andersbq
Forumsvar skapade
-
@Hankloose 429064 wrote:
Hur många tror att dom ”andra” tillverkarna hade ”breakat” bredmastrumpa
om inte Np hade gjort det? Varför är det så att alla bara apar efter NP
eller har jag fel? Om det inte hade vart för pryde hade vi kört omkring med segel som såg ut som mauisails Tr2? Visst jag vet att gaastra uppfann cambern men det 5 senaste åren kan vi väl fokusera på istället……Visst kom Gaastra med cambern 1985 men den mastfickan var inte jättebred.
Det var dock Fivestars mastficka samma år. Den var så bred att dom hade den skumfylld! Dagens typ av breda mastfickor kom 1987 och då var det Freedom Sails som var först i serieproduktion. -
Om du går ner mot en klassisk 75-80-liters vågbräda så får du jobba ordentligt, med tanke på din (samma som min) vikt. En FSW på 85-90 liter är betydligt lättare resa. Har själv en FSW på 98 liter och en klassikt på 80. Det jag ångrar i storlek är faktiskt att jag inte tog FSW 87 liter istället. Om man inte är kung på vågor så är det lite lyxigare och enklare med några extra liter och de nya FSW är så bra att svänga med, att jag inte ser någon anledning för vågnybörjaren upp till medel, att skaffa en liten klassisk.
-
2. Joachim Larsson (Raiden i sommras, vind vid tillfället över 15 m/s
3. Knut Frostad (Århundradets seglare i Norge utnämd till detta 2 år sedan)
4. Håkon Nisen Lie (OS 2 ggr, vunnit VM och NM säkert 7-10 mästerskapsmedaljer)
5.Thomas Foyen (vunnit 5 guld VM 5 guld EM)Helt klart är detta en samling (tillsammans med Rikard Almqvist) ett gäng gubbar som hade framgång på de stora pråmarna med triangelsegel som saknade fotstroppar, för drygt 20 år sedan. Alla försvann när brädorna blev korta och kolfibern gjorde sitt intåg. Jag tror alla varit lite rädda att visa sig på vindsurfingscenen sedan dess, idag när alla gör en framåt och spock utan att knappt ha händerna på bommen. Men nu när det dyker upp en bräda med centerbord som ser ut som en windsurfer original, så kan dom komma fram och visa sina forna jag. Och till saken hör ju att det finns några 100.000 till som ”kan” brädsegla på långbräda. Massor av dem har en 40- 50- eller 60-års kris. Och nu är det dags att återuppleva de underbara 70-80-talet.
V som hänger på Steffo däremot, har ju aldrig lagt av, och knappt någon har något längre än 240 cm. Vi är helt enkelt inte i målgruppen för retrolångbrädesurfing. (Med några undantag förstås). Möjligen kan Joachim sprida sin mission via oss till alla andra vi träffar, sådana som vill ha tips om en bra nybörjarbräda eller återfallsbräda… Men som sagt, det är nog primärt riktigt gamla rejsare som börjar Kona. -
@EbbeK 428549 wrote:
Tomten är ju så stor att de knappast kan hävda att det är tomt och att inte allemansrätten skulle gälla på stranden. Givetvis är det ”tomt” d.v.s ingen allemansrätt närmast huset men uddarna i NV och SV måste man få beträda.
Hur är det med allemansrätten och vindsurfing? Ger allemansrätten rätt till surfing?
MVH Ebbe
I sverige har vi fri tillgång till alla stränder, vågbreak etc. Undantaget lite fågelskydssområden, skyddsområden (försvar/kärnkraft etc), områden med segelförbud etc.
Men erfarenheter från tex här i Onsala är att de som äger strandtomterna försvårar tillgängligheten genom att sätta upp staket, utemöbler, skyltar etc, så man ska känna/få intryck att man gör privat intrång på deras egendom.
Dessutom kan dom försvåra genom att göra området svårtillgängligt med bil. Typ sätta upp bommar. Allemansrätten ger ingen rätt att åka med bil eller andra motorfordon på andras egendom. Och som bekant så vill ju vi brädsportare alltid köra ända fram till de bästa vågorna, (se Apelviken, Lejet, Åsa-trådarna). Man skulle ju kunna vara lite orolig att en ny ägare på Torö skulle vilja annektera hela området. (jag tror dock att ingen människa i världen kan hindra oss från att surfa t ex Torö eller Åsa, (inte ens om man tar till polisen, som på Hookipa). Kommer det vägbommar, så kommer vi börja bära eller skaffa en extra fena så man kan kryssa upp lättare från något annan launchområde.
