Forumsvar skapade

Sida 186 av 197
  • andersbq

Medlem
    30 maj, 2007 vid 12:42 som svar på: Ny fena, men vilken??

Vet inte hur din övriga brädgarderob ser ut, men jag skulle nog satsa på minst 2 nya fenor. 25cm funkar till 5,7-6,5. Men det är inte fel att ha en 23cm oxå. 21cm är lite smått med din (min vikt), då brukar man dessutom använda en mindre bräda än 115 liter.

Själv har jag 25, 24, 23. men jag tänker skaffa typ 27 oxå, tycker att 25 släpper för mycket med 6,5 och jag har snart ett 7,0… (På Naish playmate 116 liter, min vikt 90 kg)

• andersbq

Medlem
    30 maj, 2007 vid 10:26 som svar på: Ny fena, men vilken??

För liten. Om du ämnar köra Freestyle och plana tidigt, ska du minst ha 25 cm till ett 6.0-6.5. Gärna ett par cm till. Om du verkligen vill plana tidigt och inte tänker snurra bräda alls, kan du köpa nån rakare, lång fena över 35 cm.

• andersbq

Medlem
    30 maj, 2007 vid 08:46 som svar på: Gammelräser för ickeplanande väder

Lite om maxfarter på en raceboard (har aldrig loggat nån gång utan gissningar). Maximal kryssfart med högsta möjliga vinkel, ca 10-12 knop. Halvvind cirka 15-18 knop. Undanvind/slör (överlevnadskörning) ca 25 knop. I samtliga dessa lägen planar man. Kryssen är det en slags kombination av centerbordsplaning, deplacement- och vanilg planing.

Sedan det där med waprx och att plocka bort en bit av brädan bakom fenan… teorin är att man skruvar dit den när man inte tänker plana.
    Men vindsurfing går ju ut på att plana, annars kallas det ”brädsegling”.
    Alla brädor som har delar som ska skruvas på eller av är kompromisser anser jag, skaffa hellre fler brädor, man kan aldrig ha för många!

• andersbq

Medlem
    29 maj, 2007 vid 20:47 som svar på: Varbergsområdet på NO?

En vädjan till er som kör vid Finnasand i Onsala, kör s a k t a i bostadsområdet, håll rent nere på båtklubbens parkering. Idag låg det lite Neil Pryde hängsele- och upphalslineemballage. Det finns en del som gnäller i närområdet och det är onödigt att ge dem några hållhakar.

• andersbq

Medlem
    29 maj, 2007 vid 20:42 som svar på: Vart kör ni i götet idag?

Finnasand, Onsala ca 8-12 m/s onshore och 15 C i vattnet!

• andersbq

Medlem
    28 maj, 2007 vid 18:36 som svar på: Vänersborg vart?

Jag vill gärna vara med och kladda i alla trådar och denna kan jag doktorera i eftersom jag bott i Trollhättan i 15 av mina surfår. Som princip finns inga bra ställen om man inte gillar grabba, eländiga, små, korta vågor, Sikhall, Ursand, Gardesanna, Nordkroken, inga är bra. Beror på att det är för grund i hela den delen av Vänern, MEN Lidköping är inte långt bort och där finns Svalnäs (Hindens rev) riktigt bra på väst till sydväst, Båtgårn (Skogshyddan i Lidköping) Nord/NO, Sedan kan man oxå köra öster om hamnen om det blåser mycket nord/no men lite onshore.

• andersbq

Medlem
    28 maj, 2007 vid 16:22 som svar på: Återfallssurfare i nöd

Ta en sväng förbi mitt garage i Onsala så kan du få en fin Maui fin eller Rainbow i lämplig storlek, jag har massor som jag köpt direkt på fabrikerna som jag inte haft hjärta att slänga. Hämtpris 1:-!

• andersbq

Medlem
    28 maj, 2007 vid 16:05 som svar på: Gammelräser för ickeplanande väder

Tycker nog att Starboard Phantom Race 380
    http://www.star-board.com/viewpage.php?page_id=69
    verkar vara ännu mera klassisk, dvs en av Per Andersson sista projekt.

