor klassisk i sin brädhög. Om man gillar vågridning dvs! 🙂

Håller helt med, jag har haft massor med sköna bump & jump i Apelviken med min Freestyle, Playmate 116 i vindar under 8 m/s och 6,5 freestylesegel. Och vågorna är då sällan högre än någon meter, vilket duger bra till hopp, men vågridning tämligen meningslöst. För gubbhög vågridning i Danmark under 10 m/s funkar med fördel en Global Wave 98 liters. (eller motsvarnde brädor från andra fabrikat!) (volymen måste förstås relateras till min vikt på 91 kg).

• andersbq

Medlem
    9 januari, 2008 vid 20:59 som svar på: Duger en 07 Naish Wave Pro 75 i Apelviken?

Tja Basse, men jmf med mig är du en tunn, lätt rackare som dessutom är riktigt duktig vågseglare! Men jag håller med dig om att 75 kan vara en perfekt liten bräda när det blåser riktigt bra. (själv har jag den nya 80 liters nu).

• andersbq

Medlem
    9 januari, 2008 vid 18:09 som svar på: Duger en 07 Naish Wave Pro 75 i Apelviken?

Pro Wave fungerar bra som hårdvindsbräda i Apelviken. Den är dock lite smal och tunn i aktern och är trög om seglaren väger mycket. Väger du mer än 85 kg så måste du jobba hårt emellanåt för att behålla farten på 75:an, om det inte är jämn hård vind. (När det i blåser mycket i Apelviken brukar det ju vara lite på och av). Om du vill ha lite mera komfort så är nog Global Wave ett smidigare alternativ. Den är snabbare och planar fortare. Men när det blåser riktigt mycket är Pro bättre & känns mer kontrollerad. Om du bara ska ha en vågbräda så tycker jag att Global är lämpligare. Om du dock redan har en stor bump & jump, så kan Pro Wave bli ett bra komplement för riktigt fina dagar. Att hålla höjd är inget problem på någon av brädorna.

• andersbq

Medlem
    9 januari, 2008 vid 17:50 som svar på: Bra surf & jobb, var hade ni flyttat?

@OzMan 436564 wrote:

Nu kommer ett långt inlägg om ett kärt ämne…………

Varifrån Australien kommer du?

• andersbq

Medlem
    8 januari, 2008 vid 19:04 som svar på: Speedrekord på floder, är det OK?

Kan förstås vara en ren slump att väldigt många GPS rekord sätts i utlopp eller på flodliknade vattendrag och inte på öppet vatten på kända speedspots såsom Tarifa eller Sotavento… men man kanske ändå skulle ta med brädan upp till Trollhättan nästa gång det blåser storm från öst…

Nedan är bilder på Strand Horst, Sandy Point, The Ray och Göta älv mellan Vargön & Trollhättan

• andersbq

Medlem
    7 januari, 2008 vid 17:37 som svar på: Alpha racing

Man kan ju hitta GPS-tävlingsformer för nästan vad som helst, när kommer GPSSS för non-cambers, US-box och puckelrygg?:grin:

• andersbq

Medlem
    7 januari, 2008 vid 14:39 som svar på: TT i morgon märka stenar

@getwet 437244 wrote:

Måste påpeka att jag blev impad av dig Basse när du seglade på mina grejer i Krik. Trots stor ovana vid materialet så gick det bra fort ändå. Förmodar att du skulle kunna bli riktigt snabb om du bara ville…..:wink:

Kommer jag ned så finns det material åt dig också Basse. Och om Anders dyker upp så gäller mitt erbjudande som förr, tuta o kör bara!

Fint, jag vill också ha spons! Då så, på söndag blir det alltså nya PB;n att se framemot. Välkommen till TT!

• andersbq

Medlem
    7 januari, 2008 vid 13:27 som svar på: TT i morgon märka stenar

Smart tänkt Basse, är det det som kallas helspons?

• andersbq

Medlem
    6 januari, 2008 vid 11:38 som svar på: Tävlingskalendern 2008

Vad är FreeRace för någon tävlingsform?

• andersbq

Medlem
    6 januari, 2008 vid 11:14 som svar på: TT i morgon märka stenar

Sugen, men måste passa barn pga barnafödsel i den sk extended family.
    Men jag uppskattar verkligen ditt jobb.

• andersbq

Medlem
    5 januari, 2008 vid 08:44 som svar på: Speedrekord på floder, är det OK?

Det är liksom lite märkligt att en holländare åker till Themsen när det regnat mycket och sätter GPS-rekord, när det dessutom är ovanligt choppiga förhållanden. Och redaktionen på Boards bara häpnar över att världens bästa speedställe råkar ha hamnat utanför deras fönster…

• andersbq

Medlem
    5 januari, 2008 vid 08:14 som svar på: Speedrekord på floder, är det OK?

Svårt att tänka mig att vanliga GPS gubbar är ute o bedömer strömmar innan man postar upp! Är inte Sandy Point också en floddelta?

• andersbq

Medlem
    4 januari, 2008 vid 15:38 som svar på: Hur ligger det till med vinterträningen?

@tbsurf 436714 wrote:

inte så snyggt med puckelrygg och ankfötter.. hahaha
    typ

Aj aj, förstår att du sett mig på bilden när Erik delade sin Missil, men ankfötter det har jag inga!

• andersbq

Medlem
    4 januari, 2008 vid 14:26 som svar på: The 2008 Lancelin Ocean Classic is dedicated to Per Andersson

När planeras 2008 års Per Andersson Memorial-tävling i Klagshamn?

• andersbq

Medlem
    4 januari, 2008 vid 11:02 som svar på: Hur ligger det till med vinterträningen?

Fick till 75 dagars surf 2007, och hoppas på lika mycket i år. (antagligen mer då jag oxå beställt stora grejor) Varför träna något annat än på brädan? Bara skaffa rätt neoprenplagg och bo på rätt plats! Halland 4 ever!

Sida 162 av 197
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA