Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Största segel på en Mistral Equipe?

Taggad: 

  • Största segel på en Mistral Equipe?

    Publicerad av carl-r på 12 augusti, 2007 vid 19:52

    Jag är sugen på att skaffa en stor rigg för att få ut så mycket som möjligt av vindar runt 4-6 m/s. I sommar när det inte har blåst nog för min 6,8 mkiv så har jag använt klubbens silvertejpade NP 8,5 race cam från 89. Efter att ha tvättat av råttskiten från den knappast genomskinliga monofilmen så har jag trivts rätt bra med det seglet. Det som jag inte har trivts så bra med är min största bom som är en gammal delbar nautix (tror jag) som kryper nerför masten för varje slag och dessutom svajar nedåt minst 7 cm när man hänger i den. Jaja, jag borde inte gnälla, det är underbart att komma ut med grejerna på vattnet.
    Sen jag började köra med GPS för några veckor sen så har jag kört 21 knop som snabbast med equipen och då var det väl i en by på 7m/s kanske. Är vindarna runt 4 så är det tyvärr inte riktigt så man kommer upp i planing, då går det nog inte fortare än 7-8 knop som bäst. Det känns som att grejera fungerar hyfsat iallafall, men det kanske kan bli bättre?

    Jag skulle gärna vilja skaffa en större rigg när jag ännu har lite av skattepengarna kvar och har kollat på riggar runt 9 hittils. Men det kanske är bättre att gå upp rejält? Hur stort kan man trycka på equipen?
    Jag är inte ute efter att uppnå några speciella toppfarter eller att tävla eller nåt åt det hållet, utan målet är att få så mycket tryck som möjligt i lätta vindar. Tidig planing. Utflyktssegling. (Däremot så är jag bara ute efter att åka så fort som det går när det blåser lite mer.) Det vore också bra om man kunde hålla grejerna om det kommer byar så jag tror inte att jag skulle klaga om masten skulle vara lite för mjuk. Jag gillar cambersegel och vill helst ha cambers på det här också. Jag tänker köpa begagnat. Har en 30% fibersparmast på 490. Min spaghettibom går nog upp till 240 för det stora seglet vill ha 238 som bom och jag har den på det näst sista ringen.

    Mina frågor:
    * Hur stort segel som störst på en Mistral Equipe II?
    * Vilken vindrange kan man räkna med på ett sånt om man väger mellan 86 och 89 i mässingen?
    * Är det ide att ha nåt extra segel som ligger mellan det största seglet man kan ta och min 6,8?
    * Kan man isf återanvända den mast och bom jag har till det mellanseglet?

    longboard svarade 16 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • kinetic

    Medlem
    12 augusti, 2007 vid 20:06

    Den tar säkert 12.5 som en plätt…Har för mig det fanns riggar uppemot 14 runt mitten av 90-talet (Andre Lefebvre tex)

  • andreas-t

    Medlem
    13 augusti, 2007 vid 10:15

    På Maui Sails-forumet finns en tråd om stora segel på kossor:

    http://www.mauisails.com/forum/viewtopic.php?id=1515

    Läs Sitka’s svar.

  • carl-r

    Medlem
    13 augusti, 2007 vid 12:12

    Intressant svar. Själv tycker jag att det borde gå bra med ganska mycket mer krut än 8,5’an. Men jag har ju inte provat…
    Hur menar han att det är som att åka i sirap? Jag tycker equipen känns rätt yster i planing. Jag är ju rätt så nybörjare så jag har inte så mycket erfarenhet.
    Kan du utveckla sitkas svar (första stycket) lite tror du?

  • andersbq

    Medlem
    13 augusti, 2007 vid 13:12

    I den internationella raceboardklassen så seglar männen med 9,5. Vissa segelmärken gör speciella segel för raceboard, t ex North R-type.
    http://www.north-windsurf.com/sails/r-type.en Min erfarenhet är nog att om man ska satsa seriöst på långbrädesegling, bör man ha något sådant. Det är ju helt andra farter på en raceboard på kryss jmf med formula.

  • bronken

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 01:38

    Tjena, seglar en del pa longboards da vi tillater bade formula och longboards i varan race serie dar jag bor i miwest i USA. De flesta som aker langt for att vara me pa en regatta en helj vill rejsa vare sig det blir formula forhollanden eller ej, sa man har ofta ett formula kitt samt en gammal loang board med sig.
    Sjalv har jag en Mistral One design och en formula, One desigen som ar ca 10-15 L (vet ej exact) midre i volym an Equippen passar inte mej sa bra da jag vager ca 90 kg. Men jag seglar kanon bra med ett North R-type 10.5m (och stor fena bak) 50cm. (skulle garna ha en equippe eller Mistral Superlight istallet.

    Equippen tar stora segel battre (upp till 11.0 utan problem) efter det vet jag inte om du tjanar sa himla mycket mer pa jatte riggar, speciellt om man vill kunna pumpa lite da ar det skont med lite mindre. Satt pa en stor fena sa planar dom super tidigt. (equippe eller one design)

    / Uffe

  • Oregistrerad

    Gäst
    24 augusti, 2007 vid 21:40

    skaffa en Kona och var med på entyp, där har ju du 9:0 kvm om du väger över 85 kg…

    ha det !