• andersbq

Medlem
    28 maj, 2007 vid 16:01 som svar på: Varbergsområdet på NO?

Kungsbackafjorden är rätt OK, Gottskär, eller vid kyrkan t ex,

• andersbq

Medlem
    26 maj, 2007 vid 19:00 som svar på: Gammelräser för ickeplanande väder

Själv har jag varit och tävlat idag med min gammelräser i Klagshamn, har hedrat Per A med att segla raceboard i hans minnestävling, kom 5:a tror jag. Helt OK men oj vad fort det gick för dem med formula och 11 kvm… Efter den korta lilla slalomtävlingen körde jag en lång runda runt Höllevikensfyr i 8-10 m/s och slörade ner mot Ljunghusen. Riktigt härlig retro att flyga fram med en sådan jättebräda. Skulle varit ännu roligare om det hade varit fler raceboard fetischister!

• andersbq

Medlem
    25 maj, 2007 vid 10:31 som svar på: Surf i Grebbestad?

Om det är nu till helgen ska du hänga på, för imorgon lördag är det bohuslän som får all vind. Men G-stad (söder om hamninloppet) är bara småchopp, ett s.k. freestyleställe…
    Finns en tråd som du säker sett om vågställen i Bohuslän men de ställena är mer för ”oss” locals.

• andersbq

Medlem
    25 maj, 2007 vid 05:39 som svar på: Gammelräser för ickeplanande väder

Om jag hade haft den hade jag lappat ihop hålet på undersidan och bara kört.
    Ihoplappningen hade jag gjort med epoxi, microballonger och ett par lager glasfiber varav det sista hade fått gå ut 3 cm över hålets sidor. (det är inga belastningar där du har hålet, gäller bara få det tätt) Sedan kan man måla på båtfärg eller gelcoat. När man ändå är igång kan man måla lite gelcoat på sidorna av brädan där plasten släppt. Och flapsen (som ska vara ganska hårda för att inte släppa in vatten, dom kan man limma med kontaktlim. Gör ordentligt rent, annars får du göra om det igen o igen. Den bruna kanten är skarven mellan ovan och underdelen, din bräda är en av de sista som är byggda i Tyskland med våffeljärnsprincipen, där man bakade ihop ett lock och bottendel och skummet. Då uppstod en skarv, som med tiden blir lite brun. Bara att cruisa! Har du kollat filmen som ligger på ”Bringdahl till Naish”? Fint ös Anders har på sin course där!

• andersbq

Medlem
    23 maj, 2007 vid 06:18 som svar på: SMHI Båtväder PLUS öppnar v 18

Visst har SMHI och DMI samma system för att göra prognoser. Deras progonser är väldigt lika, men DMI släpper bättre (mera) material gratis.

• andersbq

Medlem
    23 maj, 2007 vid 06:10 som svar på: Gammelräser för ickeplanande väder

Flapsen på min Equipe sitter med lister, ser ut att vara ett click-on system.
    Jag har inte plockat av dem mer än en gång när jag skulle laga sprickorna som komnär jag började segla med det stora centerbordet. Bifogar bilder på mina flaps.
    Att göra egna har jag väl viss erfarenhet av . Många Div II seglare limmade på mylarduk (segelduk) med kontaktlim, men duken klarar inte att hålla emot vattnet som pressas in på slören.

Cobra (och många andra) hade en tjock gummiduk, ca 3 mm som höll emot vattnet bra. Även Guy som du redan ringt hade den lösningen. Viktigt i så fall är att ha en stor plan kontaktyta när du limmar, annars kommer den lossna ofta. Det är stor kraft när du stampar ner centerbordet!

• andersbq

Medlem
    22 maj, 2007 vid 20:33 som svar på: Frakta kites från USA

Syrran brukade plocka hem fallskärmar på 80 och 90-talet. Då gällde det att packa upp dem och smutsa ner lite så att dom såg lite begagnade, utifall tullen ville titta.

Sida 186 av 197
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA