andersbq
Forumsvar skapade
-
SMHI gör alldeles lysande progonoser för dem som betalar, (och då menar jag inte båtvädret, utan rederier, flygbolgat etc). Det tråkiga är att man försämrar dessa stegvis till ”produkter” som båtvädret och gratisvädret, så att alla vanliga dödliga tycker att dom inte har någon koll, vilket dom förstås har, precis lika bra som DMI.
-
andersbq
Medlem3 september, 2007 vid 10:55 som svar på: What you see it what you get! -JPs nya marknadsföring av 2008års brädorJag har en Naish Playmate med kol-look från Cobra, som jag hoppade av i somras, av min och Uffes materialkunskaper så var det knappast riktig kolfiber i bottenlaminatet.
-
Härlig fart på nedladdningen, jag seedar upp med 10 Mb/s ett tag nu.
-
SMHIs gratisprogonser suger.
Skamligt att ett statligt företag i allmänhetens tjänst inte ger bättre presentationer än vad dom gör. -
Reviderad prognos, rakt onshore på söndag. 12-14 m/s WSW. vrider på em mot väst.
-
Med lite nya väderdata i kompostbotten, gissar jag att 12m/s nordvästvind inte kommer förrän på måndag. Men söndag är det i allafall ca 10 m/s väst hela dagen. Vilket borde kunna bjuda på lite hopp iallafall…
-
Men vem hade mest rätt i lördags, när alla innan sålde ner apelviken utom jag. Den kvällen var enligt vissa ”episk”, när vridet mot norr kom!
-
En strålande idé, slalom på icke slalomgrejor!
Men hur ska det hinnas med om det bara blåser på t ex lördagen, för jag antar att wave/freestyle prioriteras? -
Somliga körde 3,7, själv hade jag 4.0 lite byigt men det var stort ibland.
Det låg mao mellan 15-18 m/s.
Många kitare som hängde i bra, men en som tappade brädan (eller övergav den) som senare smällde i mitt bakhuvud när blev washad. -
@Eckke 408074 wrote:
Tänkte passa på o fråga lite ”vindsurfing-off topic” ang. Onsala boende (att boende är mkt bra ur surfsynpunkt är jag övertygad om):
Ni som bor på Onsala (andersbq, mes & kanske fler) och pendlar till jobb i stan
Hur är trafiken/köerna ut o in från Onsala? Morgon? EM?
Antar att ni jobbar inne i Gbg lr Kungsbacka kanske? …och dessutom skall lämna/hämta barn på dagis/skola?
MVH
ErikMan vänjer sig, men jag pendlar hellre en timme varje dag än att bo typ i Kungälv eller Stenungsund och då ha en timme till vågorna.
-
Sorry men mina kontakter inom vädertjänsten finns bara på västkusten!
-
@Ola H. 408218 wrote:
Bara som en kontrast: På den sortens prylar vi talar om här så går jag aldrig fram såtillvida jag inte missar och sjunker igenom till stillastående. Istället tar jag först ut bakfoten, breddar bomgreppet, gör själva svängen (lite olika beroende på förhållanden), flippar seglet och tar sedan ut (den före detta) framfoten ur stroppen och flyttar den till den nya stroppen samtidigt som jag flyttar den andra foten bakåt.
Den grundläggande skillnaden i denna alternativa jippteknik är att man flippar seglet klart före man flyttar fötterna. Det gör att man kan flippa seglet mycket, mycket tidigare i svängen, precis när man går igenom vindögat och ändå inte har något drag. Då är man redan inskotad och klar när brädan börjar tappa fart.
Om man vill tricka till det kan man tom göra denna sort gipp utan att ta ut någon fot ur stroppen och sedan segla vidare switch på den nya bogen. Inte så användbart, men inte heller så dumt i träningssyfte.
OBS: jag menar inte att detta skulle vara bättre. Det är bara en annan metod.
Nu väger vi förvisso lite olika, men den tekniken är absolut bra när det blåser, men i denna tråden pratar vi väl precis planing? (Sådana förhållande som jag brukar kalla ”SM i Planing”).
-
Men DMI har troligen inte rätt denna gång, Mitt bud är att det blir jämn västligt 10 m/s hela lördagen, vilket kommer vara helt perfekt för en Global Wave 98 och 5,5 segel. På Söndag blir det förvisso ännu bättre vinkel med VNV och några meter till. Det enda som ändrat sig i väderdatan från igår, är att vinden kommer några timmar tidigare.
Jag tror nog att ni säljer ner lite pga av Lex Gislöv. Men ni som var med på 80-talet vet att Apelviken har plats för alla!
-
@surfmeister 408177 wrote:
Ser nu rätt dåligt ut på lördag. Som det ser ut nu är det söndag em/kväll samt tidigt måndag morgon som gäller.
Dåligt på lördag? Vad har du för informationskällor egentligen?
-
@hildingdude 407827 wrote:
Tjena.
By Guy brädorna är riktigt bra att kita med nu och dom gammla speed brädorna använder vi som hyllplan i garaget och seglen liggerstackade i ett hörn! är det någon som är riktig gammal god vän till honom ska ni nog kunna få låna en bräda!Riktigt gammal är jag ju och har ätit middag med dig och hela familjen några gånger i Torstensvik när du var liten, så jag tar det som ett löfte! Kanske vi kan byta hyllplan, jag har ett par själv, av samma fabrikat.:wink: