andersbq
Forumsvar skapade
-
I morgon runt 5 m/s hela dagen fram till 18.00 linjärt ökande till 10-12 m/s till 07.00 på lördag. Sedan jämn vind från väst hela lördagen.
Nu kan man i lugn och ro städa köket, toaletter och samla andra pluspoäng hemma, samt kanske även planera om några möten på måndag.
-
Det där är en Ten Cate Spacer från 1983. Jag hade själv en Ten Cate Hunter 1982, 6 fotstroppar, (Mistral Kailua-kopia), men den hade ej någon genomgående topplatta i seglet. 1983 ändrade man grafiken i seglet till olika vågor som det är på bilden.
-
@tbasco 407930 wrote:
Vad gäller Rasmus åsikt att göra svängen så tvär som möjligt, skulle man bibehålla farten bättre om man kör laydown-gippar? Har fått känslan att man blir mindre backwinded med en laydown-gipp. Kan det ligga något i det?
Lay down kräver att man har bra tryck i seglet och är lite (mycket) overpowered. När man lägger ner seglet platt över vattnet, så stänger man av allt segeltryck och vindmotstånd, och så sliter man upp det blixtsnabbt precis i rätt ögonblick. Mycket användbar teknik när man sgelar i överlevnadsvind.
I lättvind så behöver man skota in genom första tredjedelen för att inte tappa farten.
-
@Supergleiter 407906 wrote:
Gör en duckgipp istället!
Dessutom coolareHåller med, tänkte precis på det. Det löser ert problem, för duckgippen gör man ”flippen” direkt och har hela seglet framför sig i svängen, så att det aldrig bromsar. Dock brukar själva utgången bli lite mera tvär, när man skär upp i vind. Och lite klumpigt med segel över 7,5…
Nu kanske ni tävlar, men jag har ändå varit med om duckgippar vid rundningmärken med stora segel, tex Christian Olander, S-7777 som tyckte det var för trångt för en vanilg gipp på Öland en gång…
-
Att hoppa långt är enkelt, bara att ha väldigt hög fart, välja att sikta på en våg som inte är helt vertikal utan lite snällare vinkel (som i filmen) och sedan använda seglet som vinge medans man flyger framåt. Och skota/styra med bakhanden, lyfta på benen hela tiden. Inga problem att segla i 2-3 sekunder då!
-
Man svänger ju ibland lite olika radier, i bildsekvenserna så måste jag i ena fallet undvika att åka upp på stranden, och måste nypa till lite hårdare i kurvtagningen. Men oavsett om man får backwind eller inte, så är själva lösningen att hålla farten genom gippen och vara ”snäll” vad det gäller sidotrycket på bräda i utgången (och inte stå får lång bak men bakvikt), särskilt i det läget när du inte ännu har fått fart på seglet på det nya hållet.
-
Jo visst är det så att jag tar hjälp av vågen i nedförsbacken, (och uppförsbacken på baksidan av vågen framför) men det är snarare 4-5 m/s än 6-8… Jag planade nästan ingenting på väg ut den dagen. Ett enda hopp på 2 timmar…
Jag hade en 116 liters freestyle och 6,5 freestylesegel, dvs lättsvängt och lättplanande. Visst är det annorlunda ned andra grejor t ex en vass racebräda eller en smal gammal vågis, men principen är ändå den samma, skota in mycket med bakhanden i svängen, och inte svänga så skarpt ur svängen, och stå ganska långt fram i utgången. -
Kolla denna tråden, vid bildsekvens blåser det ca 5-6 m/s och det är precis planing. (kolla havet i bakgrunden, inga gäss) http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=401476#post401476
-
Jag är inte båtmänniska, men varje gång jag varit i Mölle har jag tänkt på att det måste vara den sämsta gästhamnen som finns. Herrejesus vad båtarna guppar, där skulle man inte vilja sova. Så varför inte lägga in ett förslag om att riva piren helt och hållet!
-
@S19 406232 wrote:
Men du Anders… Hade inte f2 monofilm i större delen av 87:orna?? Power control Race… de som oftats var rosa och gula 🙂
Svårt att veta, det är lättare att relatera till vad man körde själv med (Gaastra). Men här en en bild som jag tog på en Q8-semifinal i Helsingborg.
Det är Per Johansson, Håkan Adner, Guy Lilljegren, Jan Högberg och Martin Ståhl. Och Janne ser ut att ha ett Gaastra från -87, vilket stöder teorin att F2 hade monofilm redan då! -
Det finns ju mycket Wiki på nätet om vindsurfing, men jag tycker vi ska samla på lite historia om den svenska delen. Nu ger jag mig ut på djupare vatten; svenska funboardsegelskapare. Dom ska alla ha cred för sitt skapande.
