andersbq
Forumsvar skapade
-
Ja monofilm hade alla F2-seglare 1988. Jag minns en Q8-deltävling i Karlskrona, där jag seglade rakt igenom Peter Davidsons segel strax före kryssmärket. Min Fanatic Cat var vass i fören och skar rakt igenom bakom nedhalet i monofilmen kanske 12 knop fart och jag körde på tills masten tog emot. Ett hål på en meter. Jag hade styrbord och vek därmed ej ner mig. Skön känsla, för han hade strax innan start sagt till åt mig att sådana nollor som jag inte hade där att göra… Den deltävlingen gick också till historien som den vildaste. (Alla som var med på discot vet nog vad som hände!)
-
I detta sammanhang 1988-89 ska även tilläggas att kolmasterna kom och de förtvistade, lösa akterliken. Först ut med dessa var väl Rushwind från the Gorge.
-
Torpet=TT=Torkelstop=längst in i Kungsbackafjorden=tångfena
-
@Knatte 405142 wrote:
Men nästa tävling så hade konkurenterna skaffat cambers också och det var status que igen..
Jag kommer ihåg vilken panik det var första tävlingen på våren 1985 i BMW funboard cup. Jag hade själv köpt ett Hood-segel på 7.0 kvm med mylar och även kevlar i under och akterliket på hösten -84. När vi kom till Halmstad hade Gaastra lanserat sina ”camberinducer”-segel. Hood hade gjort genomlattade segel men utan cambrar, och alla sponsrade seglare fick byta sina helt nya 85-or mot nya dito fast med cambers. Det var mest skåningar och dom hade ett ordentligt meck att rigga.
-
Det där med PBA är ju ett egen liten historia, det får vi också knåpa ihop text om! Att bara poolföretagen fick delta, och att man på slutet kunde komma med via standard VM.
-
När jag letade hus i Onsala för några år sedan, stötte jag på en av vinstbrädorna från Surf Sport Cup 1985 i ett garagetak. Ägaren hade ingen aning vad det var för någon bräda. Jag tror det var Guy som byggde dem och de var lackerade med svart Ford-dekor. Hela 80-talet byggdes det en hel del hemmabyggen, men tack vare masstillverkarnas höga vikter, långa produktionsserier etc, så fanns det utrymme för några som nästan kunde livnära sig på att bygga brädor. Här har jag lista några av dem. Kanske finns det lite bilder också?
Svenska custombyggare:
Petter Forsén – Brädfixaren
Stockholmskille som var kompis med Mats Hagman, redaktören till Surf Sport. Därför var han ofta med som byggexpert i olika reportage. Sålde mycket byggsatser via postorder. Tror att han byggde några brädor som Johan Sahlén använde i världscupen när han tävlade för SurfPartner. Förespråkade Styofoam & epoxi.
Specialitet: slalombrädor.Göran Göransson, GWS (Gotlands Windsurfing Skola)
Göran var en av Sveriges tidigaste världscupseglare och byggde egna brädor, vid Tofta på Gotland, främst för slalom. Hans brädor var bl a gula eller rosa, med en GWS-schablon på.
Specialitet: slalombrädor.Mikael Delfs, Two Field
Mikael kom från ursprungligen från Mariestad och vann 1982 SurfSport Speed. Tror han flyttade till Marstrand och fortsatte att bygga brädor under namnet Delfs Boards. Sålde mycket byggsatser via postorder. Flyttade till Tvååker söder om Varberg där han hade både tandläkeriet och brädbyggandet i samma hus och bytte namn till Two Fields.
Specialitet: speed- & vågbrädor.Ulf Larsson CLS – Custom Line Surfboards
Uppsalakille som åkte runt på båtmässorna och visade upp sina skönheter. Till skillnad från alla andra utställare så sålde han brädorna direkt utan mellanhänder till kunderna. Byggde mycket i Clarkfoam och polyester. Duktig på att kopiera andras designer. Sålde också mycket till Norge. Flyttade till Apelviken och är numera hela Sveriges brädreparatör.
Specialitet: finish.Wave Action – Christer Holm, Kjetil Gardshol & Mats Brofors
Kompisgäng från Stenungsundstrakten (plastindustrins mecka), hade sin verkstad i en bondgård i Ödsmål. Killarna var i början av 80-talet på Hawaii och lärde sig hur det går till att bygga ”customs boards”. Såg väldigt lika ut de brädor som kom från Naish. Byggde i Clarkfoam och polyester. Specialitet: vågbrädor.Guy Lilljegren – By Guy
Göteborgare (södra) som seglade WC för Surfpartner, byggde vita raceboards och slalombrädor. Byggde alltid i frigolit & epoxi. På slutet också i sandwichteknik med kolfiber.
Specialitet: racebrädor.Mathias Holmberg – S-17
Mathias slog igenom som seglare på Tigas standardbrädor och började efter framgångarna på standardbräde VM i Skanör 1987 segla i WC. Byggde sina egna racebrädor för Tiga, fortsatte under 90-talet designa brädor till Mistral. Byggde egna custombrädor i Jonstorp vid Skälderviken under namnet S-17.
