andersbq
Forumsvar skapade
-
Ingen aning, jag är inte särskillt aktiv i själva ”föreningslivet” ännu. Kanske någon i styrelsen som läser träden?
-
@Klang 401577 wrote:
Alltså, kanske kan man be komunen ”skapa” en VVK parkering, d.v.s. man måste vara medlem i VVK för att få parkera/campa på området. VVK kan då kanske stifta lite förhållningsregler för sin parkering och hålla efter den…
Bara en liten detalj, vi som är medlemar i VVK använder inte normalt den omdebatterade parkeringen, utan den norra…
Det här problemet gäller snarare de mera långväga surfarna. Vi i VVK är väldigt nöjda med vårt lilla klubbhus med tillhörande brädförvaring 20 meter från vattnet. Kanske lättare att driva frågan från VVK, om fler ”folkabusscampare” varit medlemmar i VVK. -
Bara att öva på!
Lite lustigt att en kompis tog bilder på några tämligen meningslösa gippar i danmark… Men nu har dom förhoppningvis kommit till någon nytta! Lycka till, till tröst kan jag säga att när du väl lärt dig, behöver du aldrig tänka på vad du gör, men så är det med alla manövrarna.
Vi kanske ses i TT någon dag, jag försöker nöta vändningar oxå, fast lite mera i luften. -
Här kommer några bilder till på det som MES tycker är svårt, fotbytet och flippen:
(som du ser så sker detta samtidigt, och denna bildsekvens är cirka 1,5 sekunder) -
Här kommer en bildsekvens till, men på den del som MESen tycker är kritiskt, dvs byte av fotstans och segel släpp:
-
En liten bildsekvens på en enkel gipp i ganska låg fart, men ändå med planing:
1. Greppa bak med handen.
2. Ta ur bakfoten och tryck till och luta in, och titta inåt.
3. Sväng runt 3/4
4. Flippa runt seglet, en hundradel senare, byt fot-stans!
5. Det kan vara enklare att greppa runt masten, som jag gör på näst sista bilden.
6. Fortsätt att trycka på innerkanten så att brädan svänger genom.
(för att inte tappa fart i en låghastighetsgipp, kan man göra det med framfoten)
7. Skota in, kroka i. -
Tack, bra med lite sådana bilder. Behöver det som argument, för min fru blir alltid lite o-rolig, när jag brutit näsan eller fått andra små surfskador (på mig själv). Jag har alltid sett folk med örat i paket, så det ante mig att man kan fortsätta trots vaxproppskänlsan.
-
Dessa två platser i Varberg är besjälade med en hel del känslor tycker jag. Det handlar inte enbart om närhet till vattnet utan mycket mer.
Om vi börjar med ”mittparkeringen” i Apelviken. Under drygt 20 år har den varit en slags fristad för ”folkabussurfarna”. Lite halvt olaglig men mysig och närhet till dusch & WC. Tack vare känslan av ”vildcamping” har vanliga svensson hållit sig borta. Nu när det är lagligt att campa för 100:- tycks husvagnar etc tagit över och därmed har hela soulen med ”folkabussfolket” försvunnit.
Den sistnämnda gruppen är inte att förakta, många av oss har börjat där, själv minns jag med glädje parkeringarna i Klitmöller på 80- och 90-talet. Nu när man är äldre flyttar man antingen till Varberg eller dess närhet och bidrar därmed med skatt & inköp. Eller så hyr man hus i Klittmöller med familj o barn. Således är dessa vildcampingar viktiga frön för att marknadsföra dessa ställen. (Vad skulle Paia eller Gnarloo varit utan vindsurfingen)?.Och så till lejets lilla gräsplätt. För min del är det mycket ”soul” att svänga ner en regning oktobersöndag i halv sydlig storm och se att alla andra själabröder har gjort detsamma. Lite samma känlsa som på slutet i filmen ”Point Break” där Patrick Swayze försvinner ut från Bells Beach i jättevågorna. Visst skulle man kunna parkera längre in bland kitarna, men det är blir inte samma sak.
MAO det är inte bara att räkna meter till vatten och campingavgifter, det handlar om vår själ!
-
Japp, sjögrässlem är mera en passande beskrivning. Det växer riktigt ordentligt i botten, där det är lite djupare.
(med reservation för att denna observation var för 3 veckor sedan) -
Jag tror det är bäst imorgon (fredag) bitti på sydväst 10-15 m/s, sedan vrider nog upp mot väst-syd-väst, dvs rakt in, men vindstyrkan består även hela lördagen till det mörknar, söndagen kan bli OK kanske men måndagen är tveksam.
-
andersbq
Medlem24 juli, 2007 vid 14:25 som svar på: Dansk vädersida som verkligen är bra för surfare/KitareAlltid intressant mer flera vädersajter. Denna tycks bygga på data från DMI och SMHI, men ändå skilljer den från de båda i sina plottar… Intressant!
-
Du kan aldrig planera med mer än 50% säkerhet på längre prognoser än 5 dagar.
-
Bra start, extrem fart, snabba tajta jippar, aldrig missa någon manöver, och undvika andras klantigheter, är några framgångsfaktorer.
Sedan är det bra att vara lång och tung, dock inte fet!
Det är rejält överriggat som gäller.