Några känner jag mycket väl, men inte alla. Och dessutom är väl några själva Steffo-hang-arounds!Svenska surfsegelmakare
Hans Wallén
Framgångsrik jolle- och kölbåtsseglare från Göteborg som började sy funboardsegel runt -83.
Sydde egna prototyper och som skickades till serieproduktion i Kina. Sålde det mesta själv från GBG. Använde tidigt en tjockare, mera presenningslik segelduk. Runt -86 flyttade Hans ihop med en annan segelmakare (Roger Haag) och märket bytte namn till Haag & Wallén under några år. Många ansåg att Wallén kopierade Neil Pryde men byggde in mera buk och bättre bottendrag. Hans är en duktig säljare och idéspruta och hittade på många fina namn såsom Zinkerblade, D-Duck och Dragrace. Har sedan många år den svenska agenturen för North Sails plus lite olika brädmärken.Tomas Persson
Tomas var framgångsrik världscupseglare i början av 80-talet och vann väl bl a en WC-titel i courseracing. Tävlade i början för Mistral & Neil Pryde. Bytte till Mistral sails 1986 och började jobba och segla för dem (Gaastra-kopior). Tillsammans med teamkompisen Tim Aagensen startade han PT-sails (TP-sails?). Har väl numera ett företag ihop med Markus Boman på Surfers Paradise, där han designar, tillverkar och distribuerar Simmer sails.Guy Lilljegren – By Guy
Göteborgare som seglade i världscupen. Köpte och använde de segel han själv gillade. Började med att sy om sina Neil Pryde segel runt 85-87, så småningom Gaastra-segel (87-88). Det handlade ofta om att sy in mastkurvorna. Fick tag på några Freedom-segel från Cobra 1987 som hade en rak mastkurva och mycket breda mastfickor. Dessa syddes om många gånger och blev prototyper till det som senare blev de vita monofilm seglen ”by Guy”. Man kan väl säga at Guy utvecklade ett förtvistat segel samtidigt som Bruce Peterson på Rushwind (senare Sailworks) utvecklade sina i Gorge.Jesper Blomberg
Detta bör JesperB editera själv!
Men han sydde i alla fall vita och lite gråa vågsegel med Doyle-logga på i mitten och slutet av 80-talet, och importerar numera HOT-sails och jobbar väl till vardags på Handels i Stockholm.Henrik Sköldengren
Nu gissar jag lite: Tror att han började sy om sina Prydesegel runt 1986. Fick fart på sina grejor och sig själv i början av 90-talet. Tror att han jobbade ihop med Tomas Persson och tog fram Simmers bandyklubba ”Cyber Race” runt 1997 som Anders Bringdal seglade med då. (Här måste väl någon annan veta något mer?) -
@Oregistrerad 405997 wrote:
Hej!
Guy Lilljegren vann aldrig VM i finnjolle. Men 2:a och 3:a har han blivit.Näpp det stämmer kanske, men har i allafall EM guld, silver och brons i Finnjolle. Sedan har han vunnit SM (riksmästerskap) i raceboard.:wink:
-
Jag håller oxå på med lika kassa försök som ovan, och vill addera en fråga i ämnet: Spelar utrustningens storlek någon roll?
Förtydligande; jag ha bara provat med min Playmate 116, AMP 6,5 och 25cm fena. Blir det lättare att ha t ex 22 cm fena? -
andersbq
Medlem15 augusti, 2007 vid 20:26 som svar på: Välkommen på /the return of) Stockholm MaratonStockholm Maraton (Riddarholmen-Drottningholm ToR) gick i graven för att Peter Bertilsson som var tävlingsansvarig på brädseglarförbundet 1987 satstade 125.000:- av förbundets pengar på helikopterhyra och följebåtar, Mcdonalds catering, etc. Han förväntade sig typ 500 startande men vi bara 75 som kom…
Sedan blev det inga resebidrag etc från förbundet till internationella mästerskap på 5 år. Tack Peter.Så snälla, hyr inga helikoptrar denna gången!
-
Om discot i karlskrona, vi hade kul, förbrödningen var total oavsett var vi kom ifrån i Sverige (under några år hade relationerna varit spännda mellan teamen och städerna, men nu släppte det), gänget från Halmstad anförda av en WC-seglare (som får vara anonym här) gick loss riktigt ordentligt, och, ja det gick sönder en hel del saker… Vi andra hjälpte väl snarare till, än att hindra det som skedde. Det var lite som att vara med i ett rockband på ett hotellrum om man säger så. Vi hade kul, men jag skulle nog inte vilja ha varit ansvarig för Karlskronas surfklubb just då. (Det blev aldrig några mera tävlingar i Blekinge).