Specialitet: race- & vågbrädor.Per Andersson – (?) Starboard
Per byggde egna brädor i början av 90-talet i Bunkeflostrand, som han själv använde i WC, Funboard EM etc, ofta med ”flames” i dekoren. Här började han experimentera med att lägga in trä i som distansmaterial i laminatet. Detta införde han senare på Starboard. Tillsammans med bl a Tiesda You & Eric Metrot har han utvecklat alla möjliga och omöjliga brädprojekt (t ex Serentity).
Specialitet: race- & vågbrädor. -
I den internationella raceboardklassen så seglar männen med 9,5. Vissa segelmärken gör speciella segel för raceboard, t ex North R-type.
http://www.north-windsurf.com/sails/r-type.en Min erfarenhet är nog att om man ska satsa seriöst på långbrädesegling, bör man ha något sådant. Det är ju helt andra farter på en raceboard på kryss jmf med formula. -
@Jester 404713 wrote:
Läste du inte min post?
Jovisst, men den var ju inte särskilt utförlig. Men ok då så, det är väl så att Guy och hans båda söner Ted och Anton fördriver sin fritid med kite. (och därmed kan vi avskriva honom från denna delen av forumet!
-
@sannum 404644 wrote:
så ska en slipsten dras
Sannum, du har ju Rågelund som hemmaspot, har du något skvaller om vad Guy gör nuförtiden?
Här är en länk på sonen Anton Lilljegren körandes på Guys kitebrädor:http://www.rollonvideo.com/youtubeizle__Guy-Anton-Hilding-Lilljegren-7-maj-07__Yo8DV1cJk_c.html
-
Googla på Windsurfing, klicka på bilder och välj ”bara stora bilder”, då hittar du bilder med typ 3500 pixlars bredd.
-
Lite mera om Guy Lilljegren:
Som ni kanske förstår så var Guy viktig för utvecklingen av allt material under 80-talet. Även om bara tre företag köpte hans designer (Surfpartner, Cobra & Guy Lilljegren Boards) så hade hans ideér står påverkan på alla andra designers. Pga av tillverkningsmetoderna under 80-talet, när alla brädor tillverkades i stora våffelformar och behövde typ några 100.000 brädor för att nå breakeven, hade prototyp desigenrs av extrema brädor det svårt att leva på sina yrken. EN annan samtida var Larry Tuttle. Pga av att standardbrädorna gick i långa produktionsserier, där man bara bytte grafik varje år, körde alla deltagarna i världscupen på sk prototyper, när Svein seglade för F2 var det ändå Guys brädor han stod på (han bytte till Peter Thommen 1989). I den svenska funboardcupen som hette BMW Funboard Cup, http://apelviken.nu/build/visning.asp?val=5
senare bytte den man till Q8 Funboard Cup, (när förbundordföranden Pelle Hjortblad blev markandschef på Q8).
Nevermind, på ett stormöte i Varberg 1986 på Svenska Funboard Cupen, där förbundsledningen ville fråga oss seglare vad vi tyckte, så framförde Hans Andersson (Mistral-sponsrad från Värnamo) att bara de som seglade på Guys brädor kom först. Detta var inte helt sant men faktum var att se som seglade på Guys brädor samt de andra världscupseglarna alltid kom på alla topp-placeringarna.
Denna till synes oskyldiga kommentar fick senare till följd att förbundet påverkade det internatioella organisationerna så att man skapade ett VM för produktionsbrädor, (gick bla i Skanör 1987). Alla som segalde produktionsbrädor kunde kvalificera sig. Därmed blev det ännu svårare för Guy att sälja sina enormt fina brädor och leva på det.Guy var kännd för att vara otroligt snabb även i slalom, men det hände att han missade gippar ibland.Många ansåg att han var lite stel och osv.
Sanningen var dock att hans brädor var sylvassa hela kanten till fören och var därmed riktigt oförlåtande.
Guy var (som vanligt) tidig att tänka annorlunda. Han tog i början av 90-talet fram vågbrädor gjorda för onshore förhållanden. Kan ni tänka! Snabba, lättplanande, lite mera volym, lite bredare. Gjorda för Apelviken där han ofta sågs till. Nedan är några bilder från 1994. Han kör på en 258 bräda med ett 5.5 segel tror jag, observera mastfickans bredd, på detta våg/slalom segel… -
-
Känns som man är född 25 år för sent, fan vad enkelt det ser ut!
-
@simpa89 404338 wrote:
kör INTE med epoxi, blir gult och fult. Klarlack med bordssalt/socker fungerar bra.
Precis så är det, men om du tar socker så har jag sett på en av Janne Högbergs alster för 15 år sedan, att det drog till sig elakt mycket getingar i några dagar!
-
Är det någon som har sett Janne Högberg på en bräda i år???