Forumsvar skapade

Sida 163 av 197
  • andersbq

Medlem
    4 januari, 2008 vid 10:07 som svar på: Beslutsångest! FSW el FRR/Race

@Nachoman 436647 wrote:

En till grej bara! I slutet på säsongen blev jag såpass bekväm med grejorna att jag önskade mer fart. Kändes liksom inte att det gick så där fort längre. Antar att seglena gör sitt därtill men kommer jag nå högre hastigheter med en FSW jämfört med den stora freestylen jag kör idag? Visst går det fort men man vill ju fortfarande komma åt hägre hastigheter.

Man kan få hög fart med nästan vad som helst. En freestyle är ganska platt bak för att plana tidigt och brukar oxå gå fort, dock är bredden ett problem i farter över 30 knop, då det blir lite slag när man seglar över små vågor + att den blir ett vindfång, men som princip är det inga hinder att komma långt över 30 knop med en stor freestyle. En onshorevågis som min Global Wave 98, har nog 3-5 knop ytterligare i potential, men det beror på att den är mindre och därmed kan köras i +20 m/s vilket. Jmf med slalom är man alltså bara typ 2-3 knop efter.

• andersbq

Medlem
    2 januari, 2008 vid 14:10 som svar på: Beslutsångest! FSW el FRR/Race

Lite kuriosa om min Global wave, den är på 98 liter vilket är 6-7 liter mer än jag väger. En sak till att beakta, den har US-box. Det är egentligen inte bra om man seglar ”slalom” då boxens kontruktion inte klarar fenor över ca 32 cm, men å andra sidan kan du trimma mycket mera, vilket är bra. Jag kör just nu upp till 6,0 på den och som lägst 5.0 (har provat 4.0 oxå, vilket funkar men då har jag en annan vågis på 80 liter som är bättre). Fort går det, trots US box, kanske typ 2 knop saktare än en riktig slalom, men fartsklillnaden kan mycket väl bero på att jag kör med vågsegel oxå. (Och hög fart är bra om man vill hoppa högt. Denna bräda håller får att landa, vilket inte slalombrädorna gör på samma sätt)

• andersbq

Medlem
    2 januari, 2008 vid 13:23 som svar på: Beslutsångest! FSW el FRR/Race

Du skulle ju kunna köpa en ”Swiss Army knife” som engelska Boards uttryckte det för några nummer sedan. Dvs typ en Naish Global Wave (eller motsvarande bräda av annat fabrikat). Snabb som en slalom, och lös som en FSW, och helt OK i alla sorters vågor.

• andersbq

Medlem
    2 januari, 2008 vid 12:31 som svar på: TT imorgon?

Jag har köpt Atan 7 mm skor, NP-dräkt 5/4 med torrkedja. Dessutom en NPX Rash på 0,5 samt 0,5mm NP-shorts. Ovan på detta en crashwest i neopren.
    Så tempen är inget problem. (Lite kallt om fingrarna kan det bli med DK Cold water mitts, men i värsta fall så blir det PL varma fingervantar. Eller kylväska med varmt vatten!

• andersbq

Medlem
    2 januari, 2008 vid 09:09 som svar på: TT imorgon?

Ser bra ut till helgen i TT, om prognosen på lördag står sig med 17-20 m/s från sydost vankas nya PB!

• andersbq

Medlem
    29 december, 2007 vid 17:12 som svar på: TT imorgon?

Han träffade en sten lite grand och sedan såg det ut som ett rejält kastfall. Men Erik tyckte inte stenträffen var i paritet med resultatet..

• andersbq

Medlem
    29 december, 2007 vid 14:48 som svar på: TT imorgon?

Enligt Erik var det inte sten, så enligt uteslutningsmetoden så bör det varit haj.

• andersbq

Medlem
    29 december, 2007 vid 14:13 som svar på: TT imorgon?

Herregud vad snabbt du la ut bilderna, Erik och Daniel är fortfarande ute!

• andersbq

Medlem
    29 december, 2007 vid 08:24 som svar på: TT imorgon?

Jag kommer idag oxå, men måste köpa ny vinterdräkt först.
    Tror bara SP har öppet nu.

• andersbq

Medlem
    27 december, 2007 vid 20:29 som svar på: TT imorgon?

Jag kom lite sent på em så jag hann bara köra en knapp timme, ingen magisk segling men ändå några hyggliga men hoppiga fartrundor, fick ni någon fart på grejorna tidigare på dagen?

• andersbq

Medlem
    26 december, 2007 vid 22:40 som svar på: TT imorgon?

räknar med att köra vid 14-15.30 både imorgon och på fredag i TT

• andersbq

Medlem
    23 december, 2007 vid 19:09 som svar på: Julafton Surf

Ser ut att komma igång lite för sent imorgon och dessutom något mindre
    vind än idag…

• andersbq

Medlem
    23 december, 2007 vid 12:49 som svar på: Det blåser, åker till TT (23/12)

Det var lite ensamt, lågt vatten, och byigt 8-13 m/s. Intressant att se hur lerigt en rigg kan bli när det blir totalstopp i 27 knop… Fan vad mycket stenkontakt det blev idag. Nu är det bara att vänta på :santa: och se om han har några hårda paket med sig.

• andersbq

Medlem
    23 december, 2007 vid 08:00 som svar på: Tidig Julklapp

En annan tidig julklapp är att det blåser sydligt över 10 m/s nu på fm!
    Bara att packa!

• andersbq

Medlem
    20 december, 2007 vid 20:56 som svar på: Margarita – El Yaque våren 2008

@blåbussen 434806 wrote:

nu drar jag och tjejen till el-yaque, flyget går imorgon.. några sista tips inför resan? jag vet inte vad jag ska packa.. solkräm?

packa inget varmare än t-shirt och boardshort!
    Passa på & njut! Margarita är nice!
    Glöm inte att dricka romdrinkar med mycket is varje kväll och tänk på ett mörkt o kallt svedala!
    Skulle de någonsin bli lite tråkigt, gå till närmsta bar och beställ en Long Island Icetea. Ingenstans är dom så bleka som på Margarita! Då ler livet igen.

Sida 163 av 197
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA