andersbq
Forumsvar skapade
-
andersbq
Medlem3 oktober, 2007 vid 07:10 som svar på: Kanske testa speed, vilka grejor ska jag köpa?Ja det jag lärt mig av vågbrädor är väl att det är lika bra att köpa båda direkt. Är det bättre att hoppa över 95 liters i så fall?
-
andersbq
Medlem2 oktober, 2007 vid 20:20 som svar på: Kanske testa speed, vilka grejor ska jag köpa?Blir det köpa av så kommer du (Tobbe) slippa se ”29 knots” på en trög vågis igen:
-
Oj det ska stå drygt 19.500:-, ursäkta. Sedan kan vi ju säga Opel Astra, Saab 9-3 istället, om det känns bättre. Inga pensionskostnader, ingen produktutveckling, ingen marknadsföring, inga garantikostnader, inga transportkostnader, inga licensavgifter, inga avgascerifieringar, ingen aktieavkastning osv osv osv ingår i den tillverkningkostnaden. Poängen är att ingen skulle vilja vill ha en sådan bil, som saknar allt ovan. Men får ju flytta denna tråden till OFF-topic om vi inte snabbt svänger över till brädor & segel igen!
-
DR Masses korståg mot den anonyme är ju roande läsning!
Vill bara i detta sammanhang tillägga att en vanlig bil typ Mazda 3, Ford C-Max, Volvo S40 etc kostar knappt 17.000 SEK i tillverkningskostnad.
Om den plockas ihop i kina med samma kvalitet, kan man få ner den med någon tusing. Resten är andra kostnader, för som alla vet så går knappt någon biltillverkare med plus… Och svenska bil-återförsäljare har en genomsnittlig vinst på cirka 1,5%, bottom line.
Och kollar SP:s årsredovisning och Mackans senaste taxering så inser väl alla att det inte är särskilt lukrativt att sälja brädor till svenska entusiaster. -
Här är lite bilder,
-
är Det Någon Som Ser Några Bilder????
-
Det rapporterdes gräsfritt för en vecka sedan…
Ingen garanti nu när det blåser frånlandsvind, kanske det kommer ut lite skit från vikarna idag igen. -
Lite kontaktuppgifter till ägarinnan av Stenudden (Hertz-brygga):
La Margareta Hertz
Stenudden 55
430 31 Åsa -
Petter Forsén – Brädfixaren
Stockholmskille som var kompis med Mats Hagman, redaktören till Surf Sport. Därför var han ofta med som byggexpert i olika reportage. Sålde mycket byggsatser via postorder. Tror att han byggde några brädor som Johan Sahlén använde i världscupen när han tävlade för SurfPartner. Förespråkade Styofoam & epoxi.
Specialitet: slalombrädor.Göran Göransson, GWS (Gotlands Windsurfing Skola)
Göran var en av Sveriges tidigaste världscupseglare och byggde egna brädor, främst för slalom. Brädorna var ofta gula, rosa etc.
Specialitet: slalombrädor.Mikael Delfs, Two Field
Mikael kom från ursprungligen från Mariestad och vann 1982 SurfSport Speed. Tror han flyttade till Marstrand och fortsatte att bygga brädor under namnet Delfs Boards. Sålde mycket byggsatser via postorder. Flyttade till Tvååker söder om Varberg där han hade både tandläkeriet och brädbyggandet i samma hus och bytte namn till Two Fields.
Specialitet: speed- & vågbrädor.Ulf Larsson CLS – Custom Line Surfboards
Uppsalakille som åkte runt på båtmässorna och visade upp sina skönheter. Till skillnad från alla andra så sålde han brädorna direkt utan mellanhänder till kunderna. Byggde mycket i Clarkfoam och polyester. Duktig på att kopiera andras designer. Sålde också mycket till Norge. Flyttade till Apelviken och är numera hela Sveriges brädreparatör.
Specialitet: finish.Wave Action – Christer Holm, Kjetil Gardshol & Mats Brofors
Kompisgäng från Stenungsundstrakten (plastindustrins mecka). Killarna var i början av 80-talet på Hawaii och lärde sig hur det går till att bygga ”customs boards”. Såg väldigt lika ut de brädor som kom från Naish. Byggde i Clarkfoam och polyester. Specialitet: vågbrädor.Guy Lilljegren – By Guy
Göteborgare (södra) som seglade WC för Surfpartner, byggde vita raceboards och slalombrädor. Byggde alltid i frigolit & epoxi. På slutet också i sandwichteknik med kolfiber.
Specialitet: racebrädor.Mathias Holmberg – S-17
Mathias slog igenom som seglare på Tigas standardbrädor och började efter framgångarna på standardbräde VM i Skanör 1987 segla i WC. Byggde sina egna racebrädor för Tiga, fortsatte under 90-talet designa brädor till Mistral. Byggde egna custombrädor under namnet S-17.
Specialitet: race- & vågbrädor.Per Andersson – (?) Starboard
Per byggde egna brädor i början av 90-talet i Bunkeflostrand, som han själv använde i WC, Funboard EM etc, ofta med ”flames” i dekoren. Här började han experimentera med att lägga in trä i som distansmaterial i laminatet. Detta införde han senare på Starboard. Tillsammans med bl a Tiesda You & Eric Metrot har han utvecklat alla möjliga och omöjliga brädprojekt (t ex Serentity).