  • rillestark

    Medlem
    25 augusti, 2007 vid 07:25

    Här är mitt segel. Någe sådant kanske skulle passa dig? Det är ett Challenger Fluido 9,3. Masten är 490 och bommen är 235.
    Jag har också testat detta segel på min Fanatic Mega Cat med utmärkt resultat.

    Frid.

    /Richard

  • carl-r

    Medlem
    26 augusti, 2007 vid 19:12

    Verkar vara väldigt smidig storlek på challengern.
    Klart intressant!

    Kona? Varför skulle jag byta ner mig? 😉
    Dessutom kommer jag aldrig att tävla.

    Northseglen såg väldigt fina ut. Gillar tankarna kring seglen som de skriver på sidan.

    Bra tips med större fena. Ska nog köpa mig ett par större fenor än den jag har.

    Tack för hjälpen alla! 🙂

  • rillestark

    Medlem
    26 augusti, 2007 vid 19:46

    @Carl R 408827 wrote:

    Kona? Varför skulle jag byta ner mig? 😉
    Dessutom kommer jag aldrig att tävla.

    Min Fanatic Mega Cat är bättre än Kona på det mesta utom dessa grejor där Konan är bättre:

    – Vågor i allmänhet och medsjö i synnerhet
    – Höjdtagning vid full planing & infällt centerbord
    – Djup slör
    – Alla manövrar
    – Bekvämare
    – Roligare!

    Jag hadde tänkt att segla på min Cat ett tag till, men den gick tyvärr sönder. Därför blev det i panik inköpt en Kona till semestern.

    @Carl R 408827 wrote:

    Bra tips med större fena. Ska nog köpa mig ett par större fenor än den jag har.

    På min Mega Cat använder jag en Curtis Freespeed 45 (http://www.gsport.com/fin_freespeed.htm ). Den är jag väldigt nöjd med. Ger bra lyft och en skön känsla av att segla på fenan samt är lätt att gippa med jämfört med fenan på 39 cm som följde med brädan när jag köpte den.

    Frid.

    /Richard

  • rasmus_w

    Medlem
    26 augusti, 2007 vid 22:05

    Lite nyfiken… Hur står sig en Warp-X mot en Mega Cat eller Equipe?

  • longboard

    Medlem
    27 augusti, 2007 vid 07:31
    Rasmus_W;408905 wrote:
    Lite nyfiken… Hur står sig en Warp-X mot en Mega Cat eller Equipe?

    Raceboard EM i våras (http://ukwindsurfing.com/news/2007/0510_x380-andraceboard-europeans/):

    Resultat:
    http://www.internationalwindsurfing.com/files/usercontent/pages/RB_Euros_07_Results_Final.htm

    Warp-X:
    The first real test for the X380 came at the Raceboard Europeans and it proved what many expected; The board has superior speed and pointing ability in all conditions. Pierre Loquet (FRA 93) won the title with two 1st. one 2nd. and one 3rd. after discarding a 4th. Interestingly his two bullets came in light wind as well as heavy conditions,- gusting to 35 knots.
    It was three Warp X380’s at the Europeans, and they placed 1st, 3rd and 4th. with the defending champion, Patrik Pollak (SVK 1) in 4th. position after being disqualified in the first race. The X380’s placed in the top 3 – eleven times (out of 15 possible) during the 5 races – which must be considered a total dominance.
    Patrik Pollak:
    Before you notice some real pressure in the sail, the board goes on the rail and starts to fly. It wants to go fast and the only thing you should be careful about while sailing upwind, is that you do not get over excited by speed and forget to point high enough. Long straight water line (with tail section) helps to keep board on the rail and it does not take long until you find that “sweet spot” where board feels “light” and responsive allowing you to get max out of the big centerboard.
    Exocet WARP X380 – a “torpedo“ which will sink your opponents hope of winning…
    Christophe Boutet:
    A quick comment from Bandol about the Raceboards Europeans. Conditions were light (about 6 knots of wind) and the Warp X380 is doing surprisingly well, being as fast as the Mega Cat in very light wind and much quicker as soon as the wind picks up. Downwind the X380 is really superior to the other boards as it planes much quicker with the tailpiece on. In medium wind from 12 knots up the board is very impressive with the narrow dagger, showing a remarkable foil effect upwind.
    In my opinion this board is a winner !
    Pierre Loquet : (Interview with windsurfjournal.com)
    I use to race in the Olympic class, where the level is pretty high. The Exocet Warp X380 board offers great tuning possibilities thanks to it’s removable tailpiece, and it was such a pleasure to ride a board that can accelerate in the lightest puff. The Raceboard class allows all sort of different boards to compete , which make the races very entertaining; it’s a great class for all those who want to race without having the Olympics as a goal. I’m stoked with this European Raceboard title and thanks Exocet for this opportunity. My plans are not set up for this season, but I’ll definitely try to attend the Raceboard Worlds with the Exocet Team.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Största segel på en Mistral Equipe?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.