-
Vad krävs för att delta?
PS I september 1987 gick den genom tiderna allra största Världsmästerskapet i Sverige av stapeln i Skanör; World Championship Production Funboard. Patrick Troell, Arto Kantojärvi, Per Johansson, Mathias Holmberg & Elisabeth Olsson representerade Sverige samt Guy Lilljegren, Thailand. Vann totalt gjorde David Perks GBR och Barbara Kendall (NZ). Sverige kom 3:a som landslag.
-
Ni får väl låna ihop några rostiga folkabussar och rigga allt ni har på söndag mellan 12-13.00…
-
Ibland kan man vända på den, dvs sätta pinnen fram och borra ett hål för skruven bak istället. Gäller dock du har en kort skruvmejsel om det är en böjd fena…
-
Varför ligger den här tråden under ”Freestyle/Våg”?
För att irritera?
Om den bara hade startats under ”Racing” (Formula, Raceboard, One design, Kona mfl), så hade den nog välkomnats istället. Säkert många där som vill vara med på VM i Motala om nåt år! -
andersbq
Medlem12 november, 2007 vid 09:33 som svar på: Torö till salu – perfekta surfklubben, bara 30 millar@Mats_O 428034 wrote:
Grattis!! Du har alla upphovsrättslagliga rättigheter att skicka en faktura med avgifter inte enbart för användandet av bild i komersiellt syfte utan också för själva bildstölden. En kompis hade samma tur en gång och kollade med Sveriges Yrkesfotografer och jag tror fakturan landade på 30.000 plus moms, och då var det en liten liten bild som någon använde i en annons i en lokaltidning. För annonsering på nätet lär det vara mer 😉
Du behöver inte ens ringa o fråga, bara skicka fakturan o hänvisa till SYF.
Blir det en helkväll på Jacques isåfall???
Skulle nog säga att cirka 10-12.000:- borde vara mera rimligt.
(Plus moms). -
Japp så är det, när vi var där i juli/aug för typ 20 år sedan var det tomt på fm och vattnet kom på em.
På mina gamla bilder ser det ut att vara 50 cm djupt, men nästa helt platt fast det blåste för 4.0.P.S. På den tiden var det mycket billigare att ta färjan från Römö än biltåget från Niebull.
-
Trodde du var Martin Ståhl först, det var inte så många med Lightwavebrädor, iallafall inte i Klitmöller, Furte osv! Men han är ju bara 42!
Om jag hade varit du, hade jag snabbt förpassat skrotet till hall of fame, jag har oxå kvar en gammal Naish/Steve B från från -88, men kommer absolut aldrig segla den mera.
Tycker du först ska skaffa en FSW typ Naish Global Wave på 83 eller 87 liter (eller morsvarande bräda från nåt annat märke) Perfekt för all typ av segling i vågor.. Och ett vågsegel typ Naish Force 5.0 och ett freestylesegel typ Naish 6.5 All Terrain. (eller annat märke).
MEN sedan kommer du få sådan abstinens att du vill ha kul oftare och då MÅSTE du köpa en modern freestylebräda typ Naish Playmate 116. (den finns inte ny längre utan är ersatt av Naish Freestyle 115. (om du ska ner i vikt kan du välja en som är 15 liter mindre)Det som den sortens bräda leverarar är extremt tidig planing, gippmaskin; superlätt glädje. Mycket segling. Funkar även i vågor, men lite omtälig vid plattlandningar.
Vilket varumärke du väljer spelar ju ingen större roll, allt är bra nuförtiden. Nästan allt produceras i fabrik. Vi ses!
-
Aha du blandar upp med lite gammalt.
Själv kommer jag ha följande 2008: or: 4.0 4.5 5.0 5.5 6.0 6.5 7.0 5.8 6.4 7.0 7.8 samt 8.8. Gissa vilka linjer.:wink: -
@getwet 427932 wrote:
För min del så blir linen snarlik MacTS, har därför nu beställt 5.2 6.0 7.0 7.8 9.0.
Så du har lämnat Naish, vad blir det nu då?
-
Jag tänkte mig att det skulle finnas lite slalomtävlingar som är lite mera på riktigt, såsom F2 Speed Challenge.
Slalom ÄR en himla kul tävlingsform.
(sedan är det i och för sig tveksamt om det förbund som vi har idag är i stånd att påverka/utveckla, t ex SBV-hemsidan är en katastrof)