Specialitet: race- & vågbrädor. -
Petter Forsén – Brädfixaren
Stockholmskille som var kompis med Mats Hagman, redaktören till Surf Sport. Därför var han ofta med som byggexpert i olika reportage. Sålde mycket byggsatser via postorder. Tror att han byggde några brädor som Johan Sahlén använde i världscupen när han tävlade för SurfPartner. Förespråkade Styofoam & epoxi.
Specialitet: slalombrädor.Göran Göransson, GWS (Gotlands Windsurfing Skola)
Göran var en av Sveriges tidigaste världscupseglare och byggde egna brädor, främst för slalom. Brädorna var ofta gula, rosa etc.
Specialitet: slalombrädor.Mikael Delfs, Two Field
Mikael kom från ursprungligen från Mariestad och vann 1982 SurfSport Speed. Tror han flyttade till Marstrand och fortsatte att bygga brädor under namnet Delfs Boards. Sålde mycket byggsatser via postorder. Flyttade till Tvååker söder om Varberg där han hade både tandläkeriet och brädbyggandet i samma hus och bytte namn till Two Fields.
Specialitet: speed- & vågbrädor.Ulf Larsson CLS – Custom Line Surfboards
Uppsalakille som åkte runt på båtmässorna och visade upp sina skönheter. Till skillnad från alla andra så sålde han brädorna direkt utan mellanhänder till kunderna. Byggde mycket i Clarkfoam och polyester. Duktig på att kopiera andras designer. Sålde också mycket till Norge. Flyttade till Apelviken och är numera hela Sveriges brädreparatör.
Specialitet: finish.Wave Action – Christer Holm, Kjetil Gardshol & Mats Brofors
Kompisgäng från Stenungsundstrakten (plastindustrins mecka). Killarna var i början av 80-talet på Hawaii och lärde sig hur det går till att bygga ”customs boards”. Såg väldigt lika ut de brädor som kom från Naish. Byggde i Clarkfoam och polyester. Specialitet: vågbrädor.Guy Lilljegren – By Guy
Göteborgare (södra) som seglade WC för Surfpartner, byggde vita raceboards och slalombrädor. Byggde alltid i frigolit & epoxi. På slutet också i sandwichteknik med kolfiber.
Specialitet: racebrädor.Mathias Holmberg – S-17
Mathias slog igenom som seglare på Tigas standardbrädor och började efter framgångarna på standardbräde VM i Skanör 1987 segla i WC. Byggde sina egna racebrädor för Tiga, fortsatte under 90-talet designa brädor till Mistral. Byggde egna custombrädor under namnet S-17.
Specialitet: race- & vågbrädor.Per Andersson – (?) Starboard
Per byggde egna brädor i början av 90-talet i Bunkeflostrand, som han själv använde i WC, Funboard EM etc, ofta med ”flames” i dekoren. Här började han experimentera med att lägga in trä i som distansmaterial i laminatet. Detta införde han senare på Starboard. Tillsammans med bl a Tiesda You & Eric Metrot har han utvecklat alla möjliga och omöjliga brädprojekt (t ex Serentity).
Specialitet: race- & vågbrädor. -
Det finns ungefär lika många vindsurfare i hela sverige som det finns i en eller två golfklubbar. Om man jämför med att vara hålsponsor så skulle man lägga 25.000:- per år. För detta får man några gratis förtagstävlingar samt en 4-boll om dagen. Så även om själva värdet av att stoltsera med sitt namn inte kan omsättas till pengar så får man iallafall använda banan. Dvs lite value för pengarna.
Nu när vi tittar efter ett objekt som kan kan föryngra ett varumärke och verkligen ta plats, ja då är även ÖWC för litet. Man skulle vilja ha något som åtminstone 10.000 bryr sig om. Och som man själv kan ställa fram i sin kommunikation. Att jämföra en Colgate-tävling på Sylt och en svensk liten tävling är helt orimligt. Skulle nog säga att kite är hetare än vindsurfing om nu man ska nämna en surfgren. Tror att skate är större en vindsurfing oxå.
Sedan kan man ju sponsra för att vara good citizen, ungefär som att sätta en logga brevid en handbollsplan, ger ingenting i försäljning eller varumärke, men eftersom handbollsklubben har så många ”viktiga” medlemmar som är beslutsfattare/opionsbildare så gör man det. Eller så är man med i klubbens styrelse och känner att man måste släppa till lite från sitt företag… Ska vi sponsra vindsurfing skulle vi nog först ihop med vår mediabyrå göra en markandsundersökning i olika målgrupper för att mäta vad de tycker om det.
Slutsats det är en för liten marginaliserad sport just nu. Den måste växa mycket mer för att bli intressant. Det gör den om vi hjälps åt att göra den kul igen.
-
@Oregistrerad 417036 wrote:
DMI radar visar nåt helt annat 🙁
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/radar.htmFör f:n gå inte in som oregad och påstå inte att det där är en riktig väderradar. Möjligen en flash animering eller nåt.
Jag har riktiga grejor.
-
Regnet når inte Halland förrän tidigast 18. Men kan mycket väl inte bli nåt alls ikväll. Gränsen för regn går just nu vid onsala och så har det varit hela dan. Och regnet i GBG kommer fortsätta hela kvällen.
Så har ser det ut i Olofsbo söder om varberg just nu:
http://www.legoelektronik.se/se/webkameraSka blåsa ca 10 ms syd syd väst hela kvällen.
BARA ÅK! Trust me!
-
Vilka är det som är med på filmen?
